Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2008-10-30
Wersja aktualna od 2008-10-30
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 101
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 3 października 2008 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 135/03
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 8 sierpnia 2003 r. na samolocie PZL-104 Wilga 35A, pilotowanym przez pilota samolotowego turystycznego, lat 25, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki"
w grupie przyczynowej „Postępowanie umyślne
-H1".
2. Opis okoliczności wypadku:
Na lotnisku aeroklubu wykonywano szybowcowe loty szkolno-treningowe. O godzinie 19.50, na samolocie PZL-104 Wilga 35A, do lotu treningowego w strefie pilotażu, wystartował pilot z pasażerem (mechanikiem miejscowego aeroklubu), za zgodą szefa wyszkolenia.
Po starcie, pilot wykonał lot do strefy na wysokości 200m nad terenem. Po dolocie do strefy skierował samolot w rejon, w którym mieszkał pasażer samolotu, gdzie planował wykonanie dwóch okrążeń, a następnie powrót na lotnisko. O godzinie 20.00, pilot zgłosił przez radio, że ma kłopoty z silnikiem (utrata mocy i brak reakcji na ruch dźwignią sterowania silnikiem) oraz, że traci wysokość. Zgłoszenie ww. korespondencji potwierdził inny pilot kołujący po lotnisku.
Do lądowania awaryjnego pilot wybrał pole uprawne, porośnięte niską roślinnością i lekko pochyłe (lądowanie w dół stoku). Podejście do lądowania wykonał na „dużych klapach", a chwilę przed przyziemieniem przestawił dźwignię klap w położenie „małe klapy". Ślady przyziemienia samolotu na koła podwozia głównego stwierdzono w odległości 2/3 od początku pola. Nie znaleziono śladów dotknięcia ziemi przez kółko ogonowe. Po około 30-50m dobiegu samolot skapotował. Pilot i pasażer opuścili samolot o własnych siłach, nie odnosząc w trakcie zdarzenia żadnych obrażeń. Samolot uległ całkowitemu zniszczeniu.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL", na podstawie wyników badania wypadku, z uwagi na wyczerpane możliwości prowadzenia dalszego badania wypadku oraz na brak współpracy ze strony załogi, zakończyła badanie bez ustalania przyczyny zdarzenia ze wskazaniem, że nie stwierdzono technicznej przyczyny wypadku.
Z uwagi na okoliczności zdarzenia oraz świadomą zmianę zadania przez pilota, bez zgłoszenia tego zamiaru kierującemu lotami instruktorowi, nie można było wykluczyć, że przyczyną wypadku mogły być:
- „zadławienie" silnika po zbyt gwałtownym otwarciu przepustnicy, poprzedzonym szybkim zniżaniem samolotu z otwartymi zasłonkami chłodzenia silnika, które doprowadziło do przechłodzenia głowic silnika;
- zaczepienie śmigłem samolotu o drzewa w czasie lotu koszącego nad miejscem wesela, co doprowadziło do oderwania fragmentu łopaty śmigła (nie znalezionej na miejscu wypadku) i wymusiło wykonanie natychmiastowego lądowania na najbliższym fragmencie wolnej przestrzeni.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL po zakończeniu badania nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.
5. Zalecenia profilaktyczne Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego:
5.1. Urząd Lotnictwa Cywilnego podczas najbliższej kontroli bieżącej, sprawdzi efekty działań profilaktycznych zastosowanych w aeroklubie po zaistnieniu zdarzenia.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński