Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2008 nr 9 poz. 95
Wersja aktualna od 2008-08-01
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2008 nr 9 poz. 95
Wersja aktualna od 2008-08-01
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 15
PRZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 2 lipca 2008 r.

na podstawie § 31.2 Rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225),

dotyczy wypadku lotniczego NM02/03, który wydarzył się w dniu 17 lipca 2003 r. na paralotni Nova Rotor L, pilotowanej przez mężczyznę, lat 38.

1. Opis okoliczności wypadku.

Grupa paralotniarzy wykonywała loty rekreacyjne. Loty nie odbywały się w sposób sformalizowany i nie

były wykonywane w ramach jakiejkolwiek organizacji. Pilot uczestniczący w wypadku, dołączył do grupy jako ostatni. Paralotniarze byli wyposażeni w radiotelefony i utrzymywali między sobą łączność radiową.

Pilot na paralotni Nova Rotor L leciał odchylony w prawo około 500 m w stosunku do toru lotu reszty paralotniarzy. Wykonywał przelot nad budynkami, utrzymując niewielką wysokość. Następnie na wysokości około 5 m kontynuował lot nad pustym boiskiem. Na jego skraju pilot rozpoczął wznoszenie, które doprowadziło do zderzenia z linią energetyczną. W wyniku zderzenia pilot poniósł śmierć na miejscu. Ponadto została znacznie uszkodzona paralotnia z napędem oraz zerwana linia przesyłowa średniego napięcia (15 kV).

Tuż przed zderzeniem z linią energetyczną, pilot uniósł nogi w celu ominięcia przeszkody. Świadczy to o zbyt późnym dostrzeżeniu linii przez pilota, co mogło być spowodowane oślepiającym słońcem. Podczas lotu, pilot paralotni utrzymywał również łączność radiową z resztą pilotów i w czasie prowadzonej korespondencji radiowej nie zgłaszał żadnych uwag, dotyczących stanu technicznego paralotni, czy jakichkolwiek problemów z lotem.

2. Przyczyna wypadku.

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych ustaliła, że przyczyną wypadku było wykonywanie lotu na małej wysokości, co doprowadziło do zderzenia z energetyczną linią elektryczną, a w konsekwencji do śmierci pilota.

Komisja nie wyklucza, że pilot mógł nie zauważyć przeszkody z powodu wykonywania lotu na zachód - dokładnie w stronę zachodzącego słońca.

3. Zalecenia profilaktyczne PKBWL. Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się z informacjami zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia nie sformułowała zaleceń profilaktycznych.

4. Zgodnie z załącznikiem do zarządzenia Nr 14 Prezesa ULC z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia kwalifikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych, zdarzenie klasyfikuję do kategorii:

Czynnik ludzki
w grupie przyczynowej Błędy operacyjne - H3"

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00