Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2008-09-12
Wersja aktualna od 2008-09-12
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 72
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 27 sierpnia 2008 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 23/05
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 2 kwietnia 2005 r. na szybowcu SZD-45A Ogar, pilotowanym przez pilota turystycznego, lat 55, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej „Obsługa techniczna - O10”
oraz do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Błędy proceduralne - H5”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Po starcie, po osiągnięciu wysokości kilkudziesięciu metrów nastąpił znaczny spadek obrotów silnika. W zaistniałej sytuacji pilot podjął decyzję o lądowaniu awaryjnym. W tym celu wykonał zakręt o 180° i wylądował na części trawiastej lotniska, około 30m od drogi startowej. Przyziemienie nastąpiło ze zwiększoną prędkością pionową i prawdopodobnie z trawersem, co spowodowało złamanie kompozytowego wahacza podwozia głównego. Pilot nie odniósł żadnych obrażeń.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczynami wypadku były:
- obecność wody w instalacji paliwowej spowodowana długim postojem motoszybowca z nie w pełni zatankowanym zbiornikiem paliwa;
- niezlanie odstoju paliwa;
- podczas lądowania przyziemienie trawersem z dużą prędkością opadania.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL po zakończeniu badania nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński