Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2021-07-15 do 2024-08-16
Wersja archiwalna od 2021-07-15 do 2024-08-16
archiwalny
ZARZĄDZENIE NR 10
MINISTRA SPRAW ZAGRANICZNYCH1)
z dnia 13 lipca 2021 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Ministerstwu Spraw Zagranicznych
Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2021 r. poz. 178 i 1192) zarządza się, co następuje:
§ 1. W załączniku do zarządzenia nr 31 Ministra Spraw Zagranicznych z dnia 30 września 2015 r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Ministerstwu Spraw Zagranicznych (Dz. Urz. Min. Spraw Zagr. z 2020 r. poz. 72 oraz z 2021 r. poz. 1, 13 i 14) wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 2:
a) pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) Kierownictwo MSZ - Ministra Spraw Zagranicznych, sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu, Szefa Służby Zagranicznej i dyrektora generalnego;”,
b) pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) komórka organizacyjna - komórkę organizacyjną wymienioną w statucie ministerstwa, wydanym na podstawie art. 39 ust. 5 ustawy o Radzie Ministrów;”,
c) pkt 8 otrzymuje brzmienie:
„8) dyrektor - dyrektora komórki organizacyjnej lub kierującego Akademią Dyplomatyczną;”;
2) w § 4 w ust. 3 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) zakres czynności sekretarzy stanu i podsekretarzy stanu, Szefa Służby Zagranicznej i dyrektora generalnego oraz porządek zastępstw w przypadku nieobecności Ministra Spraw Zagranicznych;”;
3) w § 6 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Do wykonania określonego zadania Szef Służby Zagranicznej albo dyrektor generalny, a w przypadku gdy zadanie dotyczy problematyki pozostającej w zakresie kompetencji innego członka Kierownictwa MSZ po uzyskaniu jego akceptacji, mogą, w drodze decyzji, ustanowić zespół i określić jego zadania, wyznaczyć koordynującą komórkę organizacyjną i określić zakres uprawnień jej dyrektora albo powołać komitet do nadzorowania realizacji zadania.”;
4) w § 8 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. W komórce organizacyjnej albo w placówce zagranicznej pracownicy mogą wykonywać swoje obowiązki w ramach wyodrębnionych struktur wewnętrznych, tj. wydziałów i referatów albo na samodzielnych stanowiskach pracy, a w placówkach zagranicznych na stanowiskach personelu obsługi.”;
5) w § 9 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Samodzielne stanowisko w komórce organizacyjnej albo w placówce zagranicznej tworzy się dla prowadzenia zagadnień dających się wyodrębnić z zadań komórki organizacyjnej albo placówki zagranicznej, nie prowadzonych przez wydziały lub referaty.”;
6) w § 10 ust. 2-4 otrzymują brzmienie:
„2. W placówce zagranicznej można utworzyć wydział obejmujący przynajmniej pięciu pracowników, w tym kierownika wydziału, przy czym co najmniej dwaj pracownicy wydziału są członkami personelu dyplomatyczno-konsularnego.
3. W przedstawicielstwie dyplomatycznym wydział konsularny i Polonii obejmuje przynajmniej trzech pracowników, w tym kierownika wydziału.
4. Naczelnik, o którym mowa w ust. 1, oraz kierownicy, o których mowa w ust. 2 i 3, odpowiadają za prawidłowe wykonywanie zadań wydziału.”;
7) w § 11:
a) ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1. W komórce organizacyjnej referat można utworzyć poza wydziałem albo w ramach wydziału liczącego co najmniej ośmiu pracowników.
2. W placówce zagranicznej referat można utworzyć poza wydziałem albo w ramach wydziału liczącego co najmniej sześciu pracowników.”,
b) dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
„5. Kierownik referatu odpowiada za prawidłowe wykonywanie jego zadań.”;
8) § 12 otrzymuje brzmienie:
„§ 12. 1. Pracownik wykonujący obowiązki na samodzielnym stanowisku w komórce organizacyjnej albo w placówce zagranicznej podlega bezpośrednio dyrektorowi albo zastępcy dyrektora wskazanemu w wewnętrznym regulaminie organizacyjnym komórki organizacyjnej, a w przypadku placówki zagranicznej kierownikowi placówki zagranicznej.
