Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2022-04-23
Wersja aktualna od 2022-04-23
obowiązujący
ZARZĄDZENIE NR 27
MINISTRA SPRAW ZAGRANICZNYCH1)
z dnia 26 lipca 2016 r.
w sprawie zasad zarządzania ryzykiem w dziale administracji rządowej kierowanym przez Ministra Spraw Zagranicznych
(ostatnia zmiana: DUMSZ. z 2022 r., poz. 16) Pokaż wszystkie zmiany
Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392 oraz z 2015 r. poz. 1064) w związku z art. 69 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Dla zapewnienia funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej wprowadza się do stosowania zasady zarządzania ryzykiem w dziale administracji rządowej kierowanym przez Ministra Spraw Zagranicznych.
§ 2. Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1) analizie ryzyka - należy przez to rozumieć czynności podjęte w celu zrozumienia charakteru i oszacowania możliwego wpływu zidentyfikowanego ryzyka na osiąganie celów i realizację zadań;
2) dyrektorze generalnym - należy przez to rozumieć dyrektora generalnego służby zagranicznej;
3) istotności ryzyka - należy przez to rozumieć wynik oceny prawdopodobieństwa wystąpienia i oddziaływania ryzyka;
4) [1] Kierownictwie Ministerstwa - należy przez to rozumieć Ministra Spraw Zagranicznych, sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu, Szefa Służby Zagranicznej i dyrektora generalnego;
5) komórce organizacyjnej - należy przez to rozumieć komórkę wymienioną w zarządzeniu Prezesa Rady Ministrów nr 54 z dnia 21 czerwca 2012 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Spraw Zagranicznych (M. P. poz. 443 oraz z 2015 r. poz. 812);
6) kontroli zarządczej - należy przez to rozumieć kontrolę zarządczą w rozumieniu art. 68 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
7) mechanizmie kontrolnym - należy przez to rozumieć zasady określone przez przepisy prawa, polityki, standardy, procedury, fizyczne środki ochrony, które mają ograniczać prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka lub jego skutków;
8) Ministerstwie - należy przez to rozumieć Ministerstwo Spraw Zagranicznych;
9) Ministrze - należy przez to rozumieć Ministra Spraw Zagranicznych;
10) oddziaływaniu ryzyka - należy przez to rozumieć możliwe skutki lub konsekwencje wystąpienia ryzyka dla realizowanych celów i zadań;
11) [2] placówce zagranicznej - należy przez to rozumieć placówkę zagraniczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 21 stycznia 2021 r. o służbie zagranicznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 464, 1003 oraz z 2022 r. poz. 655);
12) planie działalności - należy przez to rozumieć plan działalności Ministra, o którym mowa w art. 70 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
13) prawdopodobieństwie - należy przez to rozumieć szacowane prawdopodobieństwo wystąpienia zdarzenia, stopień niepewności, co do możliwości wystąpienia zdarzenia;
14) ryzyku - należy przez to rozumieć możliwość zaistnienia zdarzenia, które będzie miało negatywny wpływ na realizację założonych celów i zadań;
15) rejestrze ryzyk - należy przez to rozumieć rejestr zidentyfikowanych ryzyk i działań zapobiegawczych;
16) właścicielu ryzyka - należy przez to rozumieć kierującego właściwą komórką organizacyjną lub właściwą placówką zagraniczną odpowiedzialnego za zarządzanie ryzykiem.
Rozdział 2
Cel i zakres zarządzania ryzykiem
§ 3. 1. Celem ustanowienia zasad zarządzania ryzykiem jest zapewnienie mechanizmów identyfikowania, określania oddziaływania, prawdopodobieństwa i istotności ryzyk oraz podejmowania adekwatnych działań zapobiegawczych w celu minimalizacji ryzyka, co powinno przyczynić się do poprawy efektywności i skuteczności realizacji celów i zadań Ministra.
2. Celem zarządzania ryzykiem jest zwiększenie prawdopodobieństwa realizacji założonych celów i zadań, w szczególności poprzez:
1) poprawę efektywności wykorzystania posiadanych zasobów;
2) podniesienie jakości realizowanych zadań;
3) wzmocnienie pamięci instytucjonalnej.
3. Kierownictwo Ministerstwa, kierujący komórkami organizacyjnymi i placówkami zagranicznymi wspierają działania pracowników podejmowane w ramach zarządzania ryzykiem.
§ 4. 1. Zarządzanie ryzykiem odbywa się w odniesieniu do celów i zadań zawartych w planie działalności.
2. Zarządzanie ryzykiem obejmuje:
1) identyfikowanie, analizowanie i dokumentowanie ryzyk, które mają istotny wpływ na realizację celów i zadań;
2) określenie istotności ryzyk w odniesieniu do realizowanych celów z uwzględnieniem prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka oraz potencjalnych skutków ryzyka, a także istniejących mechanizmów kontrolnych;
3) projektowanie i wdrażanie działań zapobiegawczych;
4) wskazanie osób odpowiedzialnych za podjęcie działań zapobiegawczych, ustalenie zakładanego terminu podjęcia tych działań i monitoring ich realizacji;
5) prowadzenie rejestru ryzyk;
6) monitorowanie poziomu ryzyka, w tym ocena funkcjonowania mechanizmów kontrolnych pod kątem ich adekwatności, skuteczności i efektywności;
7) monitorowanie harmonogramu realizacji działań zapobiegawczych i ich skuteczności.
3. Odpowiedzialność za realizację zadań określonych w ust. 2 pkt 1-4, 6 i 7 ponosi właściciel ryzyka.
4. Zasady zarządzania ryzykiem w projektach i w zadaniach projektowych są uregulowane w przepisach o zarządzaniu projektowym w Ministerstwie i w placówkach zagranicznych.
Rozdział 3
Komitet do spraw zarządzania ryzykiem
§ 5. 1. Do zadań Komitetu do spraw zarządzania ryzykiem, zwanego dalej "Komitetem", należy:
1) dokonywanie analizy i akceptacji projektu rejestru ryzyk w zakresie:
a) zgodności z przepisami zarządzenia;
b) adekwatności działań zapobiegawczych w stosunku do zidentyfikowanych ryzyk i zadań realizowanych przez właścicieli ryzyka;
c) adekwatności i kompletności rejestru ryzyk w odniesieniu do celów i zadań Ministra ujętych w planie działalności;
d) przypisania właścicieli ryzyka do poszczególnych ryzyk;
2) przegląd wyników monitoringu realizacji działań zapobiegawczych;
3) inicjowanie prac nad rejestrem ryzyk na kolejny rok;
4) przygotowywanie informacji na temat procesu zarządzania ryzykiem w Ministerstwie i w placówkach zagranicznych, zawierającej w szczególności wnioski dotyczące usprawniania procesu zarządzania ryzykiem i zestawienie działań zapobiegawczych zrealizowanych względem ryzyk wysokich.
2. Właściciel ryzyka na wniosek przewodniczącego Komitetu przedstawia Komitetowi informacje na temat realizacji zadań określonych w § 4 ust. 2 pkt 1-4, 6 i 7.
§ 6. 1. Przewodniczącego oraz członków Komitetu powołuje lub odwołuje, w drodze decyzji, dyrektor generalny na wniosek kierującego komórką organizacyjną właściwą w sprawach koordynacji kontroli zarządczej i zarządzania ryzykiem.
2. W skład Komitetu wchodzą:
1) przewodniczący Komitetu - kierujący komórką organizacyjną właściwą w sprawach koordynacji kontroli zarządczej i zarządzania ryzykiem albo wskazany przez niego pracownik tej komórki organizacyjnej;
2) członkowie - sześciu pracowników Ministerstwa.
§ 7. 1. Przewodniczący Komitetu zwołuje posiedzenia i zapewnia organizację prac Komitetu.
2. W przypadku nieobecności przewodniczącego Komitetu, jego obowiązki wykonuje wyznaczony przez niego członek Komitetu.
3. Komitet obraduje na posiedzeniach.
4. Obecność przewodniczącego i członków Komitetu na posiedzeniach Komitetu jest obowiązkowa.
5. Członek Komitetu, który nie może wziąć udziału w jego posiedzeniu, jest zobowiązany poinformować przewodniczącego Komitetu o przyczynach swojej nieobecności.
