Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2008-09-12
Wersja aktualna od 2008-09-12
obowiązujący
KOMUNIKAT 38
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 19 sierpnia 2008 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 176/06
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 9 lipca 2006 r. na spadochronie L-1 Feniks, na którym 1029 skok wykonywał skoczek spadochronowy zawodowy, lat 58, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik środowiskowy”
w grupie przyczynowej „Inne - E8”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Skoczek, po wykonaniu czwartego zakrętu, na wysokości około 100m, natrafił na silny podmuch wiatru, przeciwny do kierunku lądowania. Skoczek wiedząc, że nie doleci do celu, wykonał zakręt w lewo o okoł 30° i wylądował na nierówności terenu, którą przysłaniała trawa. Podczas przyziemienia, skoczek doznał złamania kostki lewej nogi.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku było lądowanie na nierówności terenowej, niemożliwej do zauważenia w chwili wyboru miejsca przyziemienia.
Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu wypadku była nagła zmiana prędkości wiatru, co zmusiło skoczka do zmiany założonego wcześniej, miejsca lądowania.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL, po zapoznaniu się ze zgromadzonymi materiałami, zaakceptowała środek profilaktyczny zastosowany przez macierzysty Aeroklub, w postaci omówienia okoliczności wypadku ze skoczkami sekcji spadochronowej.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
w z. T. Kądziołka,
Wiceprezes Urzędu