Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2008 nr 13 poz. 207
Wersja aktualna od 2008-12-17
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2008 nr 13 poz. 207
Wersja aktualna od 2008-12-17
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 113
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 27 października 2008 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 331/06

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 19 października 2006 r., na samolocie ultralekkim UFM 13 Lambada, pilotowanym przez pilota posiadającego licencję pilota samolotu ultralekkiego wydanego przez LAAĆR, lat 40, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej „Poważna awaria silnika - T1”.

2. Opis okoliczności wypadku:

Pilot z pasażerem wykonywał lot widokowy. W 30 minucie lotu, nad rzeką Wisłą, silnik samolotu wyłączył się samoistnie, nie wykazując wcześniej objawów niestatecznej pracy. W tym czasie prędkość samolotu wynosiła 150-160 km/h. Pilot sprawdził stan paliwa w zbiornikach, stwierdzając, że żaden ze wskaźników nie pokazuje „rezerwy” paliwa. Przystąpił do próby uruchomienia silnika, przełączając zasilanie paliwem na pierwszy zbiornik. Po nieudanej próbie, nawiązał łączność ze Służbą Informacji Powietrznej (FIS-Warszawa), którą poinformował o sytuacji na pokładzie. Następnie przełączył kran paliwa na drugi zbiornik i ponowił próbę uruchomienia silnika. Kiedy druga próba również nie przyniosła rezultatu, ponownie przełączył paliwo na pierwszy zbiornik, przystępując do trzeciej próby uruchomienia. W tym samym czasie szukał miejsca do lądowania awaryjnego, biorąc również pod uwagę wodowanie na Wiśle. W trakcie podejścia do lądowania pilot, za pomocą rozrusznika, ustawił śmigło w położeniu poziomym. Przyziemienie samolotu nastąpiło na zrytym polu po świeżo wykopanych ziemniakach, co spowodowało wyrwanie podwozia głównego z konstrukcji kadłuba. Po przyziemieniu samolot zaczął obracać się w lewo i zatrzymał się po wykonaniu około 130° obrotu. Pilot i pasażer nie odnieśli żadnych obrażeń.

Ponadto Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że:

- samolot wyposażony był w silnik Rota 912 UL, który, jako niecertyfikowany silnik, może w każdej chwili przerwać pracę (odpowiednia uwaga dla pilota na ten temat znajduje się w dokumentacji silnika);

- masa startowa samolotu przekraczała dopuszczalną masę startową o około 40 kg;

- podczas prób uruchomienia silnika w locie nie użyto elektrycznej pompy podającej;

- obecność elektrycznej pompy podającej w instalacji paliwowej samolotu nie miała swego odzwierciedlenia w jego dokumentacji, a w Instrukcji Użytkowania w Locie nie było żadnych procedur dotyczących jej praktycznego zastosowania;

3. Przyczyna wypadku:

PKBWL ustaliła, że przyczyną wypadku lotniczego był zanik zapłonu, powodujący zatrzymanie silnika i brak możliwości jego ponownego uruchomienia, co w rezultacie doprowadziło do przymusowego lądowania w terenie przygodnym i uszkodzenia statku powietrznego.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

PKBWL po zakończeniu badania zdarzenia nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00