Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2008 nr 11 poz. 174
Wersja aktualna od 2008-10-14
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2008 nr 11 poz. 174
Wersja aktualna od 2008-10-14
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 88
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 8 września 2008 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 503/08

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 27 lipca 2008 r. na szybowcu SZD-51-1 Junior, pilotowanym przez pilota szybowcowego, lat 30, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki"
w grupie przyczynowej „Brak kwalifikacji - H2".

2. Opis okoliczności wypadku:

Podczas podchodzenia do lądowania szybowca, nagły podmuch wiatru bocznego poderwał lewe skrzydło, powodując zaczepienie prawym skrzydłem o ziemię. W wyniku zaczepienia, końcówka prawego skrzydła została oderwana od struktury szybowca i uderzyła w ucznia-pilota przebywającego w kwadracie. Osoba ta obserwowała podejście do lądowania szybowca i zauważyła lecący w jej stronę fragment skrzydła, który uderzył ją w klatkę piersiową. Uderzenie było na tyle silne, że osoba ta przewróciła się na ziemię, a fragment struktury kompozytowej wbił się w jej ciało. Pilot szybowca po odzyskaniu równowagi poprzecznej kontynuował lądowanie, kończąc dobieg około 500m od kwadratu. Wezwano karetkę pogotowia, która udzieliła osobie poszkodowanej fachowej pomocy.

3. Przyczyna wypadku:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL", ustaliła, że przyczyną wypadku lotniczego był błąd w technice lądowania, polegający na niewłaściwym planowaniu podejścia do lądowania z przelotem oraz spóźniona lub niewłaściwa reakcja na nagłe zaburzenie równowagi szybowca.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

PKBWL po zakończeniu badania nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00