Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2008 nr 5 poz. 54
Wersja aktualna od 2008-05-16
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2008 nr 5 poz. 54
Wersja aktualna od 2008-05-16
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 5
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 23 kwietnia 2008 r.

na podstawie § 31.2 Rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225),

dotyczy wypadku lotniczego Nr 134/03, który wydarzył się w dniu 9 sierpnia 2003 r., na spadochronie Merit 170, na którym skok wykonywał mężczyzna, lat 25.

1. Opis okoliczności wypadku:

W dniu 9 sierpnia 2003 r. skoczek wykonywał skok na spadochronie Merit 170. Zadaniem skoku było szkolenie w akrobacji zespołowej w składzie 4 skoczków. Wykonanie skoku, od momentu opuszczenia pokładu samolotu do czasu podejścia do lądowania, przebiegało prawidłowo. Podczas podchodzenia do lądowania w wyznaczonym przed skokiem rejonie, nastąpiła zmiana kierunku wiatru na południowo-wschodni. Prędkość wiatru nie uległa zmianie i nadal wynosiła około 1 m/s. Skoczkowie lądowali zgodnie z wyznaczonym wcześniej kierunkiem. W przeciwieństwie do pozostałych, skoczek będąc blisko ziemi zaczął wykonywać zakręt pod wiatr. W trakcie lądowania w zakręcie z dużą prędkością postępową i opadania, doznał poważnych obrażeń ciała.

2. Przyczyna wypadku.

PKBWL ustaliła, że przyczyną wypadku była niewłaściwa decyzja skoczka o wykonaniu zakrętu do lądowania pod wiatr na małej wysokości.

W panujących warunkach atmosferycznych, skoczek, pomimo zmiany kierunku wiatru, powinien utrzymać wyznaczony wcześniej kierunek lądowania, jako obowiązujący wszystkich skoczków z tego wylotu, co gwarantowało bezpieczne lądowanie zarówno jego jak i innych.

3. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

Komisja po zakończeniu badań nie sformułowała zaleceń profilaktycznych.

4. Prezes Urzędu nie podjął dodatkowych działań profilaktycznych.

5. Zgodnie z załącznikiem do zarządzenia Nr 14 Prezesa ULC z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia kwalifikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych, zdarzenie klasyfikuję do kategorii:

Czynnik ludzki
w grupie przyczynowej „Błędy proceduralne - H5”

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00