2. Bezpośrednim przełożonym pracownika wykonującego obowiązki w wydziale albo w referacie utworzonym w wydziale albo poza wydziałem jest osoba kierująca odpowiednio wydziałem albo referatem, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. Bezpośrednim przełożonym pracownika wykonującego obowiązki w referacie, o którym mowa w § 11 ust. 4, jest kierownik tego referatu.”;
9) § 13 otrzymuje brzmienie:
„§ 13. 1. W komórkach organizacyjnych tworzy się sekretariaty.
2. W placówkach zagranicznych można utworzyć sekretariaty i punkty kancelaryjne.
3. W placówkach zagranicznych można utworzyć punkt obsługi dokumentów niejawnych lub kancelarię tajną międzynarodową.
4. W uzasadnionych przypadkach sekretariatowi w placówce zagranicznej można powierzyć prowadzenie punktu kancelaryjnego.
5. Obsługę kancelaryjną ministerstwa w zakresie korespondencji jawnej zapewnia komórka organizacyjna właściwa do spraw archiwum i zarządzania informacją, z wyłączeniem obsługi kancelaryjnej Biura Ministra.
6. Obsługę ministerstwa w zakresie poczty dyplomatycznej zapewnia komórka organizacyjna właściwa do spraw ochrony informacji niejawnych, a w zakresie spedycji przesyłek jawnych w obrocie zagranicznym komórka właściwa do spraw administracji.
7. Pracownik, któremu powierzono prowadzenie sekretariatu lub punktu kancelaryjnego odpowiada za prawidłowe wykonywanie obowiązków w tym zakresie bezpośrednio przed dyrektorem albo kierownikiem placówki zagranicznej.
8. W uzasadnionych przypadkach sekretariatowi w placówce zagranicznej można powierzyć prowadzenie kancelarii jawnej.
9. Podstawowe czynności związane z obsługą kancelaryjną wykonywane przez sekretariaty i punkty kancelaryjne określają przepisy kancelaryjne ministerstwa.
10. Zasady funkcjonowania kancelarii tajnych międzynarodowych oraz punktów obsługi dokumentów niejawnych w placówkach zagranicznych regulują przepisy odrębne.”;
10) w § 14:
a) ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1. Wewnętrzny regulamin organizacyjny komórki organizacyjnej albo placówki zagranicznej określa:
1) strukturę komórki organizacyjnej albo placówki zagranicznej;
2) zadania dyrektora komórki organizacyjnej i zastępcy lub zastępców dyrektora oraz naczelnika wydziału i kierownika referatu - w przypadku komórki organizacyjnej;
3) zadania kierownika placówki zagranicznej, jego zastępców i zastępcy, o którym mowa w art. 36 ust. 2 ustawy z dnia 21 stycznia 2021 r. o służbie zagranicznej (Dz. U. poz. 464 i 1003) oraz kierownika wydziału i referatu - w przypadku placówki zagranicznej;
4) zadania wydziałów, referatów, samodzielnych stanowisk pracy oraz sekretariatu.
2. Wewnętrzny regulamin organizacyjny komórki organizacyjnej może zawierać wykaz nadzorowanych placówek zagranicznych.”,
b) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Przedłożenie poprzedza się konsultacjami z właściwymi merytorycznie komórkami organizacyjnymi lub placówkami zagranicznymi oraz komórką organizacyjną właściwą do spraw osobowych.”,
c) dodaje się ust. 6 w brzmieniu:
„6. W przypadku nowo tworzonych placówek zagranicznych dyrektor komórki organizacyjnej właściwej do spraw nadzoru nad placówką zagraniczną opracowuje projekt regulaminu organizacyjnego placówki zagranicznej i, po konsultacjach z właściwymi merytorycznie komórkami organizacyjnymi, za pośrednictwem komórki organizacyjnej właściwej do spraw obsługi dyrektora generalnego, przekazuje dyrektorowi generalnemu do zatwierdzenia.”;
11) § 15 i 16 otrzymują brzmienie:
„§ 15. 1. Minister Spraw Zagranicznych kieruje, nadzoruje i kontroluje pracę ministerstwa i placówek zagranicznych. Sekretarze stanu, podsekretarze stanu, działając zgodnie z ustalonym przez Ministra Spraw Zagranicznych zakresem czynności, wyznaczają komórkom organizacyjnym i placówkom zagranicznym szczegółowe zadania merytoryczne, a Szef Służby Zagranicznej i dyrektor generalny wyznaczają zadania komórkom organizacyjnym i placówkom zagranicznym w zakresie swojej właściwości.
2. Dyrektor generalny, z zastrzeżeniem ust. 3, odpowiada za sprawne funkcjonowanie ministerstwa, sprawuje bezpośredni nadzór nad komórkami organizacyjnymi oraz zapewnia prawidłowe wykonywanie zadań określonych przez Ministra Spraw Zagranicznych, sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu i Szefa Służby Zagranicznej, a także wykonuje inne zadania określone w regulaminie oraz w przepisach odrębnych.
3. Szef Służby Zagranicznej realizuje zadania określone w ustawie o służbie zagranicznej.
§ 16. 1. Minister Spraw Zagranicznych, Szef Służby Zagranicznej i dyrektor generalny, każdy w zakresie swojej właściwości, może upoważnić pracowników ministerstwa do załatwiania spraw w jego imieniu w ustalonym zakresie, w szczególności do wydawania decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń.
2. Minister Spraw Zagranicznych, Szef Służby Zagranicznej i dyrektor generalny, każdy w zakresie swojej właściwości, może udzielać pełnomocnictw osobom fizycznym i prawnym do dokonywania określonych czynności cywilnoprawnych i faktycznych.
3. Akty ustanawiające pełnomocnictwa i upoważnienia, o których mowa w ust. 1 i 2, oraz akty ich odwołania lub stwierdzenia wygaśnięcia z innych przyczyn pełnomocnictw i upoważnień, o których mowa w ust. 1 i 2, podlegają ewidencji prowadzonej przez komórkę organizacyjną właściwą do spraw obsługi dyrektora generalnego.
4. Wniosek o udzielenie pełnomocnictwa albo upoważnienia przez Ministra Spraw Zagranicznych, przed przedłożeniem Ministrowi Spraw Zagranicznych, powinien być zaakceptowany przez sekretarza stanu, podsekretarza stanu lub Szefa Służby Zagranicznej zgodnie z ustalonym zakresem czynności oraz przez dyrektora generalnego.”;
12) w § 17 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Pełnomocnik Ministra Spraw Zagranicznych i specjalny wysłannik Ministra Spraw Zagranicznych podlegają bezpośrednio Ministrowi Spraw Zagranicznych, z zastrzeżeniem, że akt ustanawiający może określić sposób sprawowania nadzoru nad nim przez sekretarza stanu, podsekretarza stanu, Szefa Służby Zagranicznej, dyrektora generalnego albo dyrektora komórki organizacyjnej.”;
13) w § 18:
a) w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) w imieniu Ministra Spraw Zagranicznych korespondencji, o której mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, zgodnie z porządkiem zastępstw określonym w przepisach, o których mowa w § 4 ust. 3 pkt 1;”,
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Do kompetencji podsekretarzy stanu i Szefa Służby Zagranicznej należy odpowiednio podpisywanie korespondencji, o której mowa w ust. 2 pkt 2.”,
c) ust. 5 i 6 otrzymują brzmienie:
„5. Sekretarze stanu, podsekretarze stanu, Szef Służby Zagranicznej oraz dyrektor generalny, każdy w zakresie swojej właściwości, akceptują korespondencję przedkładaną do podpisu Ministra Spraw Zagranicznych.
6. Dyrektorzy uprawnieni są do podpisywania korespondencji kierowanej do Ministra Spraw Zagranicznych, sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu, Szefa Służby Zagranicznej, dyrektora generalnego, Dyrektora Politycznego, Rzecznika Prasowego MSZ, dyrektorów innych komórek organizacyjnych i kierowników placówek zagranicznych oraz szefów przedstawicielstw dyplomatycznych innych państw w sprawach pozostających we właściwości kierowanych przez nich komórek organizacyjnych oraz do podpisywania korespondencji zewnętrznej w zakresie spraw określonych w regulaminie dla kierowanych przez nich komórek.”,
d) ust. 9 otrzymuje brzmienie:
„9. Pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych oraz jego zastępca podpisują korespondencję w zakresie swojej właściwości określonej w przepisach o ochronie informacji niejawnych.”;
14) w § 19:
a) w ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) zarządzanie zasobami ludzkimi, w szczególności określanie zakresu czynności pracowników, występowanie z wnioskami w sprawach personalnych oraz współpraca z komórką właściwą do spraw rozwoju zawodowego pracowników, udział w planowaniu procedur szkoleniowych i rekrutacyjnych na stanowiska w ministerstwie i w placówkach zagranicznych, w zakresie właściwości komórki organizacyjnej oraz sporządzanie ocen okresowych;”,
b) ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. W ramach wykonywania nadzoru nad działalnością dyrektorów komórek organizacyjnych Minister Spraw Zagranicznych formułuje wniosek o odwołanie dyrektora z zajmowanego stanowiska. W zakresie określonym przez Ministra Spraw Zagranicznych i za jego zgodą sekretarze stanu, podsekretarze stanu i Szef Służby Zagranicznej mogą kierować do dyrektora generalnego wnioski w sprawach kadrowych, zaś w przypadkach uzasadnionych negatywną oceną pracy dyrektora komórki organizacyjnej - wniosek o odwołanie dyrektora z zajmowanego stanowiska.”;
15) w § 20 dodaje się ust. 3 i 4 w brzmieniu:
„3. Kierownik placówki zagranicznej może upoważnić swojego zastępcę do wykonywania zadań w obszarze ochrony danych osobowych, zgodnie z zakresem wskazanym w imiennym upoważnieniu.
4. Powierzenie zadań, o którym mowa w ust. 3, nie zwalnia kierownika placówki zagranicznej z pełnienia funkcji wykonującego obowiązki administratora danych osobowych, który ponosi odpowiedzialność za realizację przepisów prawa i regulacji wewnętrznych w tym zakresie.”;
16) w § 21 dodaje się ust. 6 w brzmieniu:
„6. Tryb postępowania w przypadku nieobecności kierownika urzędu konsularnego i instytutu polskiego regulują wewnętrzne regulaminy organizacyjne urzędów konsularnych i instytutów polskich.”;
17) § 23 otrzymuje brzmienie:
„§ 23. 1. Pełnomocny przedstawiciel Rzeczypospolitej Polskiej w państwie przyjmującym:
1) realizuje zadania określone w art. 35 ust. 4, art. 36 oraz odpowiednio w art. 37 albo 38 ustawy o służbie zagranicznej;
2) czuwa nad zgodnością działalności placówek zagranicznych w państwie przyjmującym, innych niż stałe przedstawicielstwa przy organizacjach międzynarodowych z interesami i celami polskiej polityki zagranicznej; w tym zakresie kierownik przedstawicielstwa dyplomatycznego wydaje kierownikom placówek zagranicznych wiążące ich polecenia i wytyczne;
3) wykonuje w imieniu Ministra Spraw Zagranicznych i stosownie do jego poleceń czynności nadzoru i koordynacji wobec jednostek innych niż placówka zagraniczna, mających siedzibę w państwie przyjmującym, a także wobec przedstawicieli urzędów i instytucji delegowanych z kraju, w szczególności:
a) uczestniczy w rozmowach, uzgodnieniach i spotkaniach prowadzonych przez te jednostki i przedstawicieli urzędów i instytucji delegowanych w państwie przyjmującym,
b) analizuje i przekazuje Ministrowi Spraw Zagranicznych informacje o działalności jednostek oraz przedstawicieli urzędów i instytucji delegowanych z kraju,
c) wskazuje lub zaleca określony sposób postępowania, jednocześnie informując o tym właściwy organ nadzorujący, urząd lub instytucję delegującą;
4) sprawuje kierownictwo i jest przełożonym pracowników wszystkich placówek i delegatów w państwie przyjmującym w zakresie realizacji zadań i wykonywania przepisów i instrukcji w zakresie bezpieczeństwa dyplomatycznego, prowadzenia prac obronnych, w wypadku sytuacji kryzysowej, konfliktu zbrojnego lub innego zagrożenia w państwie przyjmującym, wydając w tym celu polecenia i zarządzenia porządkowe;
5) zapewnia ochronę informacji niejawnych stosownie do obowiązujących przepisów.
