Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2008-12-17
Wersja aktualna od 2008-12-17
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 111
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 27 października 2008 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 377/07
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 30 sierpnia 2007 r. na szybowcu sZD-9bis 1E Bocian, pilotowanym przez instruktora-pilota szybowcowego, lat 37 oraz ucznia-pilota, lat 21, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Błędy proceduralne - H4”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Załoga wystartowała do lotu treningowego, celem którego była nauka wykorzystywania wznoszeń termicznych. Będąc około 10 km od lotniska na wysokości 650 m AGL, pod chmurą typu Cumulus napotkali silne prądy opadające (ok. 3m/s), zamiast spodziewanych wstępujących. Instruktor-pilot podjął decyzję o powrocie na lotnisko. Z uwagi na znaczne opadanie, instruktor-pilot ocenił, że dolot do lotniska będzie zbyt ryzykowny i postanowił lądować w polu. Po dolocie nad rozległą łąkę, ze względu na znaczną utratę wysokości, instruktor wykonał podejście do lądowania z prostej, bez wcześniejszego przeglądu pola lądowania. Szybowiec przyziemił na początku łąki, odbił się, a po powtórnym przyziemieniu nie zdołał wytracić prędkości dobiegu i wtoczył się do głębokiego rowu, na skutek czego nastąpiło uszkodzenie centralnej i tylnej części kadłuba. Załoga, bez obrażeń, o własnych siłach opuściła szybowiec.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczynami wypadku lotniczego były:
- nieprawidłowa ocena warunków meteorologicznych i nadmiernie oddalenie się od lotniska z wiatrem w locie termicznym nadlotniskowym;
- nadmierna prędkość podczas planowania, a następnie przyziemienia szybowca na polu przygodnego lądowania, co znacznie wydłużyło dobieg szybowca.
Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu zdarzenia była spóźniona decyzja o lądowaniu w terenie przygodnym, co uniemożliwiło przegląd miejsca przygodnego lądowania.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL po zakończeniu badania nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński