Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2008-08-01
Wersja aktualna od 2008-08-01
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 17
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 9 lipca 2008 r.
na podstawie § 31.2 Rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225),
dotyczy wypadku lotniczego Nr 419/07, który wydarzył się w dniu 22 września 2007 r. w miejscowości Jeżów Sudecki, na spadochronie Para Foil 2000, na którym skok wykonywał mężczyzna, skoczek spadochronowy, lat 47.
1. Opis okoliczności wypadku.
Skoczek uczestniczył w VII Zawodach Spadochronowych „Parachutist Over Phorty Society” Polska. W trzeciej serii skoków otwarcie spadochronu i lot przebiegał prawidłowo do momentu lądowania. Skoczek chcąc przyziemić na specjalnie wyłożony do tego celu materac, zahaczył o jego krawędź, doznając poważnych obrażeń lewej nogi.
2. Przyczyny wypadku.
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych na podstawie wyników badania wypadku orzekła, że przyczyną wypadku lotniczego była:
- stosunkowo nieduża liczba skoków wykonana w ostatnich kilku miesiącach, która w naturalny sposób wpłynęła na obniżenie poziomu skoków;
- podjęcie decyzji o zmianie typu spadochronu w trakcie zawodów.
3. Propozycje zaleceń profilaktycznych ogłoszone w uchwale PKBWL.
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzoną dokumentacją zdarzenia lotniczego nie sformułowała zaleceń profilaktycznych.
4. Zgodnie z załącznikiem do zarządzenia Nr 14 Prezesa ULC z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia kwalifikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych, wypadek klasyfikuję do kategorii:
Czynnik ludzki
w grupie przyczynowej „Błędy proceduralne - H4”
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyńskim