Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2008 nr 10 poz. 152
Wersja aktualna od 2008-09-12
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2008 nr 10 poz. 152
Wersja aktualna od 2008-09-12
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 71
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 27 sierpnia 2008 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 390/07

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 8 września 2007 r. na szybowcu SZD-42-2 Jantar 2B, pilotowanym przez pilota doświadczalnego, lat 44, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Błędy proceduralne - H 4”.

2. Opis okoliczności wypadku:

Pilot doświadczalny w ramach lotu treningowego demonstrował zrzut balastu wodnego na pikniku lotniczym. W tym czasie, w rejonie lotniska, okresowo występował niewielki opad deszczu. Po uzyskaniu zgody od kierującego lotami, pilot wykonał trzykrotny przelot wzdłuż pasa startów lądowań, 090/270°, zrzucając za każdym razem balast wody. Podczas trzeciego przelotu, na kierunku 90° pilot zorientował się, że energia szybowca może okazać się niewystarczająca do wykonania zaplanowanego manewru do lądowania i w związku z tym nie wypuszczał podwozia. Na pogorszenie właściwości aerodynamicznych szybowca miały wpływ lokalne warunki meteorologiczne oraz zroszenie powierzchni skrzydeł kroplami deszczu. W zaistniałej sytuacji, pilot zdecydował się na wykonanie zakrętu w lewo, na kierunek lądowania 270°. W trakcie wykonywania zakrętu, szybowiec gwałtownie stracił wysokość i zaczepił końcówką lewego skrzydła o nawierzchnię trawiastą lotniska. Szybowiec dynamicznie przyziemił, obrócił się w lewo i zderzył się prawą stroną kadłuba z niewielką skarpą otaczającą koła modelarskie. Pilot nie odniósł obrażeń i opuścił kabinę szybowca o własnych siłach.

3. Przyczyna wypadku:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku było:

- niedostosowanie sposobu wykonania planowanego zadania lotu do zmieniających się warunków pogodowych;

- wykonanie zakrętu na kierunek lądowania przy krytycznie małej wysokości i przy malejącej prędkości szybowca.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

PKBWL nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00