Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2008 nr 13 poz. 206
Wersja aktualna od 2008-12-17
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2008 nr 13 poz. 206
Wersja aktualna od 2008-12-17
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 112
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 27 października 2008 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 224/07

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 10 czerwca 2007 r. na samolocie Morane MS893A, pilotowanym przez pilota turystycznego, lat 70, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Błędy proceduralne - H4”.

2. Opis okoliczności wypadku:

Pilot z trzema pasażerami wykonywał lot z lotniska na teren przystosowany do startów i lądowań. Po przylocie na miejsce lądowania pilot podszedł do lądowania z kierunku zachodniego. Stwierdził jednak, że wiatr jest tylny i w tych warunkach nie wykona lądowania. Następnie przeleciał nad terenem i po wykonaniu zakrętu o 180°, próbował podejścia do lądowania z przeciwnego kierunku tj. od wschodu. Jednak stwierdził, że wiatr zmienił kierunek, przerwał podejście i ponownie przeleciał nad terenem. Po wykonaniu zakrętu, zdecydował się na ponowne podejście do lądowania z kierunku zachodniego. Samolot przyziemił na środku pola wzlotów, odbił się i ponownie przyziemił. W tym momencie pilot ocenił, że nie zdoła wyhamować przed końcem pola wzlotów, oderwał samolot od ziemi i przeszedł na wznoszenie odchylając się w lewo. Samolot przelatując nad rzędem drzew rosnących wzdłuż drogi okalającej pole wzlotów, zahaczył podwoziem o ich korony. Następnie wpadł w drugi rząd drzew, co spowodowało wyłamanie skrzydeł i upadek na ziemię. Pilot doznał poważnych, zaś pasażerowie - nieznacznych obrażeń ciała. Samolot został zniszczony.

3. Przyczyna wypadku:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku lotniczego były błędy w technice pilotowania polegające na:

- podejściu do lądowania na zbyt dużej prędkości tj. ok. 20 km/h większej od zalecanej i przyziemienie w połowie pola wzlotów;

- zbyt późnej decyzji o przerwaniu lądowania;

- odejście na wznoszenie w kierunku podnoszącego się terenu i bliższych przeszkód terenowych.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

4.1. Przeprowadzić analizę przyczyn występujących niezgodności zapisów zawartych w Instrukcjach Użytkowania w Locie statków powietrznych ze stanem faktycznym i jeśli to konieczne wprowadzić działania naprawcze.

5. Zalecenia profilaktyczne Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego:

5.1. Właścicielom, użytkownikom statków powietrznych przypomina się o obowiązkach wynikających z Komunikatu nr 1 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie tłumaczeń dokumentacji eksploatacyjno-technicznej statku powietrznego. Dokumentacja ta będzie kontrolowana podczas doraźnych i planowych kontroli zdatności do lotu poszczególnych statków powietrznych prowadzonych przez Departament Techniki Lotniczej Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00