Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2008 nr 10 poz. 149
Wersja aktualna od 2008-09-12
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2008 nr 10 poz. 149
Wersja aktualna od 2008-09-12
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 68 PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 26 sierpnia 2008 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 71/05

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 22 maja 2005 r., na samolocie Jak-12M, pilotowanym przez pilota turystycznego, lat 50, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej „Podwozie i ogumienie-T3”.

2. Opis okoliczności wypadku:

Pilot podczas lądowania doprowadził do przepadnięcia samolotu z wysokości około 2m, co spowodowało odpadnięcie lewego koła podwozia głównego. Samolot, po przyziemieniu odbił się i przeszedł na drugi krąg. Kierownik lotów powiadomił pilota o awarii, jednocześnie polecając kontynuację lotu po kręgu nad lotniskiem w celu wypracowania paliwa. W tym czasie wezwał straż pożarną i pogotowie ratunkowe, w celu zabezpieczenia awaryjnego lądowania. Po usunięciu z pola wzlotów wszelkich przeszkód i odpowiednim przygotowaniu lądowiska, pilot wykonał, nakazaną przez kierownika lotów, próbę podejścia do pozycji wytrzymania. Ponieważ próba wypadła pomyślnie, pilot wykonał krąg i podszedł do lądowania na pełnych klapach. Po przyziemieniu na prawe koło i kółko ogonowe, samolot zakończył dobieg po około 40m. Pilot nie doznał żadnych obrażeń.

3. Przyczyna wypadku:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczynami wypadku lotniczego były:

- niskocykliczne zmęczenie materiału osi lewego podwozia głównego w okresie wcześniejszej eksploatacji samolotu;

- niska jakość materiału uszkodzonej osi.

Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu wypadku było dynamiczne obciążenie podwozia głównego podczas lądowania z przepadnięciem, z wysokości 2m.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych:

4.1. Dokonać przeglądu osi podwozia głównego wszystkich samolotów typów JAK-12M oraz PZL-101 Gawron, będących w eksploatacji.

4.2. Omówić wypadek z pilotami wykonującymi loty na w/w samolotach.

5. Zalecenia profilaktyczne Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego:

5.1. Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego wprowadził Dyrektywę Zdatności Nr SP-0004-2006-A z dnia 19.09.2006 r. dotyczącą wzrokowego przeglądu osi kół głównych na okoliczność wystąpienia pęknięć zmęczeniowych, odnoszącą się do wszystkich samolotów Jak-12A (M) oraz PZL-101 A Gawron.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00