Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2008-09-12
Wersja aktualna od 2008-09-12
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 40
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 20 sierpnia 2008 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 86/04
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 30 maja 2004 r. na spadochronie L-2 Kadet, na którym 11 skok wykonywał uczeń-skoczek, lat 37, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Brak kwalifikacji - H2”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Uczeń-skoczek wykonywał skok z wysokości 800m, z samoczynnym otwarciem. Oddzielenie od samolotu i opadanie na otwartym spadochronie przebiegło prawidłowo w kierunku lotniska. Podczas przyziemienia bokiem w stosunku do kierunku wiatru, uczeń-skoczek doznał poważnych obrażeń ciała.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku było najprawdopodobniej niewłaściwe ustawienie nóg podczas przyziemienia.
Okolicznościami sprzyjającymi zaistnieniu wypadku były:
- lądowanie bokiem do kierunku wiatru, spowodowane wystąpieniem podmuchu termicznego;
- niewielkie doświadczenie ucznia-skoczka.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
w z. T. Kądziołka,
Wiceprezes Urzędu