Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2008-09-12
Wersja aktualna od 2008-09-12
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 44
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 20 sierpnia 2008 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 279/04
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 23 października 2004 r. na spadochronie Spectra 170, na którym 1360 skok wykonywał skoczek spadochronowy, lat 40, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Błędy proceduralne - H4”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Skoczek wykonywał skok z wysokości 10OOm, z samodzielnym otwarciem spadochronu. Zarówno swobodne opadanie, jak i proces otwarcia spadochronu przebiegły bez zakłóceń. Podchodząc do lądowania, na wysokości około 20m, wykonał gwałtowny zakręt w lewo o około 180°. W trakcie jego wykonywania z dużą prędkością postępową zderzył się z ziemią, doznając poważnych obrażeń ciała.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku było:
- niewłaściwe gospodarowanie wysokością podczas lotu do rejonu lądowania;
- wykonanie zakrętu na małej wysokości.
4. Zaleceń profilaktyczne PKBWL :
PKBWL nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
w z. T. Kądziołka,
Wiceprezes Urzędu