2. Nadzór, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie dotyczy wykonywania funkcji konsularnych.
3. Postanowienia ust. 1 pkt 3 i 5 stosuje się odpowiednio do stałego przedstawiciela Rzeczypospolitej Polskiej przy organizacji międzynarodowej, kierownika urzędu konsularnego, dyrektora instytutu polskiego oraz innej osoby wyznaczonej do kierowania placówką zagraniczną.”;
18) po § 23 dodaje się § 23a w brzmieniu:
„§ 23a. Zastępca kierującego placówką zagraniczną realizuje zadania określone w wewnętrznym regulaminie organizacyjnym placówki zagranicznej, zakresie obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności wskazanych w upoważnieniach wydanych na podstawie art. 36 ust. 2 ustawy o służbie zagranicznej oraz innych przepisach prawa.”;
19) w § 27 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Sekretarze stanu, podsekretarze stanu, Szef Służby Zagranicznej oraz dyrektor generalny mogą zwoływać spotkania:
1) koordynacyjne z udziałem innych członków Kierownictwa MSZ oraz wskazanych dyrektorów komórek organizacyjnych w sprawach należących do ich zakresu kompetencji;
2) koordynacyjne z udziałem dyrektorów nadzorowanych komórek organizacyjnych w celu zapewnienia wzajemnej wymiany informacji oraz niezbędnej koordynacji prac tych komórek organizacyjnych;
3) z dyrektorem i zastępcami dyrektora podległych im komórek organizacyjnych w celu omówienia kwestii związanych z realizacją i planowaniem zadań;
4) informacyjno-koordynacyjne z udziałem dyrektorów wszystkich komórek organizacyjnych.”;
20) w § 29:
a) ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1. Dyrektor departamentu nadzorującego placówki zagraniczne, po uzyskaniu akceptacji właściwego członka Kierownictwa MSZ i dyrektora generalnego, może zwołać naradę kontynentalną, makroregionalną lub problemową kierowników nadzorowanych placówek zagranicznych w celu oceny realizacji planów działania w roku poprzednim, weryfikacji planów bieżących oraz sformułowania sugestii programowych na rok następny.
