Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2008-12-17
Wersja aktualna od 2008-12-17
obowiązujący
WYTYCZNE NR 11
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 6 listopada 2008 r.
w sprawie wprowadzenia do stosowania książki mechanika Lotniczego
Na podstawie art. 21 ust. 2 pkt 16 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696, z późn. zm.1)) ogłasza się, co następuje:
§ 1. W celu chronologicznego rejestrowania odbytych w przedsiębiorstwach lotniczych praktyk oraz szkoleń koniecznych do ubiegania się o:
1) wydanie licencji mechanika obsługi technicznej, zwanej dalej „licencją”,
2) rozszerzenie kategorii licencji,
3) wpis typu statku powietrznego do licencji,
4) wydanie i utrzymanie ważności upoważnienia do poświadczenia obsługi technicznej statków powietrznych
- zaleca się stosowanie Książki Mechanika Lotniczego, zwanej dalej „KML”, która stanowi załącznik do niniejszych wytycznych2)).
§ 2.1. Prowadzenie KML nie zwalnia wnioskującego o wydanie licencji, o rozszerzenie kategorii licencji, o wpis typu statku powietrznego do licencji lub o wydanie i utrzymanie ważności upoważnienia do poświadczenia obsługi technicznej statków powietrznych, z konieczności dokumentowania nabytej wiedzy oraz praktyki w sposób wymagany przepisami prawa.
2. Stosowanie przez mechanika obsługi technicznej KML nie zwalnia organizacji obsługowej z prowadzenia zapisów dotyczących personelu poświadczającego zgodnie z pkt 145. A.35(j) lub M.A. 607(c) rozporządzenia Komisji (WE) nr 2042/2003 z dnia 20 listopada 2003 r. w sprawie nieprzerwanej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zezwoleń udzielanych instytucjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania (Dz Urz. WE L 315 z 28.11.2003), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 2042/2003”.
§ 3.1. Wpisów do KML mogą dokonywać:
1) właściciel KML;
2) mechanik obsługi technicznej z ważną licencją oraz upoważnieniem do poświadczania obsługi, pod którego nadzorem właściciel KML wykonywał daną czynność obsługową;
3) mechanik-instruktor, w przypadku potwierdzenia czynności obsługowych wykonywanych w ramach części praktycznej szkolenia na typ statku powietrznego;
4) właściciel statku powietrznego obsługiwanego na podstawie umowy zlecenia przez właściciela KML będącego członkiem personelu certyfikującego, o którym mowa w pkt M.A. 801 (b2) rozporządzenia nr 2042/2003;
5) dowolna osoba spośród personelu kierowniczego zatwierdzonej organizacji obsługowej, w przypadku potwierdzenia zatrudnienia i okresowego potwierdzenia wykonywanych czynności obsługowych, zgodnie z procedurami zapisanymi w charakterystyce organizacji obsługowej (MOE).
2. Zaleca się dokonywanie wpisów w KML w sposób czytelny i wyraźny, drukowanymi literami.
3. KML została opracowana jako luźno-kartkowy dokument, w celu umożliwienia właścicielowi KML jej uzupełnianie poprzez dodawanie stron zgodnie z jej wzorem, o którym mowa w § 1.
§ 4. Prawo do dystrybucji KML ma każda organizacja lotnicza, która zapewni pełną zgodność KML z jej wzorem, o którym mowa w § 1, oraz umieści na jej okładce adnotację „Wydano na podstawie wytycznych nr.....Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia.................2008 r.”.
§ 5. Wytyczne wchodzą w życie z dniem ogłoszenia.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 141, poz. 1008, Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1829, z 2007 r. Nr 50, poz. 331 i Nr 82, poz. 558, oraz z 2008 r. Nr 97, poz. 625 i Nr 144, poz. 901;
2) Załącznik do niniejszych wytycznych jest dostępny w Ośrodku Informacji Naukowej, Technicznej i Ekonomicznej Urzędu Lotnictwa Cywilnego, ul. Żelazna 59, 00-848 Warszawa, tel. (22) 520-73-14, (22) 520-73-15.