Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2008 nr 10 poz. 111
Wersja aktualna od 2008-09-12
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2008 nr 10 poz. 111
Wersja aktualna od 2008-09-12
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 30
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 8 sierpnia 2008 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 167/04

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Poważny incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 26 października 2004 r. na paralotni z napędem Traper 29, pilotowanej przez pilota paralotniowego, lat 38, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej „Błędy konstrukcyjne, produkcyjne - T9”.

2. Opis okoliczności poważnego incydentu lotniczego:

Pilot wykonywał oblot napędu paralotniowego po remoncie kapitalnym, wykonanym przez producenta. Po około 50 minutach lotu, podczas wykonywania głębokiego zakrętu, nastąpiło zerwanie opasek mocujących akumulator, który odpadając zniszczył śmigło, tym samym pozbawiając pilota możliwości sterowania mocą. Zderzenie z ziemią nastąpiło z dużą prędkością postępową i opadania, z przechyleniem na prawą stronę. Pierwsze zetknięcie z ziemią nastąpiło dolną krawędzią kosza, który odkształcając się przejął znaczną część sił wynikających ze zderzenia. Pilot odniósł lekkie obrażenia ciała. Zniszczeniu uległ kosz, rama napędu, śmigło i pompa paliwa.

3. Przyczyna poważnego incydentu lotniczego: Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną poważnego incydentu lotniczego było zastosowanie opasek z materiału nieodpornego na działanie kwasu do mocowania akumulatora kwasowego.

Okolicznościami sprzyjającymi zaistnieniu zdarzenia było:

- zastosowanie akumulatora kwasowego, podczas gdy można było zastosować akumulator żelowy;

- prawdopodobnie duża ilość elektrolitu w akumulatorze.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

4.1. Stosowanie w napędach paralotniowych akumulatorów żelowych.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00