Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2016-01-01 do 2018-06-14
Wersja archiwalna od 2016-01-01 do 2018-06-14
archiwalny
OGŁOSZENIE NR 1 PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 2 lutego 2008 r.
w sprawie taryfy opłat lotniskowych w Porcie Lotniczym Łódź im. W. Reymonta
(ostatnia zmiana: DUULC. z 2015 r., poz. 75)
Na podstawie art. 23 ust. 2 pkt 4 oraz w związku z art. 77 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 141, poz. 1008, Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1829 oraz z 2007 r. Nr 50, poz. 331 i Nr 82, poz. 558) ogłasza się taryfę opłat lotniskowym w Porcie Lotniczym Łódź im. W. Reymonta, stanowiącą załącznik do ogłoszenia.
Załącznik nr 1 do Ogłoszenia nr 1
Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
z dnia 2 lutego2008 r. (poz. 2)
Taryfa opłat lotniskowych w Porcie Lotniczym Łódź im. W. Reymonta ważna od 17 grudnia 2007 r. [1]
1. Definicje:
Użyte w niniejszej taryfie określenia oznaczają:
Połączenie regularne - połączenie lotnicze, na które miejsca przeznaczone do przewozu pasażerów i bagażu oraz towarów są publicznie oferowane do nabycia, a przewóz jest wykonywany między tymi samymi punktami wg opublikowanego rozkładu lotów albo w stałych odstępach czasu lub z częstotliwością wskazującą na regularność lotów;
Lot czarterowy - lot dokonywany na podstawie umowy czarteru lotniczego, w której przewoźnik lotniczy oddaje do dyspozycji czarterującego określoną liczbę miejsc lub pojemność statku powietrznego w celu wykonania określonego przewozu pasażerów, bagażu, towarów lub poczty, wskazanych przez czarterującego;
Lot szkolny - lot wykonywany przez kandydatów na członków personelu lotniczego lub przez członków personelu lotniczego w celu nabycia określonych kwalifikacji lotniczych;
Lot treningowy - lot wykonywany przez członków personelu lotniczego w celu utrzymania określonych kwalifikacji lotniczych;
Maksymalna masa startowa statku powietrznego (MTOW) - maksymalna masa statku powietrznego dopuszczalna do startu, podana w świadectwie sprawności statku powietrznego, dzienniku pokładowym lub innym równorzędnym dokumencie; jeżeli MTOW nie została podana, dla celów kalkulacji opłat będzie przyjęta największa maksymalna masa startowa dla statku powietrznego danego typu;
PL Łódź - Port Lotniczy Łódź im. W. Reymonta Sp. z o.o., z siedzibą w Łodzi, 94-328 Łódź, ul. Gen. S. Maczka 35;
Pasażer - osoba podróżująca statkiem powietrznym, nie będąca członkiem jego załogi;
Pasażer tranzytowy - pasażer, który przyleciał na lotnisko lotem handlowym i nie opuszczając terenu portu lotniczego, kontynuuje podróż z tego samego lotniska statkiem powietrznym o tym samym numerze rejsu;
Użytkownik statku powietrznego - użytkownikiem statku powietrznego jest jego właściciel lub inna osoba wpisana jako użytkownik do rejestru statków powietrznych;
Nowo uruchamiane połączenie regularne - uruchamiane przez danego przewoźnika połączenie regularne na nowym kierunku, w których portem początkowym, docelowym lub portem międzylądowania jest port lotniczy rozszerzający siatkę połączeń regularnych PL Łódź, z zastrzeżeniem, że połączenie na tym kierunku nie było uruchamiane w ciągu ostatnich 12 miesięcy poprzedzających termin rozpoczęcia realizacji nowo uruchamianego połączenia.
2. Postanowienia ogólne:
1) opłaty objęte taryfą dokonywane są na rzecz PL Łódź, przez użytkownika statku powietrznego korzystającego z usług świadczonych przez PL Łódź; w przypadku wystąpienia trudności z identyfikacją użytkownika statku powietrznego, opłatami zostanie obciążony właściciel statku powietrznego;
2) skorzystanie z usług PL Łódź jest jednoznaczne z przyjęciem wszystkich warunków niniejszej taryfy;
3) opłaty składają się z:
a) opłat standardowych, w których skład wchodzą:
- opłata za lądowanie obejmująca również start statku powietrznego,
- opłata za postój statku powietrznego,
- opłata za pasażera odlatującego,
b) opłat dodatkowych.
4) opłaty za usługi dodatkowe, nie ujęte w niniejszej taryfie, a świadczone na wniosek użytkownika statku powietrznego, muszą być uzgodnione z PL Łódź oddzielnie, przed wykonaniem usługi;
5) stawki opłat określonych w niniejszej taryfie są stawkami netto, do których zostanie doliczony podatek VAT, w wysokości określonej odrębnymi przepisami;
6) stawki opłat są wyrażone w złotych polskich (PLN);
7) od opłat wymienionych w niniejszej taryfie mogą być zwolnione statki powietrzne wykonujące loty w celu obrony przed skutkami klęsk żywiołowych oraz ratowania życia lub zdrowia ludzkiego, chyba że loty te wykonywane są w ramach prowadzonej działalności gospodarczej;
8) opłatom wymienionym w niniejszej taryfie nie podlegają:
a) loty poszukiwawczo - ratownicze (SAR),
b) loty kontrolne naziemnych urządzeń nawigacyjnych,
c) loty, w których zaistniała konieczność powrotu bez żadnego międzylądowania na lotnisko startu z przyczyn technicznych lub meteorologicznych,
d) loty polskich państwowych statków powietrznych wykonywane w sytuacji bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa publicznego, bezpieczeństwa państwa lub granicy państwowej,
e) statutowe loty niehandlowe statków powietrznych będących własnością lub użytkowanych przez Aeroklub Łódzki,
9) odstępstwa, o których mowa w pkt.8 ust. e), dotyczą wyłącznie statutowych lotów niehandlowych; odpowiednie informacje dotyczące charakteru lotu i statku powietrznego należy zamieścić w składanych planach lotu; w razie stwierdzenia niezgodności pomiędzy tą informacją, a rzeczywistym charakterem lotu i typem statku powietrznego za wszystkie usługi związane z takim lotem zostanie pobrana opłata w wysokości 200 % opłat wynikających z niniejszej taryfy;
10) wielokrotnie powtarzające się podejścia do lądowania tego samego statku powietrznego, należącego do użytkownika lotniska, z przyziemieniem lub bez przyziemienia, będzie traktowane dla celów naliczenia opłaty jako jedna operacja.
3. Opłata za lądowanie statku powietrznego:
1) opłata za lądowanie, obejmująca również start statku powietrznego, pobierana jest za każdą operację lądowania;
2) dla statków powietrznych o maksymalnej masie startowej do 2 000 kg włącznie opłata za lądowanie, niezależnie od rodzaju lotu, wynosi 70 PLN;
3) dla statków powietrznych o maksymalnej masie startowej powyżej 2 000 kg opłata za lądowanie pobierana jest w sposób następujący:
MTOW [tony] | CENA [PLN] |
2-10 | 250,00 |
10-30 | 550,00 |
30-50 | 900,00 |
50-100 | 1500,00 |
pow.100 | 3700,00 |
4) Opłaty określone w pkt. 2) i 3), obniża się o 50% dla śmigłowców.
5) operacja startu lub lądowania poza godzinami pracy lotniska opublikowanymi w rozdziale AD 2 AiP POLSKA może być wykonana po wcześniejszym wyrażeniu zgody przez zarządzającego lotniskiem. Opłata za taką operację będzie kalkulowana odrębnie.
4. Opłata postojowa - za postój statku powietrznego:
1) opłata za postój statku powietrznego na wyznaczonej do tego powierzchni lotniska pobierana jest za każdą rozpoczętą tonę maksymalnej masy startowej statku powietrznego (MTOW) i każde rozpoczęte 24 godziny postoju i wynosi - 6 PLN;
2) czas postoju liczony jest od momentu lądowania do momentu startu statku powietrznego;
3) za postój trwający do 4 godzin opłaty za postój nie pobiera się.
5. Opłata pasażerska - za pasażera odlatującego:
1) opłata pobierana jest za każdego pasażera i wynosi 33 PLN;
2) opłacie za pasażera odlatującego nie podlegają:
a) pasażerowie w tranzycie bezpośrednim,
b) dzieci do lat 2, którym nie przysługuje miejsce pasażerskie w samolocie.
