Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2008-10-14
Wersja aktualna od 2008-10-14
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 85
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 5 września 2008 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 62/06
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Poważny incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 16 kwietnia 2006 r. na lotnisku Warszawa-Okęcie, na samolocie Airbus A320, pilotowanym przez pilota liniowego, lat 38, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik środowiskowy"
w grupie przyczynowej „Ptaki, zwierzęta, inne obce
obiekty (FOD) - E3".
2. Opis okoliczności poważnego incydentu:
Podczas rozbiegu do startu, załoga zauważyła dwa ptaki (prawdopodobnie mewy), przelatujące z prawej strony samolotu. Następnie usłyszała odgłos uderzenia oraz zmianę tonu pracy silnika. W zaistniałej sytuacji załoga podjęła decyzję o przerwaniu startu. Po zatrzymaniu samolotu został dokonany przegląd techniczny, w wyniku którego stwierdzono obecność ptaków we wnętrzu silnika.
3. Przyczyna poważnego incydentu:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL", ustaliła, że przyczyną poważnego incydentu było zderzenie samolotu z ptakami przelatującymi nad lotniskiem.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL zaaprobowała podjęte przez Port Lotniczy Warszawa działania:
4.1. Port Lotniczy Warszawa zatrudnił pracowników ochrony biologicznej lotniska (sokolników), którzy za pomocą specjalnie szkolonych ptaków i dodatkowego sprzętu ograniczają występowanie zwierząt na lotnisku.
4.2. Istniejący elektroniczny system odstraszania ptaków od 2002 r. jest sukcesywnie rozbudowywany i rozmieszczany tak, aby swoim zasięgiem obejmowały:
- strefę podjęcia i przyziemienia DS33 - dodatkowe zabezpieczenie DS33, obejmuje miejsca częstego przebywania ptaków (tereny rolne poza ogrodzeniem lotniska);
- strefę podejścia i przyziemienia DS29 oraz sektor trawiasty EC;
- strefę podejścia i przyziemienia DS15 oraz sektor trawiasty NC.
4.3. Straż Miejska na wnioski Portu Lotniczego Warszawa, dotyczące hodowli gołębi w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska, podjęła czynności polegające na likwidacji tych hodowli lub skierowała sprawy do Sądu Grodzkiego.
4.4. Port Lotniczy Warszawa współpracuje z Mazowieckim Urzędem Wojewódzkim w sprawie budowy lub rozbudowy obiektów budowlanych w pobliżu lotniska, które mogą stanowić źródło żerowania ptaków. Uzgodniono z Mazowieckim Urzędem Wojewódzkim zmianę lokalizacji otwartych zbiorników retencyjnych, wchodzących w system odprowadzania wód opadowych i roztopowych z ulic znajdujących się w pobliżu lotniska.
4.5. W okresie wiosennym i jesiennym, w związku z migracją ptaków, prowadzony jest wzmożony monitoring ich przelotów nad lotniskiem, a informacje z monitoringu przekazywane są do organu kontroli lotnisk (TWR).
4.6. Prowadzone są prace agrotechniczne (wielokrotne koszenie trawy), mające na celu ograniczenie gnieżdżenia się ptactwa na lotnisku.
4.7. Wydawane są NOTAM-y, ostrzegające o migracji ptaków i zachowaniu ostrożności podczas startów i lądowań na EPWA.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński