Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2008-08-01
Wersja aktualna od 2008-08-01
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 12
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 2 lipca 2008 r.
na podstawie § 31.2 Rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225),
dotyczy wypadku lotniczego Nr 273/07, który wydarzył się w dniu 30 czerwca 2007 r. w miejscowości Gotartowice na spadochronie Manta, na którym skok wykonywał mężczyzna, uczeń-skoczek spadochronowy, lat 32.
1. Opis okoliczności wypadku.
Uczeń-skoczek, na otwartym spadochronie, znajdując się na wysokości ok. 200 m nad środkiem lotniska, wykonał zakręt i kontynuował lot, kierując się na zachodnią stronę lotniska. Na wysokości ok. 60 m uczeń-skoczek zorientował się, że przeleci nad miejscem wyznaczonym do lądowania. Zmniejszył prędkość postępową i zwiększył prędkość opadania spadochronu. Przelatując nad zachodnią krawędzią lotniska uczeń-skoczek jeszcze bardziej zmniejszył prędkość postępową, co zwiększyło prędkość opadania. Efektem takiego manewrowania spadochronem było „twarde lądowanie" na rozstawione nogi, z lekkim skrętem w lewą stronę. Uczeń-skoczek doznał uszkodzenia podudzia lewej nogi.
2. Przyczyna wypadku lotniczego.
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych ustaliła, że przyczyną wypadku lotniczego był błąd w technice skoku, polegający na nierównomiernym zaciągnięciu linek sterowniczych i lądowaniu z rozstawionymi nogami ze zwiększonym obciążeniem na lewą nogę oraz nieprawidłowa ocena odległości i wysokości wykonywanego manewru.
3. Zalecenia profilaktyczne PKBWL.
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych zaleciła omówienie zdarzenia ze skoczkami spadochronowymi.
4. Zgodnie z załącznikiem do zarządzenia Nr 14 Prezesa ULC z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia kwalifikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych, zdarzenie klasyfikuję do kategorii:
Czynnik ludzki
w grupie przyczynowej „brak kwalifikacji - H2"
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński