Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2008-10-14
Wersja aktualna od 2008-10-14
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 82
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 4 września 2008 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 296/06
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 13 września 2006 r. na samolocie Piper PA-46, pilotowanym przez pilota posiadającego licencję „Private pilot”, wydaną przez Departament Transportu USA, lat 37, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Postępowanie umyślne - H1”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Lot z lotniska Babice na lotnisko Suwałki był wykonywany na wysokości 2000-3000stóp. Pilot, przed dolotem do lotniska Suwałki, nie poinformował nikogo o zamiarze swojego przylotu. W odległości około 6km od lotniska wykonał zakręt do lądowania i rozpoczął zniżanie z wysokości 3000stóp. Około 2km przed lotniskiem zniżył się do wysokości 500stóp. W tym czasie wypuścił podwozie i klapy w pozycję do lądowania. Lotnisko było nieoświetlone. Ostatnią fazę podejścia do lądowania pilot wykonał z bardzo małym kątem zniżania, kilkanaście stóp nad ziemią. Zapadający zmrok uniemożliwił pilotowi właściwą oceną wysokości i w rezultacie pilot doprowadził do niekontrolowanego zaczepienia prawym kołem podwozia głównego o ziemię. Po zetknięciu z ziemią, samolot gwałtownie wyhamował prędkość. Samolot został znacznie uszkodzony, załoga odniosła lekkie obrażenia.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku lotniczego było:
- niewłaściwe nawigatorskie przygotowanie do lotu, co spowodowało konieczność lądowania po zmierzchu na nieprzygotowanym do tego lotnisku;
- niewłaściwy profil lotu w czasie podejścia do lądowania;
- niewłaściwe rozłożenie uwagi i dopuszczenie do nadmiernego obniżenia wysokości lotu przed roboczą częścią lotniska.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL po zakończeniu badania nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński