Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2008 nr 11 poz. 178
Wersja aktualna od 2008-10-14
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2008 nr 11 poz. 178
Wersja aktualna od 2008-10-14
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 92 PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 10 września. 2008 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 166/06

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 7 lipca 2006 r. na szybowcu KR-03A Puchatek, pilotowanym przez instruktora-pilota szybowcowego, lat 46, klasyfikuję do kategorii:

Czynnik ludzki"
w grupie przyczynowej Błędy proceduralne - H4".

2. Opis okoliczności wypadku:

Instruktor-pilot szybowcowy, w ramach podstawowego szkolenia szybowcowego Aeroklubu Mieleckiego, wykonywał loty z uczniami-pilotami. Loty rozpoczęto około godziny 16-tej. O godzinie 20:28 instruktor-pilot wystartował przy użyciu wyciągarki do dwudziestego trzeciego w tym dniu lotu szkolnego. Do momentu wyprowadzenia szybowca na prostą do lądowania przez ucznia-pilota, lot przebiegał prawidłowo. Pozycja szybowca, po wyprowadzeniu na prostą do lądowania była nieprawidłowa. Szybowiec był około 20m z lewej strony od osi lądowania oraz na zbyt dużej wysokości w stosunku do prawidłowego punktu przyziemienia. Instruktor przejął sterowanie i, po wyjaśnieniu uczniowi-pilotowi popełnionych błędów, rozpoczął manewr dowrotu do osi pasa lądowania, a następnie zniżanie ze zwiększoną prędkością z wykorzystaniem hamulców aerodynamicznych. Wyprowadzenie szybowca do konfiguracji przyziemienia nastąpiło z opóźnieniem (późne załamanie toru lotu), co spowodowało zetknięcie z ziemią z dużą prędkością i uszkodzenie kadłuba. Załoga nie odniosła obrażeń i o własnych siłach opuściła szybowiec.

3. Przyczyna wypadku:

W trakcie badania Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL", ustaliła, że przyczyną wypadku lotniczego był błąd w technice pilotowania instruktora, polegający na zbyt późnym wyrównaniu w warunkach zwiększonej prędkości opadania.

Czynnikiem sprzyjającym popełnieniu błędu mogło być niskie położenie słońca nad horyzontem z przodu z prawej, co mogło utrudnić ocenę wysokości.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

PKBWL po zakończeniu badania nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00