Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2008-08-01
Wersja aktualna od 2008-08-01
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 10 PRZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 27 czerwca 2008 r.
na podstawie § 31.2 Rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225),
dotyczy wypadku lotniczego Nr 196/05, który wydarzył się w dniu 10 września 2005 r., na samolocie EOL SPECJAŁ UL-6, pilotowanym przez mężczyznę, lat 38.
1. Opis okoliczności wypadku lotniczego.
W dniu 10 września 2005 r. pilot samolotu wystartował z pasażerką na pokładzie z lotniska Krępa k/Słupska przy bocznym wietrze, w warunkach turbulencji. Po starcie samolot przeleciał około 20 m na małej prędkości i wysokości, po czym nastąpiło przyziemienie. Kilkadziesiąt metrów dalej pilot ponownie oderwał samolot od ziemi. Na wysokości około 1-2 m samolot przechylił się na lewe skrzydło, pilot wyrównał lot i przeszedł do stromego wznoszenia. Podczas wznoszenia na wysokości ok. 40 m pilot schował klapy. Doszło do przekroczenia krytycznego kąta natarcia skrzydła i zainicjowania autorotacyjnego obrotu samolotu w prawo, połączonego z gwałtowną utratą wysokości. Samolot zderzył się z ziemią w konfiguracji początkowej fazy korkociągu. W wyniku zderzenia z ziemią nastąpiło zniszczenie samolotu. Pilot i pasażerka o własnych siłach opuścili wrak samolotu, oddalając się na bezpieczną odległość w związku z możliwością wybuchu pożaru. Po wypadku pasażerka została odwieziona do szpitala w Słupsku, gdzie stwierdzono u niej złamanie kompresyjne pierwszego kręgu lędźwiowego oraz skręcenie lewego stawu skokowego. Pilot nie zgłaszał żadnych dolegliwości mogących być efektem wypadku.
Komisja ustaliła między innymi, że:
a) był to pierwszy start pilota z tego lotniska na tym samolocie;
b) doświadczenie pilota wynosiło: nalot ogólny na samolotach ok. 132 godz., w tym jako dowódca 78 godz., na samolocie EOL SPECJAŁ UL-6ok. 65 godz.;
c) w wyniku zderzenia się samolotu z ziemią częściowemu uszkodzeniu uległo mocowanie systemu ratunkowego GRS.
2. Przyczyna wypadku lotniczego.
Przyczyną wypadku samolotu EOL SPECJAŁ UL-6 był błąd pilota polegający na utrzymywaniu zbyt małej prędkości podczas wznoszenia w warunkach występującej turbulencji powietrza.
Czynnikami sprzyjającymi zaistnieniu wypadku były:
- przekroczenie całkowitego ciężaru do startu ook. 25 kg;
- stosunkowo małe doświadczenie pilota;
- woda znajdująca się na górnej powierzchni skrzydeł samolotu, co mogło wpłynąć na zmianę charakterystyki i zwiększenie prędkości przeciągnięcia.
3. Zalecenia profilaktyczne PKBWL. Państwowa Komisja Wypadków Lotniczych zaleciła:
a. okoliczności wypadku wykorzystać w corocznej analizie stanu bezpieczeństwa;
b. Producentowi samolotu - zwraca się uwagę na konieczność wzmocnienia zamocowania systemu ratunkowego GRS.
4. Prezes Urzędu podjął działania profilaktyczne mające na celu poprawę poziomu bezpieczeństwa lotów oraz zalecił do realizacji poniższe przedsięwzięcia:
4.1. Pilot statku powietrznego - przejść okresowe badania lotniczo-lekarskie, dodatkowe szkolenie teoretyczne i praktyczne w zakresie wykonywania startów na samolocie, zgodnie z opracowanym przez instruktora programem szkolenia, złożyć egzamin KWT i KTP.
4.2. Instruktor prowadzący pilota powinien zaplanować loty sprawdzające i na tej podstawie opracować program doszkolenia pilota, zrealizować program i dokonać oceny poziomu wyszkolenia pilota, zgodnie z opracowanym programem oraz przeprowadzić egzamin KWT i KTP.
4.3. Producent samolotu - dokonać sprawdzenia zamocowania systemu ratunkowego GRS na samolocie w związku z jego zerwaniem, które nastąpiło w wyniku wypadku i uderzenia samolotu w ziemię. O podjętych działaniach powiadomić Prezesa ULC.
4.4. Instruktorzy prowadzący szkolenia z uczniami-pilotami samolotowymi powinni omówić okoliczności, przyczyny wypadku oraz zalecenia profilaktyczne. Ponadto przeprowadzić zajęcia na następujące tematy: wykres mocy roz-porządzalnej i potrzebnej do lotu poziomego, wykres nadmiaru mocy w zależności od prędkości wznoszenia (biegunowa wznoszenia - II zakres wznoszenia), korkociąg oraz wpływ ciężaru samolotu na właściwości lotne samolotu. 5. Zgodnie z załącznikiem do zarządzenia Nr 14 Prezesa ULC z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia kwalifikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych, zdarzenie klasyfikuję do kategorii:
Czynnik ludzki
w grupie przyczynowej „Brak kwalifikacji - H2
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński