Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2008-10-30
Wersja aktualna od 2008-10-30
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 104
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 9 października 2008 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 185/03
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Poważny incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 18 października 2003 r. na samolocie PLZ-104 Wilga, pilotowanym przez pilota zawodowego, lat 38, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki"
w grupie przyczynowej „Błędy operacyjne - H3".
2. Opis okoliczności poważnego incydentu lotniczego:
Pełniący obowiązki Dyrektora Aeroklubu, wydał polecenie wykonania lotu, w celu zrzutu kwiatów. Polecenie otrzymał pilot, który w tym czasie wykonywał lot trasowy. Pilotowi nakazano przerwanie lotu i natychmiastowe lądowanie na lotnisku, w celu zabrania pasażera, który miał osobiście dokonać zrzutu kwiatów.
Po starcie, pilot wykonał lot do nakazanej miejscowości i przystąpił do wykonania zrzutu kwiatów z wysokości około ośmiu metrów, w kierunku słońca. W trakcie wykonywania zrzutu, pilot zaczepił podwoziem samolotu o linię energetyczną, doprowadzając do jej zerwania. Po powrocie na lotnisko, pilot dokonał samodzielnie przeglądu samolotu, nie stwierdził uszkodzeń samolotu i wykonał kolejne loty. Pilot nie zgłosił kierownictwu Aeroklubu faktu zderzenia się z przeszkodą.
Po przylocie samolotu na lotnisko macierzyste, samolot został poddany ponownie przeglądowi technicznemu przez Szefa technicznego Aeroklubu. W czasie przeglądu stwierdzono zadrapanie lakieru na goleni przedniego podwozia i na wahaczu tylnego koła.
3. Przyczyna poważnego incydentu lotniczego:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL", ustaliła, że przyczynami incydentu były:
- podjęcie przez kierownictwo Aeroklubu decyzji na wykonanie lotu, w celu zrzutu kwiatów, bez zastosowania odpowiednich procedur;
- obniżenie lotu przez pilota, w czasie zrzutu kwiatów, do wysokości poniżej minimalnie dopuszczalnej granicy, spowodowało zaczepienie podwoziem samolotu i zerwanie przewodów linii energetycznej.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
4.1. Z okolicznościami i przyczynami incydentu zapoznać organizacje lotnicze funkcjonujące w RP.
4.2. Wszystkim użytkownikom statków powietrznych zaleca się bezwzględne przestrzeganie przepisów dotyczących zrzutów ze statków powietrznych.
4.3. Wymagać od personelu kierowniczego na lotniskach i pilotów, aby w przypadku jakiejkolwiek kolizji w powietrzu lub podejrzenia niesprawności, nie wykonywać kolejnych lotów do chwili weryfikacji sprawności statku powietrznego przez odpowiednie służby.
5. Zalecenia profilaktyczne Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego:
5.1. Zarządzający stowarzyszeniami lotniczymi dokonają weryfikacji regulaminów wewnętrznych lub statutów pod kątem ich spójności z powszechnie obowiązującym prawem krajowym oraz UE i udokumentują realizację ww. przedsięwzięcia w sprawozdaniu z posiedzenia zarządu, co będzie sprawdzone podczas najbliższej kontroli prowadzonej przez ULC.
5.2. Przypomina się o stosowaniu rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 18 grudnia 2003 r. w sprawie zrzutów ze statku powietrznego (Dz. U. z 2003 r. Nr 230, poz. 2299).
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński