Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2008 nr 1 poz. 12
Wersja aktualna od 2008-02-08
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2008 nr 1 poz. 12
Wersja aktualna od 2008-02-08
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 24
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 4 lipca 2007 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 145/05

Poważny incydent lotniczy na dwóch samolotach Piper PA-28, pilotowanych przez mężczyzn, który wydarzył się w dniu 22 lipca 2005 r., klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Brak kwalifikacji - H2”

1. Opis okoliczności poważnego incydentu.

(na podstawie raportu końcowego Państwowe] Komisji Badania Wypadków Lotniczych z badania zdarzenia lotniczego sygn. ULC-BL/8220/145-05/209/067).

W dniu 22.07.2005 r. miało miejsce awaryjne lądowanie dwóch statków powietrznych (PA-28) na lotnisku Świdwin. Samoloty wykonywały lot po trasie Szczecin-Dąbie- Gdańsk-Rębiechowo z międzylądowaniem w Zegrzu Pomorskim. Ze względu na szybko pogarszające się warunki atmosferyczne piloci zawrócili na lotnisko wojskowe, które wcześnie minęli, prosząc o zgodę na lądowanie. Kontroler poinformował załogi o zamkniętym lotnisku zgodnie z NOTAM nr A 3522/05 dla statków powietrznych i zaproponował lądowanie na lotnisku w Mirosławcu. W tym czasie pilot jednego z samolotów zgłosił małą pozostałość paliwa. W wyniku zaistniałej sytuacji Kontroler lotniska Świdwin wyraził zgodę na lądowanie. Piloci po wyjaśnieniu sytuacji oraz uzupełnieniu paliwa wystartowali na lotnisko Zegrze Pomorskie.

Należy podkreślić fakt, że decyzja pilotów o zawróceniu do lotniska Świdwin ze względu na pogarszające się warunki atmosferyczne oraz małą ilość paliwa na trasie przelotu do lotniska Zegrze Pomorskie, biorąc pod uwagę aspekt bezpieczeństwa, była słuszna.

2. Przyczyna poważnego incydentu.

Przyczyną poważnego incydentu było niewłaściwe nawigatorskie przygotowanie obu pilotów-dowódców samolotów Piper, polegające na braku lub niewłaściwych obliczeniach dotyczących ewentualnego lądowania na lotnisku zapasowym dostępnym dla cywilnego ruchu lotniczego, co doprowadziło do wymuszenia zezwolenia na lądowanie na niedostępnym dla ruch lotniczego lotnisku wojskowym Świdwin, przez zgłoszenie sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa lotu ze względu na małą ilość paliwa.

3. Nie stwierdza się naruszenia przepisów lotniczych.

(na podstawie przeprowadzone] przez Urząd Lotnictwa Cywilnego analizy dokumentacji zdarzenia lotniczego)

4. Zalecenia profilaktyczne:

(na podstawie uchwały podjęte] przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)

4.1. Piloci - w trakcie nawigacyjnego przygotowania do lotu dokładnie analizować warunki atmosferyczne na trasie przelotu oraz planować właściwą ilość paliwa zapewniającą bezpieczny dolot do lotniska zapasowego przy każdych warunkach atmosferycznych.

4.2. Piloci - nawiązywać łączność radiową z właściwą terytorialnie służbą informacji powietrznej, w celu otrzymania informacji o dostępnych lotniskach w FIR Warszawa.

4.3. Informację o zdarzeniu przekazać do nadzoru lotniczego Republiki Federalnej Niemiec.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego: Grzegorz Kruszyński

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00