Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2008 nr 13 poz. 201
Wersja aktualna od 2008-12-17
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2008 nr 13 poz. 201
Wersja aktualna od 2008-12-17
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 107
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 21 października 2008 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 499/07

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 2 grudnia 2007 r. na samolocie Cessna 172S, pilotowanym przez pilota turystycznego, lat 38, klasyfikuję do kategorii:

Czynnik ludzki”
”w grupie przyczynowej „błędy proceduralne - H4”.

2. Opis okoliczności wypadku:

Pilot wykonywał przelot nawigacyjny. Po lądowaniu o godzinie 13.00, nie mając żadnych dyspozycji ze strony obsługi lotniska, pilot zaparkował samolot 11 m przed barierkami, oddzielającymi część operacyjną lotniska od parkingu samochodowego. Trawiasta część pola wzlotów, a także miejsce postoju samolotu, było podmokłe po roztopach śniegu. Pilot około godziny 15.30 rozpoczął przygotowania do odlotu. Po podgrzaniu i próbie silnika, chciał rozpocząć kołowanie. Pilot zwiększył obroty silnika, ale samolot nie ruszył z miejsca. Dopiero po zwiększeniu obrotów silnika do maksymalnych, samolot gwałtownie ruszył do przodu. Pilot chcąc uniknąć zderzenia z barierkami, wykonał zakręt w lewo, w trakcie którego samolot zaczepił końcówką statecznika poziomego o słupek barierki, poważnie uszkadzając usterzenie oraz tylną część kadłuba.

3. Przyczyna wypadku:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku lotniczego było:

- ustawienie samolotu w niebezpiecznie małej odległości przed przeszkodami, a następnie rozpoczęcie kołowania;

- podmokła nawierzchnia podłoża w miejscu parkowania.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

PKBWL po zakończeniu badania nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00