Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2008 nr 10 poz. 114
Wersja aktualna od 2008-09-12
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2008 nr 10 poz. 114
Wersja aktualna od 2008-09-12
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 33
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 14 sierpnia 2008 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 38/05

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 23 kwietnia 2005 r., na spadochronie Spectra 170, na którym wykonywał 99 skok uczeń-skoczek, lat 35, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Brak kwalifikacji - H2”,

oraz do kategorii:
„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej „System szkolenie - 02”.

2. Opis okoliczności wypadku:

Uczeń-skoczek wykonywał skok z wysokości 4000m. Uczeń-skoczek po wykonaniu nakazanego opóźnienia otworzył spadochron główny. Manewrując spadochronem uczeń-skoczek kierował się do wyznaczonego miejsca lądowania. Na wysokości około 10Om ustawił się w kierunku pod wiatr, aby wylądować przed pasem. Będąc na wysokości około 20-30m, wykonał gwałtowany zakręt w lewą. Po wykonaniu obrotu o 180°, z dużą prędkością postępową i opadania, uczeń-skoczek zderzył się z ziemią, doznając poważnych obrażeń ciała.

3. Przyczyna wypadku:

Przyczyną wypadku było wykonanie przez ucznia-skoczka zakrętu na zbyt małej wysokości. Za okoliczność sprzyjającą zaistnieniu wypadku Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, uznaje obdarzenie zbyt dużym zaufaniem ucznia-skoczka i zbyt wczesne przyzwolenie na wykonywanie skoków na czaszy przy większym, niż zalecane przez producenta, obciążeniu.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

4.1. W szkoleniu uczniów-skoczków dobierać rodzaj i wielkość czasz spadochronów, w tym również spadochronów zapasowych, stosownie do zaleceń producenta.

4.2. W programie szkolenia spadochronowego uwzględnić ćwiczenia obejmujące naukę lotu na otwartym spadochronie, w szczególności dotyczące manewrowania, planowania i taktyki lądowania, zarówno w sytuacjach standardowych, jak i odbiegających od norm i wcześniejszych założeń.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego
w z.
T Kądziołka,
Wiceprezes Urzędu

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00