Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2008-10-14
Wersja aktualna od 2008-10-14
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 80 PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 4 września 2008 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 410/07
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 23 września 2007 r. na motolotni Libre-3, pilotowanej przez pilota motolotni, lat 20 oraz na motolotni Ha-zard-15, pilotowanej przez pilota motolotni, lat 33, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Brak kwalifikacji - H2”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Piloci wykonywali lot po trasie na wysokości 300m AGL, z międzylądowaniem na lotnisku aeroklubowym. W odległości około 2km od lotniska, pilot motolotni Hazard-15 polecił pilotowi motolotni Libre-3, aby ten obniżył wysokość lotu do wysokości 100-120m, na jakiej aktualnie wykonywał lot. Po wykonaniu zniżania, motolotnia Libre-3 znajdowała się z tyłu, po prawej stronie, za motolotnią Hazard-15, w odległości 20-30m. W ciągu następnych kilkunastu sekund odległość między motolotniami zmniejszała się, aż do momentu ich zderzenia. Lewa końcowa krawędź natarcia motolotni Libre-3 uderzyła w prawą stronę tylnego siedzenia motolotni Hazard-15. Następnie motolotnia Libre-3 przesunęła się przed przodem motolotni, po czym przeszła do lotu autorotacyjnego w osi podłużnej i pionowo spadła na ziemię. Pilot i pasażer motolotni Libre-3 ponieśli śmierć na miejscu. Pilot drugiej motolotni wylądował na lotnisku.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku było:
- niezachowanie przez pilota motolotni Libre-3 bezpiecznej odległości względem motolotni Hazard-15;
- wykonanie przez pilota motolotni Libre-3 zakrętu w lewo, co bezpośrednio doprowadziło do zderzenia z motolotnią Hazard-15.
Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu wypadku było niewielkie doświadczenie lotnicze pilota motolotni Libre-3.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL po zakończeniu badania nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.
PKBWL rekomenduje pilotom, aby ich motolotnie, szczególnie dwumiejscowe, jeśli jest to możliwe, przy uwzględnieniu ograniczeń wynikających ze specyfiki konstrukcji i innych istotnych uwarunkowań odnoszących się do danego egzemplarza, wyposażane były w spadochronowe systemy ratownicze.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński