Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2008 nr 12 poz. 184
Wersja aktualna od 2008-10-30
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2008 nr 12 poz. 184
Wersja aktualna od 2008-10-30
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 95 PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 15 września 2008 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 181/06

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 13 lipca 2006 r. na szybowcu KR-03A Puchatek, pilotowanym przez ucznia-pilota, lat 33, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki"
w grupie przyczynowej „brak kwalifikacji - H2".

2. Opis okoliczności wypadku:

Uczeń-pilot, w trzecim samodzielnym locie, niewłaściwie zbudował krąg nadlotniskowym, co spowodowało wykonanie czwartego zakrętu na zbyt dużej wysokości. Aby poprawić kąt planowania i wytracić nadmierną wysokość, wypuścił hamulce aerodynamiczne i zwiększył kąt szybowania. Nadzorujący loty ocenił, że zniżanie jest zbyt energiczne i polecił przez radio zamknąć hamulce do połowy. Uczeń-pilot wykonał to polecenie z dużym opóźnieniem i następnie źle oceniając wysokość, zbyt późno zaczął wyrównywać. Szybowiec po energicznym zetknięciu z ziemią, odbił się na wysokość około 2m. Nadzorujący loty nakazał schować hamulce i delikatnie oddać drążek, by powstrzymać wznoszenie. Szybowiec przepadł i przyziemił z trawersem, co spowodowało wygięcie widelca podwozia głównego i wygięcie mocowania amortyzatora.

3. Przyczyna wypadku:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL", ustaliła, że przyczyną wypadku lotniczego był błąd w technice pilotowania, polegający na niewłaściwym wykonaniu manewru do lądowania, a w szczególności:

- wyprowadzenie z czwartego zakrętu na zbyt dużej wysokości;

- zbyt energiczne wytracanie wysokości na prostej do lądowania;

- opóźniona reakcja na komendy nadzorującego loty;

- przyziemienie bez etapu wyrównania, co spowodowało odbicie;

- ponowne przyziemienie z przepadaniem i trawersem.

Czynnikiem sprzyjającym popełnieniu błędu mogło być niskie położenie słońca nad horyzontem z przodu z lewej, co przy małym doświadczeniu ucznia pilota, mogło utrudnić ocenę wysokości.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

PKBWL po zakończeniu badania nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00