Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2008 nr 12 poz. 183
Wersja aktualna od 2008-10-30
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2008 nr 12 poz. 183
Wersja aktualna od 2008-10-30
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 94 PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 15 września 2008 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 147/07

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 30 kwietnia 2007 r. na szybowcu SZD-55-1 Promyk, pilotowanym przez pilota szybowcowego, lat 61, klasyfikuję do kategorii:

Czynnik ludzki"
w grupie przyczynowej błędy proceduralne - H4".

2. Opis okoliczności wypadku:

Pilot brał udział w zawodach szybowcowych EU-ROBESKIDY 2007. O godzinie 13.28 wystartował do konkurencji prędkościowej. Po ponad godzinnym krążeniu w rejonie Żar, pilot odszedł na trasę w kierunku południowo-wschodnim. Około godziny 15.31, szybowiec osiągnął maksymalną wysokość na przelocie 2072m (wg QNH). Lecąc, w kierunku południowym nad doliną Soły, pilot nie napotkał przewidywanych noszeń i pomimo to kontynuował lot. Jednakże, ze względu na wysokie góry, zdecydował o zmianie kierunku na północno-wschodni, ku dolinie rzeki Ujsoły. Pilot podjął kolejną próbę wycentrowania" napotkanego komina, ale bez powodzenia. W tej sytuacji, pilot podjął decyzję o lądowaniu w terenie przygodnym. Manewr do lądowania wykonał z prostej. W trakcie przyziemienia z przepadnięciem, koło podwozia głównego oraz kółko ogonowe uderzyły w poprzeczną skarpę, o wysokości około 40cm, co spowodowało znaczne uszkodzenia szybowca. Pilot opuścił kabinę bez obrażeń.

3. Przyczyna wypadku:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL", ustaliła, że przyczynami wypadku lotniczego były:

- zbyt późny wybór miejsca przygodnego lądowania;

- lądowanie w terenie przygodnym bez właściwej oceny wybranego miejsca;

- przyziemienie z przepadnięciem i dynamiczne zderzenie podwozia szybowca z poprzeczną skarpą na stoku.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

PKBWL po zakończeniu badania nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00