Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2008-09-12
Wersja aktualna od 2008-09-12
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 68 PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 26 sierpnia 2008 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 71/05
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 22 maja 2005 r., na samolocie Jak-12M, pilotowanym przez pilota turystycznego, lat 50, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej „Podwozie i ogumienie-T3”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Pilot podczas lądowania doprowadził do przepadnięcia samolotu z wysokości około 2m, co spowodowało odpadnięcie lewego koła podwozia głównego. Samolot, po przyziemieniu odbił się i przeszedł na drugi krąg. Kierownik lotów powiadomił pilota o awarii, jednocześnie polecając kontynuację lotu po kręgu nad lotniskiem w celu wypracowania paliwa. W tym czasie wezwał straż pożarną i pogotowie ratunkowe, w celu zabezpieczenia awaryjnego lądowania. Po usunięciu z pola wzlotów wszelkich przeszkód i odpowiednim przygotowaniu lądowiska, pilot wykonał, nakazaną przez kierownika lotów, próbę podejścia do pozycji wytrzymania. Ponieważ próba wypadła pomyślnie, pilot wykonał krąg i podszedł do lądowania na pełnych klapach. Po przyziemieniu na prawe koło i kółko ogonowe, samolot zakończył dobieg po około 40m. Pilot nie doznał żadnych obrażeń.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczynami wypadku lotniczego były:
- niskocykliczne zmęczenie materiału osi lewego podwozia głównego w okresie wcześniejszej eksploatacji samolotu;
- niska jakość materiału uszkodzonej osi.
Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu wypadku było dynamiczne obciążenie podwozia głównego podczas lądowania z przepadnięciem, z wysokości 2m.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych:
4.1. Dokonać przeglądu osi podwozia głównego wszystkich samolotów typów JAK-12M oraz PZL-101 Gawron, będących w eksploatacji.
4.2. Omówić wypadek z pilotami wykonującymi loty na w/w samolotach.
5. Zalecenia profilaktyczne Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego:
5.1. Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego wprowadził Dyrektywę Zdatności Nr SP-0004-2006-A z dnia 19.09.2006 r. dotyczącą wzrokowego przeglądu osi kół głównych na okoliczność wystąpienia pęknięć zmęczeniowych, odnoszącą się do wszystkich samolotów Jak-12A (M) oraz PZL-101 A Gawron.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński