Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2008-12-17
Wersja aktualna od 2008-12-17
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 113
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 27 października 2008 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 331/06
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 19 października 2006 r., na samolocie ultralekkim UFM 13 Lambada, pilotowanym przez pilota posiadającego licencję pilota samolotu ultralekkiego wydanego przez LAAĆR, lat 40, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej „Poważna awaria silnika - T1”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Pilot z pasażerem wykonywał lot widokowy. W 30 minucie lotu, nad rzeką Wisłą, silnik samolotu wyłączył się samoistnie, nie wykazując wcześniej objawów niestatecznej pracy. W tym czasie prędkość samolotu wynosiła 150-160 km/h. Pilot sprawdził stan paliwa w zbiornikach, stwierdzając, że żaden ze wskaźników nie pokazuje „rezerwy” paliwa. Przystąpił do próby uruchomienia silnika, przełączając zasilanie paliwem na pierwszy zbiornik. Po nieudanej próbie, nawiązał łączność ze Służbą Informacji Powietrznej (FIS-Warszawa), którą poinformował o sytuacji na pokładzie. Następnie przełączył kran paliwa na drugi zbiornik i ponowił próbę uruchomienia silnika. Kiedy druga próba również nie przyniosła rezultatu, ponownie przełączył paliwo na pierwszy zbiornik, przystępując do trzeciej próby uruchomienia. W tym samym czasie szukał miejsca do lądowania awaryjnego, biorąc również pod uwagę wodowanie na Wiśle. W trakcie podejścia do lądowania pilot, za pomocą rozrusznika, ustawił śmigło w położeniu poziomym. Przyziemienie samolotu nastąpiło na zrytym polu po świeżo wykopanych ziemniakach, co spowodowało wyrwanie podwozia głównego z konstrukcji kadłuba. Po przyziemieniu samolot zaczął obracać się w lewo i zatrzymał się po wykonaniu około 130° obrotu. Pilot i pasażer nie odnieśli żadnych obrażeń.
Ponadto Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że:
- samolot wyposażony był w silnik Rota 912 UL, który, jako niecertyfikowany silnik, może w każdej chwili przerwać pracę (odpowiednia uwaga dla pilota na ten temat znajduje się w dokumentacji silnika);
- masa startowa samolotu przekraczała dopuszczalną masę startową o około 40 kg;
- podczas prób uruchomienia silnika w locie nie użyto elektrycznej pompy podającej;
- obecność elektrycznej pompy podającej w instalacji paliwowej samolotu nie miała swego odzwierciedlenia w jego dokumentacji, a w Instrukcji Użytkowania w Locie nie było żadnych procedur dotyczących jej praktycznego zastosowania;
3. Przyczyna wypadku:
PKBWL ustaliła, że przyczyną wypadku lotniczego był zanik zapłonu, powodujący zatrzymanie silnika i brak możliwości jego ponownego uruchomienia, co w rezultacie doprowadziło do przymusowego lądowania w terenie przygodnym i uszkodzenia statku powietrznego.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL po zakończeniu badania zdarzenia nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński