Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2008-10-14
Wersja aktualna od 2008-10-14
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 93 PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 15 września 2008 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 201/03
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 2 sierpnia 2003 r. na szybowcu SZD-22C Mucha Standard, pilotowanym przez ucznia-pilota, lat 24, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik środowiskowy"
w grupie przyczynowej „Inne - E8".
2. Opis okoliczności wypadku:
Uczeń-pilot wykonywał przelot warunkowy do uzyskania srebrnej odznaki szybowcowej. Po ponad 30km trasy nastąpiło pogorszenie noszeń termicznych i uczeń-pilot zdecydował się na lądowanie w terenie przygodnym. Pilot wybrał do lądowania ściernisko, które z powietrza wydawało się równe. W trakcie lądowania szybowiec wpadł na nierówność terenową i wykonał „cyrkiel", ulegając znacznemu uszkodzeniu. Pilot nie odniósł żadnych obrażeń i samodzielnie opuścił szybowiec po lądowaniu, po czym stwierdził, że lądowanie wykonał z wiatrem.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL", ustaliła, że przyczyną zaistnienia wypadku lotniczego było lądowanie na polu o nierównej nawierzchni, niemożliwej do rozpoznania z powietrza.
Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu zdarzenia było wykonanie przez ucznia-pilota lądowania z tylnym wiatrem.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL po zakończeniu badania nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński