Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2008-09-12
Wersja aktualna od 2008-09-12
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 64 PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 26 sierpnia 2008 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 67/05
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 21 maja 2005 r., na motolotni Librę 3, pilotowanej przez pilota motolotniowego, lat 50, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki"
w grupie przyczynowej „Postępowanie umyślne-H1".
2. Opis okoliczności wypadku:
Pilot motolotniowy postanowił wykonać lot pokazowy, którego celem był zrzut baloników. Baloniki były umieszczone w większych balonach, które zamocowane zostały przez pilota pod skrzydłem motolotni. W trakcie lotu na wysokości 60-100m oderwał się prawy balon a motolotnia, po krótkiej chwili, wykonała zakręt w lewo i przeszła do stromego lotu po ciasnej spirali. W tej fazie lotu, od skrzydła oderwał się lewy balon. W tej konfiguracji motolotnia zderzyła się z ziemią. W następstwie wypadku pilot poniósł śmierć na miejscu a motolotnia została zniszczona.
3. Przyczyna wypadku:
W trakcie badania Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL", ustaliła następującą przyczynę wypadku lotniczego:
Błąd koncepcji przygotowania i zamocowania pod skrzydłem motolotni zasobników (balonów) oraz wykonanie lotu z tymi zasobnikami, istotnie pogarszającymi jej charakterystyki aerodynamiczne, szczególnie po oderwaniu jednego z nich.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL nie sformułowała zaleceń profilaktycznych.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński