Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2008 nr 13 poz. 208
Wersja aktualna od 2008-12-17
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2008 nr 13 poz. 208
Wersja aktualna od 2008-12-17
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 114
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 31 października 2008 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 624/08

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 27 sierpnia 2008 r., na spadochronie Drakkar 290, na którym trzeci skok wykonywał uczeń-skoczek, lat 17, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Brak kwalifikacji - H2”.

2. Opis okoliczności wypadku:

Uczeń-skoczek wykonywał skok z wysokości 1000 m, z samoczynnym otwarciem. Do momentu wykonania podejścia do lądowania, skok przebiegał prawidłowo. Przed lądowaniem opadał z wiatrem, po czym wykonał zakręt o około 90°, a następnie na wysokości około 100 m, wykonał kolejny zakręt o około 180°. Skoczek nie reagował na sygnały instruktora, znajdującego się na ziemi w odległości około 100 m, który próbował zwrócić uwagę ucznia na błędne ustawienie do lądowania. Na ostatnią prostą do lądowania, skoczek ustawił się z bocznym wiatrem mimo, że w jego polu widzenia, w odległości około 50 m, znajdował się wskaźnik kierunku wiatru. Dalej, na wysokości około 10 m, uczeń głęboko ściągnął linki sterownicze, co powodowało, że zaczął opadać ruchem wahadłowym ze zwiększoną prędkością opadania. Przyziemienie skoczka nastąpiło w wahnięciu do tyłu i na rozstawione nogi, co było przyczyną doznania urazu ciała.

3. Przyczyna wypadku:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku były błędy w technice skoku, polegające na:

- ustawieniu się do lądowania z bocznym wiatrem;

- nadmiernym zahamowaniu spadochronu podczas lądowania z bocznym wiatrem;

- lądowaniu na rozstawione nogi, co ograniczało możliwość skuteczniejszego zamortyzowania przyziemienia.

Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu zdarzenia lotniczego było niewielkie doświadczenie ucznia-skoczka.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

4.1. Członków sekcji spadochronowej szczegółowo zapoznać z okolicznościami zaistniałego zdarzenia.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00