Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2008-09-12
Wersja aktualna od 2008-09-12
obowiązujący
KOMUNIKAT 37
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 19 sierpnia 2008 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 162/07
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 13 maja 2007 r. na spadochronie Nawigator 280, na którym 3 skok wykonywał uczeń-skoczek, lat 30, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Brak kwalifikacji - H2”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Uczeń-skoczek szkolony metodą AFF {Accelerated Free Fali) wykonywał skok z wysokości 4000m. Po wykonaniu czynności nakazanych w czasie wolnego spadania, uczeń skoczek na wysokości 1400m otworzył czaszę główną. Następnie leciał w kierunku wyznaczonego miejsca lądowania, po czym wykonał zakręt pod wiatr. Lecąc w łożu wiatru, przed przyziemieniem, niecałkowicie ściągnął linki sterownicze (o około 90%). Podczas przyziemienia doznał poważnego obrażenia ciała.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku było zbyt późne i niepełne zaciągnięcie linek sterowniczych czaszy, co przy prawdopodobnie niedokładnym ustawieniu nóg do lądowania, spowodowało obrażenia u ucznia-skoczka.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
4.1. PKBWL po zakończeniu badania zaproponowała przeprowadzić kontrolę szkolenia spadochronowego prowadzonego przez Aeroklub, w szczególności pod kątem zgodności prowadzenia tego szkolenia z zatwierdzonym programem.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
w z. T. Kądziołka,
Wiceprezes Urzędu