6. Członkowie Komitetu na czas posiedzeń oraz realizacji zadań związanych z członkostwem w Komitecie są zwolnieni z wykonywania obowiązków służbowych realizowanych przez nich w komórkach organizacyjnych.
7. Członek Komitetu, w uzasadnionych przypadkach, może złożyć przewodniczącemu Komitetu rezygnację z pełnionej funkcji.
8. W przypadku, o którym mowa w ust. 7, przewodniczący Komitetu, niezwłocznie wnioskuje do dyrektora generalnego o odwołanie członka, który złożył rezygnację oraz o powołanie nowego członka Komitetu. Przepis § 6 ust. 1 stosuje się odpowiednio.
9. W uzasadnionych przypadkach przewodniczący Komitetu ma prawo zaprosić do udziału w pracach Komitetu pracowników Ministerstwa, których wiedza i doświadczenie mogą mieć znaczenie dla realizacji określonego zadania.
§ 8. Obsługę prac Komitetu zapewnia komórka organizacyjna właściwa w sprawach koordynacji kontroli zarządczej i zarządzania ryzykiem.
Rozdział 4
Identyfikacja ryzyka, analiza ryzyka oraz określanie działań zapobiegawczych
§ 9. 1. Proces identyfikacji i analizy ryzyka oraz określania działań zapobiegawczych rozpoczyna się niezwłocznie po przedstawieniu Prezesowi Rady Ministrów projektu planu działalności.
2. Zidentyfikowane ryzyka oraz proponowane działania zapobiegawcze są dokumentowane w formularzu rejestru ryzyk, określonym w załączniku nr 1 do zarządzenia.
§ 10. W procesie identyfikacji ryzyka należy wziąć pod uwagę w szczególności:
1) ryzyka związane ze zmianami w Ministerstwie lub w jego otoczeniu;
2) ryzyka związane z obowiązkiem zapewnienia efektywnego i skutecznego nadzoru nad jednostkami podległymi Ministrowi, w szczególności placówkami zagranicznymi;
3) zagrożenia zidentyfikowane w dokumentach planistycznych i sprawozdawczych komórek organizacyjnych i placówek zagranicznych;
4) ustalenia audytu, kontroli wewnętrznych i zewnętrznych w Ministerstwie;
5) ryzyka zasygnalizowane przez Komitet Audytu, o których mowa w art. 289 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
6) wyniki samooceny kontroli zarządczej przeprowadzanej na potrzeby oświadczenia Ministra o stanie kontroli zarządczej za dany rok.
§ 11. 1. Ryzyka podlegają analizie pod kątem ich wpływu na osiąganie celów i zadań określonych w planie działalności.
2. W ramach analizy ryzyka oceniane jest prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka i oddziaływanie ryzyka.
3. Ocena oddziaływania ryzyka polega na nadaniu ryzyku oceny w skali punktowej od 1 do 5, gdzie 1 oznacza bardzo małe oddziaływanie a 5 bardzo duże oddziaływanie. Punktowa tabela oddziaływania ryzyka jest określona w załączniku nr 2 do zarządzenia.
4. Ocenę prawdopodobieństwa dokonuje się w skali punktowej od 1 do 5, gdzie 1 oznacza bardzo małe prawdopodobieństwo, a 5 bardzo duże prawdopodobieństwo. Punktowa tabela prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka jest określona w załączniku nr 3 do zarządzenia.
5. Przy ocenie wpływu ryzyka na osiąganie założonego celu i realizację zadania brane są pod uwagę skutki materialne i niematerialne.
6. Ocenę punktową istotności ryzyka stanowi iloczyn oceny punktowej prawdopodobieństwa i oceny punktowej oddziaływania.
§ 12. W dziale administracji rządowej kierowanym przez Ministra definiuje się trzy poziomy ryzyka oparte na wyniku oceny punktowej istotności ryzyka, o której mowa w § 11 ust. 6:
1) ryzyko niskie, którego wartość punktowa zawiera się w przedziale 1-4;
2) ryzyko średnie, którego wartość punktowa zawiera się w przedziale 5-12;
3) ryzyko wysokie, którego wartość punktowa zawiera się w przedziale 15-25.
