Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2008-10-30
Wersja aktualna od 2008-10-30
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 102
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 3 października 2008 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 241/05
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Poważny incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 11 października 2005 r., na samolocie ATR-72/200, pilotowanym przez pilota liniowego, lat 48, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki"
w grupie przyczynowej „Niezdolność - H5".
2. Opis okoliczności poważnego incydentu lotniczego:
W dziesiątej minucie lotu, dowódca załogi zaczął odczuwać nudności, które stopniowo się nasilały, po czym poczuł dreszcze. Następstwem pogarszającego się stanu zdrowia pilota były zakłócenia w obserwacji przyrządów pokładowych („zaczęły się rozmywać"). Dowódca statku poinformował drugiego pilota (F/O), że źle się czuje. Od tej chwili wszystkie decyzje i czynności na pokładzie, aż do lądowania, wykonywał F/O. Po wylądowaniu, dowódca załogi natychmiast został zabrany do szpitala.
3. Przyczyna poważnego incydentu lotniczego:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL", ustaliła, że przyczyną poważnego incydentu lotniczego była utrata świadomości w powietrzu przez dowódcę załogi.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
4.1. Przypomnieć lekarzom orzecznikom, którzy przeprowadzają badania okolicznościowe po zaistniałym incydencie, aby wnikliwie analizowali jego przebieg, jak również pełną dokumentację lotniczo-lekarską badanego, uwzględniając zarówno poprzednie, jak i bieżące wyniki badań lekarskich.
5. Zalecenia profilaktyczne Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego:
5.1. Podczas audytów okresowych prowadzonych przez Naczelnego Lekarza Lotnictwa Cywilnego w Centrach Medycyny Lotniczej oraz u certyfikowanych lekarzy orzeczników będą zweryfikowane przypadki zgłaszania się personelu lotniczego na badania okolicznościowe, spowodowane uczestniczeniem w wypadku lotniczym.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński