Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2008 nr 9 poz. 96
Wersja aktualna od 2008-08-01
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2008 nr 9 poz. 96
Wersja aktualna od 2008-08-01
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 16 PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 2 lipca 2008 r.

na podstawie § 31.2 Rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225),

dotyczy wypadku lotniczego Nr 163/07, który wydarzył się w dniu 13 maja 2007 r. w Gotartowicach, na spadochronie Fury, na którym pierwszy skok w życiu wykonywał mężczyzna lat 20.

1. Opis okoliczności wypadku.

Uczeń-skoczek wykonywał swój pierwszy w życiu skok. Przed skokiem, wraz z innymi uczniami, uczeń-skoczek został przygotowany do skoków przez instruktora szkolącego. Uczestniczył w zajęciach naziemnych w zakresie: opuszczania pokładu samolotu, rozplanowania skoku i miejsca lądowania, a także powtórzenia zasad postępowania w sytuacjach awaryjnych. Spadochron został ułożony i przygotowany do skoku przez instruktora, a uczeń-skoczek był wyposażony w radiotelefon. Skok od momentu otwarcia przebiegał prawidłowo. Po otwarciu spadochronu uczeń-skoczek rozpoczął manewrowanie spadochronem. Przeleciał nad obszarem lotniska i na wysokości około 400 m kontynuował lot nad lasem. Gdy był na wysokości 100 m instruktor zauważył, że uczeń-skoczek ustawił się dokładnie pod wiatr z zamiarem lądowania. Mimo wyposażenia ucznia-skoczka w radiotelefon, instruktor nie był w stanie przekazywać instrukcji drogą radiową ze względu na przypadkowe włączenie przycisku nadawania przez taśmę piersiową uprzęży spadochronu. Lądowanie ucznia-skoczka odbyło się w lesie, na drzewach, których wysokość wynosiła około 12 -15 m. W wyniku zgaszenia" czaszy spadochronu w czasie przechodzenia" przez korony drzew, uczeń-skoczek zderzył się z ziemią ze zwiększoną prędkością opadania, doznając poważnych obrażeń.

2. Przyczyna wypadku.

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych ustaliła, że przyczyną wypadku lotniczego było niezastosowanie się ucznia-skoczka do wcześniej ustalonego planu wykonania skoku i opuszczenie wyznaczonego obszaru, wskutek czego doszło do lądowania na drzewach poza terenem lotniska.

Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu wypadku był brak doświadczenia ucznia-skoczka.

3. Zalecenia profilaktyczne PKBWL.

Komisja nie wystosowała zaleceń profilaktycznych uznając działanie instruktora, polegające na ścięciu wystającego przycisku nadawania na radiotelefonie za wystarczające, aby uniknąć podobnych sytuacji w przyszłości. Na podstawie powyższych działań profilaktycznych zaleca się, aby instruktorzy skoków spadochronowych sprawdzili czy podobna sytuacja, ograniczająca komunikacje pomiędzy uczniem-skoczkiem a instruktorem, może zaistnieć podczas nadzorowanych przez nich skoków.

4. Zgodnie z załącznikiem do zarządzenia Nr 14 Prezesa ULC z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia kwalifikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych zdarzenie klasyfikuje do kategorii:

Czynnik ludzki
w grupie przyczynowej Brak kwalifikacji - H2"

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00