Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2008 nr 9 poz. 101
Wersja aktualna od 2008-08-01
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2008 nr 9 poz. 101
Wersja aktualna od 2008-08-01
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 21
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 17 lipca 2008 r.

na podstawie §31.2 Rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225),

dotyczy wypadku lotniczego Nr 226/04, który wydarzył się w dniu 29 sierpnia 2004 r. na motolotni Stranger na której lot wykonywał mężczyzna, lat 22.

1. Opis okoliczności wypadku.

Mężczyzna wystartował motolotnią z pasażerem do kolejnego lotu. W momencie, gdy wysokość lotu wynosiła około 20 m, wystąpił gwałtowny poryw wiatru. Pilot próbował zawrócić do lądowiska, wykonując zakręt w prawo. W trakcie wykonywania tego manewru dopuścił do ześlizgu na skrzydło i zderzenia motolotni z ziemią. Po zderzeniu, nastąpił gwałtowny pożar motolotni. Pasażer wydostał się z płonącej motolotni i ugasił na sobie palące się ubranie. Pilot pozostał we wraku płonącej motolotni i poniósł śmierć.

2. Przyczyna wypadku.

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych ustaliła, że przyczynami wypadku lotniczego było:

- wykonywanie lotu w rejonie silnego oddziaływania chmury burzowej, skutkującej silnymi podmuchami wiatru;

- prawdopodobnie przeciągnięcie skrzydła w trakcie wykonywania zakrętu podczas wystąpienia gwałtownego podmuchu wiatru.

Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu zdarzenia lotniczego był brak wyszkolenia pilota, zarówno teoretycznego jak i praktycznego, co prawdopodobnie miało wpływ na podjęcie decyzji o wykonywaniu lotu w nieodpowiednich warunkach atmosferycznych.

3. Zalecenia profilaktyczne.

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami, nie sformułowała zaleceń profilaktycznych.

4. Zgodnie z załącznikiem do zarządzenia Nr 14 Prezesa ULC z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia kwalifikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych, zdarzenie klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Brak kwalifikacji - H2”

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00