Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2008-09-12
Wersja aktualna od 2008-09-12
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 51
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 22 sierpnia 2008 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 457/07
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 14 października 2007r., na spadochronie Mars 291, na którym pierwszy skok wykonywał uczeń-skoczek, lat 56, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Brak kwalifikacji - H2”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Uczeń-skoczek, po otwarciu spadochronu szybował w kierunku wyznaczonego miejsca lądowania. Po stwierdzeniu, że znajduje się blisko ziemi ściągnął obydwa uchwyty sterownicze i chwilę później przyziemił, a następnie wykonał przewrót w przód. Po wstaniu z ziemi, ręką dał sygnał instruktorowi, że wszystko jest w porządku, pomimo, że odczuwał ból w lewej nodze. Samodzielnie przybył na start spadochronowy. Po przybyciu na start, uczeń-skoczek zgłosił instruktorowi, że boli go noga. Instruktor nie zaobserwował opuchlizny, zalecił zrobienie okładów. Uczeń-skoczek samodzielnie udał się do domu i zastosował okłady na bolącą nogę. Następnego dnia nadal odczuwał ból nogi, dlatego udał się do lekarza, a po wykonaniu badań okazało się, że uczeń-skoczek doznał złamania kości strzałkowej.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, na podstawie wyników badania wypadku orzekła, że przyczyną wypadku lotniczego było najprawdopodobniej niepełne ściągnięcie przez ucznia-skoczka uchwytów sterowniczych przed przyziemieniem. Spowodowało to przyziemienie z dużą prędkością pionowego opadania przy niepełnym wyrównaniu lotu.
Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu zdarzenia lotniczego był brak doświadczenia ucznia-skoczka w sterowaniu spadochronem.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL zaproponowała, aby w przypadku zgłaszania przez szkolonego jakichkolwiek dolegliwości zdrowotnych, kierować go do konsultacji lekarskiej.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
w z. T. Kądziołka,
Wiceprezes Urzędu