2. Dyrektor departamentu nadzorującego placówki zagraniczne przygotowuje syntetyczny raport z wnioskami i rekomendacjami z narady, który przekazuje właściwemu członkowi Kierownictwa MSZ oraz Szefowi Służby Zagranicznej, dyrektorowi generalnemu i dyrektorowi komórki organizacyjnej właściwej do spraw strategii polityki zagranicznej w terminie dziesięciu dni od dnia zakończenia narady.”,
b) w ust. 3 zdanie drugie otrzymuje brzmienie:
„Za koordynację przygotowań do narady odpowiada Szef Służby Zagranicznej.”;
21) w § 37:
a) pkt 12 otrzymuje brzmienie:
„12) realizuje działania na rzecz rozwoju w Rzeczpospolitej Polskiej bezpośredniego dialogu międzynarodowego z udziałem wspólnot samorządowych, regionalnych i obywateli, a także na rzecz wzmocnienia zaplecza merytorycznego współpracy międzynarodowej regionów i wspólnot lokalnych;”,
b) uchyla się pkt 13,
c) pkt 17 otrzymuje brzmienie:
„17) uczestniczy w pracach Międzyresortowego Zespołu do spraw promocji Polski za granicą, na zasadach określonych w akcie ustanawiającym zespół;”;
22) w § 42:
a) pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) prowadzi sprawy dotyczące działań Rzeczypospolitej Polskiej w ramach NATO i OBWE, z wyłączeniem spraw realizowanych przez Biuro do spraw organizacji Przewodnictwa Polskie w OBWE i z zastrzeżeniem § 41 pkt 1, oraz umacniania roli Rzeczypospolitej Polskiej w tych organizacjach, w tym poprzez udział w kształtowaniu ich polityki, strategii i zaangażowania operacyjnego;”,
b) w pkt 13 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 14 w brzmieniu:
„14) prowadzi sprawy związane z koordynacją politycznych aspektów zaangażowania Rzeczypospolitej Polskiej w międzynarodową współpracę w dziedzinie bezpieczeństwa cybernetycznego i technologicznego.”;
23) w § 46:
a) uchyla się pkt 14 i 15,
b) uchyla się pkt 17;
24) w § 50a:
a) wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„Akademia Dyplomatyczna (AD):”,
b) pkt 3 i 3a otrzymują brzmienie:
„3) organizuje szkolenia i inne formy podnoszenia kwalifikacji zawodowych, w tym dla kandydatów na stanowiska w placówkach zagranicznych, niebędących pracownikami MSZ, również przy merytorycznym wsparciu i udziale pracowników pozostałych komórek organizacyjnych;
„3a) w szczególnie uzasadnionych przypadkach organizuje szkolenia dla pracowników innych instytucji przy merytorycznym wsparciu i udziale pracowników pozostałych komórek organizacyjnych;”,
c) pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5) planuje i wspiera rozwój zawodowy pracowników ministerstwa i placówek zagranicznych m.in. w oparciu o indywidualne programy rozwoju zawodowego (IPRZ), w tym koordynuje ich udział w szkoleniach, stażach i innych formach podnoszenia kwalifikacji zawodowych w kraju i za granicą;”,
d) po pkt 6 dodaje się pkt 6a i 6b w brzmieniu:
„6a) prowadzi proces badania i analizy luk kompetencyjnych pracowników i wynikających z nich potrzeb rozwojowych;
6b) przygotowuje i realizuje program zarządzania zasobami ludzkimi;”,
e) po pkt 9 dodaje się pkt 9a w brzmieniu:
„9a) prowadzi seminarium dyplomatyczno-konsularne;”,
f) uchyla się pkt 16;
g) w pkt 18 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 20-24 w brzmieniu:
„20) realizuje działania na rzecz rozwoju w Rzeczpospolitej Polskiej debaty publicznej na temat polskiej polityki zagranicznej oraz planuje zadania i koordynuje pracę Regionalnych Ośrodków Debaty Międzynarodowej;
21) bada prawidłowość sprawozdań merytorycznych z wykonania dotacji celowych udzielanych przez Ministra Spraw Zagranicznych w zakresie właściwości komórki organizacyjnej;
22) gromadzi, ewidencjonuje i zarządza zasobem bibliotecznym ministerstwa, nadzoruje zbiory biblioteczne w placówkach zagranicznych oraz dokonuje rozwoju zasobu bibliotecznego;
23) przygotowuje roczną naradę, o której mowa w § 29 ust. 3;
