Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2008-09-12
Wersja aktualna od 2008-09-12
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 57
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 26 sierpnia 2008 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 211/06
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 25 lipca 2006 r., na szybowcu SZD-55-1, pilotowanym przez pilota szybowcowego, lat 22, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki"
w grupie przyczynowej „Błędy proceduralne - H4".
2. Opis okoliczności wypadku:
Pilot szybowcowy wykonywał lot podczas trzeciej konkurencji Przedmistrzostw Świata Juniorów. Pilot w czasie lotu zorientował się, że nie posiada wystarczającej wysokości na bezpieczny dolot na zaplanowane lotnisko, w związku z czym podjął decyzję o zmianie kierunku lotu w celu wylądowania w innym, nadającym się do lądowania terenie. Będąc w pobliżu obranego miejsca, pilot zauważył inny szybowiec, który uniemożliwiał mu bezpieczne lądowanie na tym terenie. Próbował kilkakrotnie skontaktować się z pilotem tego szybowca, jednak bezskutecznie. Ponieważ pilot był już zbyt nisko by zawrócić na teren płaski i bezpieczny, zdecydował w ostateczności wylądować w okolicach jeziora, które obserwował już wcześniej. Manewr do lądowania wykonał od pozycji z wiatrem, z otwartym i zabezpieczonym podwoziem. Tuż przy przyziemieniu pilot uderzył podwoziem głównym w zagłębienie, które nie było widoczne wcześniej z powietrza. Pilot nie doznał żadnych obrażeń, natomiast szybowiec został poważnie uszkodzony.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL", ustaliła, że przyczyną wypadku lotniczego był błąd pilota polegający na zaplanowaniu punktu przyziemienia, na obranym polu, zbyt blisko jego krawędzi i wcześniejszym przyziemieniu niż to było zaplanowane.
Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu wypadku było niedokonanie prawidłowego przeglądu obranego pola przed lądowaniem.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL nie sformułowała zaleceń profilaktycznych.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński