Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2008-09-12
Wersja aktualna od 2008-09-12
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 59 PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 26 sierpnia 2008 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 218/06
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 30 lipca 2006 r., na szybowcu SZD-48-3 Jantar Std 3, pilotowanym przez pilota szybowcowego, lat 21, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik środowiskowy
w grupie przyczynowej „Inne - E8".
2. Opis okoliczności wypadku:
Pilot szybowcowy wykonywał lot w ramach Przed-mistrzostw Świata Juniorów. Ze względu na zanikające noszenia termiczne, szukał pola nadającego się do lądowania. Zauważył takie pole w dolinie u podnóża góry i z wysokości około 1300m rozpoczął wykonywanie manewru do lądowania. Pole to było porośnięte wysoką trawą i chwastami. Po przyziemieniu, szybowiec uderzył w niewidoczną, przebiegającą poprzecznie do kierunku przebiegu, nierówność terenową. Podwozie główne uległo złożeniu, a sunący po ziemi kadłub uderzył w kamienie. Szybowiec został uszkodzony, pilot nie doznał żadnych obrażeń.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL", ustaliła, że przyczyną wypadku lotniczego było wpadnięcie szybowca w niewidoczną z powietrza, nierówność terenową, usytuowaną poprzecznie do kierunku dobiegu. Zdarzenie to miało charakter losowy.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL nie sformułowała zaleceń profilaktycznych.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński