Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2008-09-12
Wersja aktualna od 2008-09-12
obowiązujący
KOMUNIKAT NR
27
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 8 sierpnia 2008 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 80/04
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 18 maja 2004 r. na samolocie Cessna 172N, pilotowanym przez pilota turystycznego, lat 40, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej „Osprzęt i urządzenia radiowe(awionika) - T8”.
2. Opis okoliczności wypadku:
Pilot wykonał lot turystyczny z pasażerami na pokładzie. W czasie lotu, w rejonie Raciborza nastąpiła przerwa w pracy awioniki. Według oświadczenia pilota, wskazania paliwa były nieprawidłowe, wskaźnik paliwa wskazywał bardzo szybkie zużycie paliwa.
GPS przestał pracować, wyłączył się autopilot, przestało działać radio. Pilot utracił orientację geograficzną. Wykonał lot w kierunku północno-zachodnim i, obawiając się przekroczenia granicy państwowej, wylądował w terenie przygodnym. W czasie lądowania, kilka metrów po przyziemieniu, samolot wpadł w poprzeczną bruzdę, co spowodowało urwanie prawego koła i goleni oraz podparcie się prawym skrzydłem. Nikt nie odniósł obrażeń.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną utraty orientacji geograficznej był brak wskazań przyrządów nawigacyjnych, na skutek przerwy w zasilaniu w energię elektryczną i przymusowe lądowanie w terenie przygodnym, w celu zapobieżenia przekroczenia granicy państwowej, co doprowadziło do uszkodzenia samolotu.
Czynnikiem sprzyjającym utracie orientacji geograficznej było wykorzystanie GPS, jako podstawowego środka do prowadzenia nawigacji. W czasie lotu trasowego, nie wykorzystano mapy oraz podstawowych przyrządów pilotażowo nawigacyjnych.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
4.1. W czasie prowadzenia kursów teoretycznych, szkoleń metodycznych i konferencji bezpieczeństwa lotów, szczególną uwagę zwrócić na prowadzenie orientacji geograficznej.
4.2. W warunkach lotu VFR, do prowadzenia orientacji w terenie, wykorzystywać mapę i podstawowe przyrządy pilotażowo nawigacyjne. System GPS wykorzystywać jedynie jako urządzenie pomocnicze.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński