Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2008-10-14
Wersja aktualna od 2008-10-14
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 87
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 8 września 2008 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 264/05
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 27 listopada 2005 r. na samolocie Maule MT-7-235, pilotowanym przez pilota zawodowego, lat 39, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki"
w grupie przyczynowej „Postępowanie umyślne
- H1".
2. Opis okoliczności wypadku:
Pilot wykonując lot trasowy VFR, na samolocie Maule MT-7-235, w bardzo złych warunkach meteorologicznych zaczepił o jeden z odciągów masztu radiowo-telewizyjnego. W wyniku zderzenia, nastąpiło odcięcie lewego skrzydła i lewego usterzenia poziomego. Samolot zderzył się z ziemią i spłonął. Pilot poniósł śmierć na miejscu.
Ponadto Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL", w trakcie badania ustaliła, że:
- pilot posiadał około 4900h nalotu na samolotach różnego typu;
- stan zdrowia pilota nie miał wpływu na zaistnienie i przebieg wypadku;
- pilot nie pobrał komunikatu pogodowego na zaplanowaną trasę lotu oraz nie przeprowadził analizy warunków meteorologicznych panujących na trasie przelotu;
- warunki pogodowe panujące na całej trasie lotu uniemożliwiały wykonanie zaplanowanego lotu w warunkach VFR;
- pilot prawdopodobnie nie miał świadomości wykonywania lotu w pobliżu wysokiej przeszkody terenowej;
- nie stwierdzono wpływu zakłóceń spowodowanych przez emisje urządzeń nadawczych masztu na wskazania przyrządów.
3. Przyczyna wypadku:
PKBWL ustaliła, że przyczynami wypadku były:
- Podjęcie i kontynuowanie przez pilota lotu w warunkach meteorologicznych nie zapewniających bezpiecznego wykonania tego lotu, czego wynikiem było przypadkowe zderzenie z wysoką przeszkodą terenową;
- Niewłaściwa ocena przez pilota warunków meteorologicznych na zaplanowanej trasie.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
Po zakończeniu badania PKBWL nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński