Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2008-09-12
Wersja aktualna od 2008-09-12
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 54
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 22 sierpnia 2008 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 455/07
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 14 października 2007 r. na spadochronie Sabre 120, na którym 824 skok wykonywał skoczek spadochronowy, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki"
w grupie przyczynowej „Brak kwalifikacji - H2".
2. Opis okoliczności wypadku:
Skoczek spadochronowy wykonywał skok, z wysokości 2700m, na zadanie RK-11. Oddzielenie się skoczka spadochronowego od samolotu, otwarcie spadochronu, a następnie szybowanie i manewrowanie było prawidłowe. Podczas podchodzenia do lądowania, skoczek spadochronowy podwinął pod siebie lewą nogę i w takiej pozycji przyziemił, doznając spiralnego złamania kości podudzia.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL", na podstawie wyników badania wypadku ustaliła, że przyczyną wypadku lotniczego błąd w technice lądowania, polegający na nieprawidłowym ułożeniu nóg podczas przyziemienia, co doprowadziło do poważnych obrażeń ciała skoczka.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL nie zaproponowała żadnych zaleceń profilaktycznych.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego w z. T. Kądziołka, Wiceprezes Urzędu