Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2008-10-14
Wersja aktualna od 2008-10-14
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 84
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 5 września 2008 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 499/08
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 25 lipca 2008 r. na szybowcu SZD-36a Cobra, pilotowanym przez pilota szybowcowego, lat 39, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Błędy proceduralne - H4”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Pilot wykonywał przelot po trasie trójkąta. Stopniowy zanik warunków termicznych spowodował, że pilot, znajdując się na wysokości 500m, rozpoczął poszukiwanie pola do lądowania. Wybrał pole o długości około 250m, leżące w łożu wiatru, świeżo skoszone po uprawie zbożowej. Ponieważ od strony podejścia pod wiatr, blisko granicy pola, znajdowała się poprzecznie linia energetyczna, pilot podjął decyzję o lądowaniu z kierunkiem przeciwnym. Szybowiec przyziemił w połowie długości pola. Pilot widząc, że prawdopodobnie nie zakończy dobiegu na wybranym polu, zmienił kierunek lekko w lewo. W tym momencie nastąpiło zaczepienie lewym skrzydłem o ziemię, w wyniku czego, szybowiec wykonał tzw. „cyrkiel”, co doprowadziło do ukręcenia końcowej części kadłuba z usterzeniem. Pilot nie odniósł żadnych obrażeń.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku był błąd w technice lądowania, polegający na lądowaniu z przelotem w warunkach lądowania z tylnym wiatrem i przyziemieniu w połowie długości pola, co nie zapewniło bezpiecznego zakończenia dobiegu w granicach wybranego pola.
Okolicznościami sprzyjającymi zaistnieniu wypadku były:
- małe doświadczenie pilota w lądowaniu w terenie przygodnym;
- zbyt późno podjęta decyzja o szukaniu pola do lądowania w zastanych warunkach terenowych.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
Po zakończeniu badania PKBWL nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński