Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2008 nr 12 poz. 193
Wersja aktualna od 2008-10-30
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2008 nr 12 poz. 193
Wersja aktualna od 2008-10-30
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 105
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 10 października 2008 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 110/03

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 20 lipca 2003 r. na szybowcu SZD-50-3A Puchacz, pilotowanym przez ucznia-pilota, lat 16 oraz instruktora-pilota szybowcowego, lat 50, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik środowiskowy"
w grupie przyczynowej „Służby lotniskowe. Obsługa naziemna - E4".

2. Opis okoliczności wypadku:

Załoga w składzie uczeń-pilot i instruktor wystartowała do lotu szkolnego szybowcem holowanym przez samolot. W trakcie rozbiegu, szybowiec najechał na poprzeczną nierówność terenową (powstałą w wyniku eksploatacji górniczej), w wyniku czego nastąpiło przedwczesne odbicie się szybowca od powierzchni lotniska. Instruktor nie zdążył zareagować na odruchowe oddanie drążka sterowego przez ucznia-pilota, co spowodowało przyziemienie na przednie kółko i ponowne odbicie. Szybowiec oderwał się, więc załoga kontynuowała start. Nie stwierdzająca żadnych nieprawidłowości w pilotażu, kontynuowała wznoszenie do wysokości 400m, gdzie uczeń-pilot wyczepił szybowiec, kontynuując lot po kręgu, zgodnie z zadaniem. Po lądowaniu stwierdzono uszkodzenie przedniej części kadłuba.

3. Przyczyna wypadku:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL", na podstawie wyników badania wypadku orzekła, że przyczynami wypadku lotniczego były:

- zbyt energiczna reakcja ucznia-pilota na odbicie szybowca od nawierzchni pasa startów podczas rozbiegu;

- niedokładne sprawdzenie pasa startów przed rozpoczęciem lotów szkolnych;

- ukryta wada materiałowa półwręgi przedniej.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

PKBWL po zakończeniu badania nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00