6. Opłaty dodatkowe:
1) usunięcie zanieczyszczeń lotniskowych za każde rozpoczęte 5m2:
- | smary i materiały pędne | 1000 [PLN] |
- | inne zanieczyszczenia | 600 [PLN] |
- | dodatkowe odladzanie na wniosek pilota | 500 [PLN] |
2) ochrona statku:
- | ochrona statku przez strażnika -każda rozpoczęta h pracy strażnika | 200 [PLN] |
- | oświetlenie samolotu - każde rozpoczęte 24h od każdego punktu świetlnego | 150 [PLN] |
- | wygrodzenie stanowiska postojowego | 400 [PLN] |
3) | zabezpieczenie przez Lotniskową Straż Pożarną statku powietrznego podczas tankowania/roztankowania statku powietrznego w momencie wejścia/wyjścia lub przebywania pasażerów na pokładzie. | 100 [PLN] |
7. Zniżki od opłat lotniskowych:
1) na warunkach określonych w odrębnej umowie, użytkownikowi statku powietrznego wykonującemu operacje lotnicze na lotnisku PL Łódź przysługuje prawo do zniżek od opłat lotniskowych określonych w niniejszej taryfie;
2) zniżki od opłat lotniskowych stosuje się na zasadzie równego traktowania i niedyskryminacji w stosunku do każdego użytkownika lotniska wykonującego operacje lotnicze;
3) użytkownik ma do wyboru dwa systemy zniżek: zniżki procentowe lub zniżki kwotowe;
3.1) zniżki procentowe:
a) użytkownikowi statku powietrznego wykonującemu loty regularne na danym kierunku przy-sługuje w pierwszych 12 miesiącach operowania prawo do zwolnienia z opłat za lądowanie w wysokości 50%,
b) użytkownikowi statku powietrznego o maksymalnej masie startowej powyżej 10 ton wykonującemu loty czarterowe na danym kierunku, przysługuje prawo do zniżek od opłat za lądowanie w wysokości 50% pod warunkiem wykonania minimum 2 lotów (2-ch operacji lądowania) w miesiącu kalendarzowym objętym zniżką,
c) użytkownikowi statku powietrznego wykonującemu loty treningowe i/lub szkolne przysługuje prawo do zniżki w wysokości 50% od opłat za lądowanie,
d) zniżka od opłat za lądowanie na małych dystansach (do 500 km) w wysokości 30%,
e) zniżka od opłat za lądowanie za operacje w czasie wskazanym przez Port w wysokości 10%.
W razie możliwości uzyskania kilku upustów z różnych tytułów, uzyskane upusty sumuje się.
3.2) zniżki kwotowe:
Zniżka przyznawana jest przewoźnikowi na podstawie początkowej deklaracji co do planowanej ilości przewiezionych pasażerów i jest weryfikowana po zakończeniu roku (12 kolejnych miesięcy).
Zniżki dla przewoźników generujących duży ruch na połączeniach:
- co najmniej 20 000 pasażerów rocznie wynosi:
250 000 PLN rocznie za 1 połączenie;
350 000 PLN rocznie za 2 połączenie;
450 000 PLN rocznie za 3 połączenie;
550 000 PLN rocznie za 4 i każde następne połączenie,
- co najmniej 40 000 pasażerów rocznie wynosi:
650 000 PLN rocznie za 1 połączenie;
800 000 PLN rocznie za 2 połączenie;
1 000 000 PLN rocznie za 3 połączenie;
1 200 000 PLN rocznie za 4 i każde następne połączenie.
Jeśli przewoźnik deklarujący ruch na poziomie 20 000 pasażerów przewiezionych rocznie nie zrealizuje tego planu, to traci zniżkę.
Natomiast jeśli z usług przewoźnika deklarującego przewiezienie 40 000 pasażerów rocznie skorzysta:
- między 20 000 a 25 000 pasażerów, przewoźnik ma możliwość skorzystania ze zniżki dla deklaracji 20 000 pasażerów rocznie;
- między 25 000 a 30 000 pasażerów rocznie, przewoźnik otrzymuje 25% przysługującej mu zniżki;
- między 30 000 a 35 000 pasażerów rocznie, przewoźnik otrzymuje 50 % przysługującej mu zniżki;
- miedzy 35 000 a 40 000 pasażerów rocznie, przewoźnik otrzymuje 75% przysługującej mu zniżki.
8. (uchylony).
9. Odmowa świadczenia usług:
1) PL Łódź zastrzega sobie prawo odmowy świadczenia usług użytkownikom lotniska, którzy nie respektują warunków niniejszej taryfy, w tym nieterminowo regulują swoje płatności;
2) PL Łódź zastrzega sobie prawo odmowy przyjęcia statku powietrznego ze względu na ważne okoliczności związane z funkcjonowaniem lotniska, uniemożliwiające bezpieczne jego lądowanie.
10. Początek obowiązywania taryfy.
Niniejsza taryfa opłat lotniskowych obowiązuje w Porcie Lotniczym Łódź od dnia 17 grudnia 2007 roku.
[1] Załącznik nr 1 w brzmieniu ustalonym przez pkt 1 i 2 ogłoszenia nr 30 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 30 grudnia 2015 r. w sprawie opłat lotniskowych na lotnisku Łódź-Lublinek (Dz.U.ULC. poz. 75). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2016 r.