Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2008-10-30
Wersja aktualna od 2008-10-30
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 94 PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 15 września 2008 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 147/07
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 30 kwietnia 2007 r. na szybowcu SZD-55-1 Promyk, pilotowanym przez pilota szybowcowego, lat 61, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki"
w grupie przyczynowej „błędy proceduralne - H4".
2. Opis okoliczności wypadku:
Pilot brał udział w zawodach szybowcowych EU-ROBESKIDY 2007. O godzinie 13.28 wystartował do konkurencji prędkościowej. Po ponad godzinnym krążeniu w rejonie Żar, pilot odszedł na trasę w kierunku południowo-wschodnim. Około godziny 15.31, szybowiec osiągnął maksymalną wysokość na przelocie 2072m (wg QNH). Lecąc, w kierunku południowym nad doliną Soły, pilot nie napotkał przewidywanych noszeń i pomimo to kontynuował lot. Jednakże, ze względu na wysokie góry, zdecydował o zmianie kierunku na północno-wschodni, ku dolinie rzeki Ujsoły. Pilot podjął kolejną próbę „wycentrowania" napotkanego komina, ale bez powodzenia. W tej sytuacji, pilot podjął decyzję o lądowaniu w terenie przygodnym. Manewr do lądowania wykonał z prostej. W trakcie przyziemienia z przepadnięciem, koło podwozia głównego oraz kółko ogonowe uderzyły w poprzeczną skarpę, o wysokości około 40cm, co spowodowało znaczne uszkodzenia szybowca. Pilot opuścił kabinę bez obrażeń.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL", ustaliła, że przyczynami wypadku lotniczego były:
- zbyt późny wybór miejsca przygodnego lądowania;
- lądowanie w terenie przygodnym bez właściwej oceny wybranego miejsca;
- przyziemienie z przepadnięciem i dynamiczne zderzenie podwozia szybowca z poprzeczną skarpą na stoku.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL po zakończeniu badania nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński