Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2008-10-30
Wersja aktualna od 2008-10-30
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 95 PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 15 września 2008 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 181/06
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 13 lipca 2006 r. na szybowcu KR-03A Puchatek, pilotowanym przez ucznia-pilota, lat 33, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki"
w grupie przyczynowej „brak kwalifikacji - H2".
2. Opis okoliczności wypadku:
Uczeń-pilot, w trzecim samodzielnym locie, niewłaściwie zbudował krąg nadlotniskowym, co spowodowało wykonanie czwartego zakrętu na zbyt dużej wysokości. Aby poprawić kąt planowania i wytracić nadmierną wysokość, wypuścił hamulce aerodynamiczne i zwiększył kąt szybowania. Nadzorujący loty ocenił, że zniżanie jest zbyt energiczne i polecił przez radio zamknąć hamulce do połowy. Uczeń-pilot wykonał to polecenie z dużym opóźnieniem i następnie źle oceniając wysokość, zbyt późno zaczął wyrównywać. Szybowiec po energicznym zetknięciu z ziemią, odbił się na wysokość około 2m. Nadzorujący loty nakazał schować hamulce i delikatnie oddać drążek, by powstrzymać wznoszenie. Szybowiec przepadł i przyziemił z trawersem, co spowodowało wygięcie widelca podwozia głównego i wygięcie mocowania amortyzatora.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL", ustaliła, że przyczyną wypadku lotniczego był błąd w technice pilotowania, polegający na niewłaściwym wykonaniu manewru do lądowania, a w szczególności:
- wyprowadzenie z czwartego zakrętu na zbyt dużej wysokości;
- zbyt energiczne wytracanie wysokości na prostej do lądowania;
- opóźniona reakcja na komendy nadzorującego loty;
- przyziemienie bez etapu wyrównania, co spowodowało odbicie;
- ponowne przyziemienie z przepadaniem i trawersem.
Czynnikiem sprzyjającym popełnieniu błędu mogło być niskie położenie słońca nad horyzontem z przodu z lewej, co przy małym doświadczeniu ucznia pilota, mogło utrudnić ocenę wysokości.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL po zakończeniu badania nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński