Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2008-09-12
Wersja aktualna od 2008-09-12
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 66 PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 26 sierpnia 2008 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 376/06
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 16 grudnia 2006 r., na samolocie Piper PA-34-200 Seneca I, pilotowanym przez pilota samolotowego zawodowego, lat 42, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik środowiskowy"
w grupie przyczynowej „Ptaki, zwierzęta, inne obiekty - E4".
2. Opis okoliczności wypadku:
Pilot wykonywał lot na wysokości około 1500 stóp, przy prędkości 140 węzłów, napotkał rozproszone stado ptaków. Ponieważ było ich stosunkowo niewiele, pilot nie wykonał żadnej próby ominięcia ich. W momencie przelatywania przez stado, jeden z ptaków uderzył w krawędź natarcia prawego skrzydła. W wyniku zderzenia z ptakiem uległo uszkodzeniu poszycie samolotu oraz pneumatyczna instalacja przeciwoblodzeniowa. Pilot nie doznał żadnych obrażeń.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL", w trakcie badania ustaliła, że przyczyną wypadku lotniczego był brak próby ominięcia ptaków.
Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu wypadku był lot pod słońce, które utrudniło zauważenie stada ptaków.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL, po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania materiałami, zaproponowała zapoznanie personelu z zaistniałym zdarzeniem.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński