Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2008 nr 13 poz. 205
Wersja aktualna od 2008-12-17
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2008 nr 13 poz. 205
Wersja aktualna od 2008-12-17
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 111
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 27 października 2008 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 377/07

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 30 sierpnia 2007 r. na szybowcu sZD-9bis 1E Bocian, pilotowanym przez instruktora-pilota szybowcowego, lat 37 oraz ucznia-pilota, lat 21, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Błędy proceduralne - H4”.

2. Opis okoliczności wypadku:

Załoga wystartowała do lotu treningowego, celem którego była nauka wykorzystywania wznoszeń termicznych. Będąc około 10 km od lotniska na wysokości 650 m AGL, pod chmurą typu Cumulus napotkali silne prądy opadające (ok. 3m/s), zamiast spodziewanych wstępujących. Instruktor-pilot podjął decyzję o powrocie na lotnisko. Z uwagi na znaczne opadanie, instruktor-pilot ocenił, że dolot do lotniska będzie zbyt ryzykowny i postanowił lądować w polu. Po dolocie nad rozległą łąkę, ze względu na znaczną utratę wysokości, instruktor wykonał podejście do lądowania z prostej, bez wcześniejszego przeglądu pola lądowania. Szybowiec przyziemił na początku łąki, odbił się, a po powtórnym przyziemieniu nie zdołał wytracić prędkości dobiegu i wtoczył się do głębokiego rowu, na skutek czego nastąpiło uszkodzenie centralnej i tylnej części kadłuba. Załoga, bez obrażeń, o własnych siłach opuściła szybowiec.

3. Przyczyna wypadku:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczynami wypadku lotniczego były:

- nieprawidłowa ocena warunków meteorologicznych i nadmiernie oddalenie się od lotniska z wiatrem w locie termicznym nadlotniskowym;

- nadmierna prędkość podczas planowania, a następnie przyziemienia szybowca na polu przygodnego lądowania, co znacznie wydłużyło dobieg szybowca.

Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu zdarzenia była spóźniona decyzja o lądowaniu w terenie przygodnym, co uniemożliwiło przegląd miejsca przygodnego lądowania.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

PKBWL po zakończeniu badania nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00