24) wspiera merytorycznie i organizacyjne przygotowanie narad, o których mowa w § 29 ust. 1.”;
25) w § 51 uchyla się pkt 20;
26) w § 52 uchyla się pkt 10;
27) po § 52 dodaje się § 52a w brzmieniu:
„§ 52a. Biuro do spraw organizacji Przewodnictwa Polski w OBWE (BOBWE):
1) opracowuje i realizuje plan działań przygotowawczych oraz koordynuje obsługę merytoryczną i organizacyjną Przewodnictwa Rzeczypospolitej Polskiej w Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie w 2022 r.;
2) koordynuje zabezpieczenie i wykonanie budżetu przewodnictwa pozostającego w kompetencji Pełnomocnika Ministra Spraw Zagranicznych do spraw organizacji Przewodnictwa Rzeczypospolitej Polskiej w Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie w 2022 r.;
3) koordynuje i uczestniczy w pracach grupy zadaniowej OBWE (ang. OSCE Task Force);
4) współpracuje ze Stałym Przedstawicielstwem Rzeczypospolitej Polskiej przy Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie w zakresie przygotowań organizacyjnych i merytorycznych do Przewodnictwa;
5) utrzymuje kontakty oraz wymianę doświadczeń w ramach „Trójki” oraz z Sekretariatem Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie;
6) zapewnia obsługę Pełnomocnika Ministra Spraw Zagranicznych do spraw organizacji Przewodnictwa Rzeczypospolitej Polskiej w Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie w 2022 r. w realizacji jego zadań.”;
28) w § 54:
a) pkt 8 otrzymuje brzmienie:
„8) opracowuje „Obwieszczenie Ministra Spraw Zagranicznych w sprawie wykazu jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Spraw Zagranicznych lub przez niego nadzorowanych”;”,
b) pkt 16 otrzymuje brzmienie:
„16) analizuje procedury dotyczące planowania i sprawozdawczości w ministerstwie i w placówkach zagranicznych, przygotowuje propozycje rozwiązań w tym zakresie oraz administruje platformą SharePoint „Planowanie i sprawozdawczość”;”,
c) pkt 19 otrzymuje brzmienie:
„19) prowadzi ewidencję pełnomocnictw i upoważnień udzielonych przez Ministra Spraw Zagranicznych, Szefa Służby Zagranicznej i dyrektora generalnego;”,
d) pkt 30 otrzymuje brzmienie:
„30) koordynuje prace związane z opracowywaniem części sprawnościowej planu wydatków dysponenta części w układzie zadaniowym, dla której dysponentem jest Minister Spraw Zagranicznych;”,
e) w pkt 33 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 36 w brzmieniu:
„36) realizuje zadania związane z zapewnieniem bezpiecznych i higienicznych warunków pracy.”;
29) w § 55 uchyla się pkt 13-17;
30) w § 59 uchyla się pkt 14;
31) po § 61 dodaje się § 61a w brzmieniu:
„§ 61a. Biuro Szefa Służby Zagranicznej (BSSZ):
1) zapewnia obsługę Szefa Służby Zagranicznej, z zastrzeżeniem § 62 pkt 1 i 2;
2) opiniuje projekty dokumentów przedkładanych Szefowi Służby Zagranicznej do akceptacji lub podpisu oraz przygotowuje projekty dokumentów na polecenie Szefa Służby Zagranicznej;
3) monitoruje, analizuje oraz sprawuje nadzór nad realizacją decyzji Szefa Służby Zagranicznej wynikających z aktów prawa powszechnie obowiązującego i wewnętrznego, poleceń i innych rozstrzygnięć;
4) koordynuje organizację wizyt i spotkań Szefa Służby Zagranicznej oraz przygotowanie niezbędnych materiałów;
5) prowadzi obsługę organizacyjną Konwentu Służby Zagranicznej;
6) analizuje i opiniuje wnioski o wyrażenie zgody przez Szefa Służby Zagranicznej na dodatkowe zatrudnienie i zarobkowanie członków służby zagranicznej oraz ich współmałżonków;
7) prowadzi sprawy związane z ogłaszaniem przez członków służby zagranicznej prac naukowych i publicystycznych;
8) analizuje i gromadzi wiedzę na temat systemów organizacji służb zagranicznych innych krajów;
9) przygotowuje propozycje rozwiązań w zakresie modernizacji, poprawy skuteczności i efektywności funkcjonowania ministerstwa i służby zagranicznej, nadzoruje ich realizację;
10) koordynuje sprawy związane z wypracowaniem i wdrożeniem strategii politycznej obecności obywateli Rzeczypospolitej Polskiej w ESDZ oraz organizacjach i instytucjach międzynarodowych, innych niż instytucje i organy Unii Europejskiej oraz sprawuje nadzór nad jej realizacją;
11) planuje i organizuje procedury naboru oraz przygotowania kandydatów na stanowiska w ESDZ oraz instytucjach i organizacjach międzynarodowych, o których mowa w pkt 10, koordynuje działania promocyjne na rzecz kandydatów Rzeczypospolitej Polskiej oraz monitoruje stan zatrudnienia obywateli Rzeczypospolitej Polskiej w ww. instytucjach;
12) koordynuje i organizuje procedury związane z naborem i delegowaniem pracowników ministerstwa oraz innych ministerstw i urzędów centralnej administracji rządowej do ESDZ oraz organizacji i instytucji międzynarodowych, o których mowa w pkt 10 w charakterze ekspertów narodowych, w szczególności uczestniczy w procesie rekrutacji na stanowiska w tych organizacjach i instytucjach;
13) prowadzi nabór kandydatów na misje obserwacyjne oraz nabór na szkolenia dla obserwatorów;
14) prowadzi sprawy dotyczące wymiany poparć z państwami Unii Europejskiej w ramach Mechanizmu Wymiany Poparć.”;
32) § 62 otrzymuje brzmienie:
„§ 62. Biuro Spraw Osobowych (BSO):
1) zapewnia obsługę Szefa Służby Zagranicznej w zakresie:
a) koordynowania procesu zarządzania zasobami ludzkimi w służbie zagranicznej; przygotowania sprawozdania o stanie służby zagranicznej i o realizacji zadań tej służby,
b) przetwarzania danych osobowych członków służby zagranicznej; zbierania i przetwarzania szczegółowych danych o stanie zatrudnienia i wynagrodzenia członków służby zagranicznej,
c) zbierania wykorzystywania i przetwarzania innych informacji w celu realizacji zadań ustawowych;
2) zapewnia realizację decyzji personalnych podjętych przez Ministra Spraw Zagranicznych lub Szefa Służby Zagranicznej;
3) zapewnia obsługę dyrektora generalnego w zakresie wykonywanych przez niego czynności z zakresu prawa pracy i wykonuje czynności z zakresu prawa pracy wobec pracowników, w szczególności w zakresie nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy, planowania i wypłaty wynagrodzeń i innych świadczeń pieniężnych wynikających ze stosunku pracy, a także świadczeń przysługujących członkom ich rodzin;
4) wspiera realizację zadań Konwentu Służby Zagranicznej;
5) koordynuje działania związane z opisywaniem i wartościowaniem stanowisk pracy, a także z przeprowadzaniem ocen pracowniczych;
6) planuje i organizuje procedury naboru na stanowiska pracy w komórkach organizacyjnych oraz w placówkach zagranicznych;
7) prowadzi sprawy związane z wydawaniem, ewidencjonowaniem i przechowywaniem paszportów dyplomatycznych oraz służbowych, załatwia sprawy wizowe związane z wyjazdami służbowymi pracowników ministerstwa oraz innych uprawnionych osób;
8) podejmuje działania z zakresu ochrony zdrowia pracowników i członków ich rodzin;
9) realizuje zadania związane z działalnością socjalną pracodawcy, w tym planuje budżet zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz gospodaruje tym funduszem;
10) organizuje praktyki, staże, z wyjątkiem staży wynikających z programów wymiany urzędników, oraz wolontariat na rzecz ministerstwa i placówek zagranicznych.”;
33) w § 64 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) planuje, przeprowadza i dokumentuje czynności sprawdzające i wyjaśniające w zakresie swoich kompetencji;”.
§ 2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Minister Spraw Zagranicznych: Zbigniew Rau
1) Minister Spraw Zagranicznych kieruje działem administracji rządowej - sprawy zagraniczne na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 27 sierpnia 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Zagranicznych (Dz. U. poz. 1469).