§ 13. 1. Przyjmuje się następujące poziomy akceptowalności ryzyka:
1) ryzyko niskie - ryzyko akceptowalne, które należy monitorować i w miarę możliwości kontrolować;
2) ryzyko średnie - ryzyko nieakceptowalne, które może wywierać istotny wpływ na działalność Ministerstwa i placówek zagranicznych; należy je monitorować i wprowadzać działania zapobiegawcze;
3) ryzyko wysokie - ryzyko nieakceptowalne, stanowiące zagrożenie dla działalności Ministerstwa i placówek zagranicznych; w przypadku jego identyfikacji wymagane jest natychmiastowe działanie poprzez wprowadzenie skutecznych i efektywnych działań zapobiegawczych, w tym mechanizmów kontrolnych; podlega ciągłemu monitorowaniu; nie powinno być tolerowane.
2. Przyjmuje się następujące sposoby postępowania z ryzykiem nieakceptowalnym:
1) tolerowanie ryzyka - w przypadku, gdy istnieją obiektywne okoliczności do niepodejmowania przeciwdziałania ryzyku, a także, gdy koszty podjętych działań mogą przekroczyć przewidywane korzyści;
2) transfer ryzyka - przeniesienie ryzyka na inną komórkę organizacyjną, placówkę zagraniczną lub podmiot zewnętrzny;
3) przeciwdziałanie - podjęcie działań, które pozwolą na ograniczenie ryzyka do poziomu akceptowalnego;
4) przesunięcie w czasie - zaniechanie w danym momencie działań, które rodzą zbyt duże ryzyko lub koszty tych działań przewyższają korzyści.
§ 14. 1. W stosunku do każdego ryzyka średniego i wysokiego, które nie będzie podlegało tolerowaniu lub przesunięciu w czasie, planowane i wdrażane są działania zapobiegawcze.
2. Przed przystąpieniem do określania działań zapobiegawczych, mających na celu ograniczenie ryzyka do poziomu akceptowalnego należy rozważyć:
1) jakie mechanizmy kontrolne funkcjonują obecnie i czy są adekwatne do istotności ryzyka;
2) jakie nowe mechanizmy kontrolne należy wdrożyć;
3) jaki poziom ryzyka można osiągnąć po realizacji działań zapobiegawczych;
4) jakie są koszty wprowadzenia działań zapobiegawczych;
5) czy planowane działania zapobiegawcze są wykonalne.
§ 15. 1. Kierujący komórkami organizacyjnymi, we współpracy z kierującymi nadzorowanych placówek zagranicznych, do 31 stycznia każdego roku przedstawiają Komitetowi propozycje ryzyk i działań zapobiegawczych oraz inne informacje niezbędne do opracowania rejestru ryzyk na dany rok kalendarzowy.
2. Komitet dokonuje analizy propozycji, o których mowa w ust. 1, w zakresie określonym w § 5 ust. 1 pkt 1. W przypadku konieczności wprowadzenia do nich zmian, ostateczna wersja zapisów w rejestrze ryzyk jest uzgadniana z właściwym kierującym komórką organizacyjną.
3. Przewodniczący Komitetu przedstawia projekt rejestru ryzyk do akceptacji dyrektorowi generalnemu do dnia 28 lutego każdego roku, a następnie przekazuje go pozostałym członkom Kierownictwa Ministerstwa oraz właścicielom ryzyk.
Rozdział 5
Monitorowanie ryzyka, raportowanie ryzyka i aktualizacja rejestru ryzyk
§ 16. 1. Proces monitorowania ryzyka jest realizowany w ramach kontroli zarządczej na każdym szczeblu zarządzania w Ministerstwie i w placówkach zagranicznych.
2. Proces monitorowania ryzyka jest procesem ciągłym i obejmuje:
1) wykonanie przeglądu ryzyk w celu określenia, czy ryzyka uległy zmianie;
2) sprawdzenie, czy punktowa ocena istotności ryzyka jest wciąż odpowiednia;
3) sprawdzenie skuteczności dotychczasowych mechanizmów kontrolnych;
4) określenie, czy działania zapobiegawcze są realizowane.
§ 17. 1. Każdy pracownik ma obowiązek informowania przełożonego o ryzykach, które mogą zakłócić realizację celów i zadań Ministra i negatywnie wpłynąć na wizerunek Ministerstwa lub placówek zagranicznych.
2. Kierujący komórkami organizacyjnymi mogą zgłaszać propozycje zmian w rejestrze ryzyk, wraz z uzasadnieniem.
3. Propozycje, o których mowa w ust. 2, są akceptowane przez Komitet, który przekazuje projekt zaktualizowanego rejestru ryzyk do zatwierdzenia, zgodnie z przepisami § 15 ust. 3.
§ 18. Właściciel ryzyka przygotowuje, każdorazowo na wniosek przewodniczącego Komitetu, informację w zakresie realizowanych działań zapobiegawczych.
§ 19. 1. Przewodniczący Komitetu przygotowuje informację w zakresie zarządzania ryzykiem w dziale administracji rządowej kierowanym przez Ministra w terminie do dnia 31 marca każdego roku.
2. Projekt informacji, o której mowa w ust. 1, przewodniczący komitetu przedstawia do akceptacji dyrektorowi generalnemu, a następnie przekazuje pozostałym członkom Kierownictwa Ministerstwa oraz właścicielom ryzyk.
Rozdział 6
Przepisy przejściowe, dostosowujące i końcowe
§ 20. 1. Tworzy się Komitet do spraw zarządzania ryzykiem.
2. W terminie 14 dni od dnia wejścia w życie zarządzenia kierujący komórką organizacyjną właściwą w sprawach koordynacji kontroli zarządczej i zarządzania ryzykiem w działach administracji rządowej kierowanych przez Ministra wystąpi z wnioskiem do dyrektora generalnego o powołanie nowych członków Komitetu.
§ 21. Traci moc zarządzenie nr 42 Ministra Spraw Zagranicznych z dnia 15 grudnia 2011 r. w sprawie zasad zarządzania ryzykiem w działach administracji rządowej kierowanych przez Ministra Spraw Zagranicznych (Dz. Urz. Min. Spraw Zagr. poz. 72 oraz z 2015 r. poz. 4).
§ 22. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
|
1) Minister Spraw Zagranicznych kieruje działami administracji rządowej - sprawy zagraniczne oraz członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Zagranicznych (Dz. U. poz. 1899 oraz z 2016 r. poz. 131).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013 r. poz. 938 i 1646, z 2014 r. poz. 379, 911, 1146, 1626, 1646 i 1877, z 2015 r. poz. 238, 532, 1045, 1117, 1130, 1189, 1190, 1269, 1358, 1513, 1830, 1854, 1890 i 2150 oraz z 2016 r. poz. 195.
3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. poz. 2703, z 2006 r. poz. 1217, 1218 i 1600, z 2008 r. poz. 1505, z 2009 r. poz. 1277, z 2015 r. poz. 1220 i 1274 oraz z 2016 r. poz. 34.
Załączniki do zarządzenia nr 27 Ministra Spraw Zagranicznych
z dnia 26 lipca 2016 r.
Załącznik nr 1
REJESTR RYZYK I DZIAŁAŃ ZAPOBIEGAWCZYCH NA ROK
Załącznik nr 2
Liczba punktów - oszacowane ryzyko | Opis oddziaływania (skutków) |
1 - nieznaczne | Brak skutków finansowych i prawnych. Nie występuje zagrożenie utraty dobrego wizerunku Ministerstwa. Ewentualne zakłócenia bez wpływu na realizację zadań i osiąganie celów. Ewentualne skutki ograniczane (neutralizowane) przez istniejące mechanizmy kontrolne. |
2 - małe | Nieznaczne skutki finansowe lub prawne. Małe zakłócenia pracy, ewentualne utrudnienia w realizacji zadań, nie mające wpływu na osiąganie celów. Istniejące mechanizmy kontrolne powinny ograniczyć skutki ewentualnych zakłóceń. Małe zagrożenie utraty dobrego wizerunku Ministerstwa. |
3 - średnie | Znaczne skutki finansowe lub prawne. Średnie zakłócenia pracy. Potencjalne zagrożenia mogą doprowadzić do niewykonania podstawowych zadań w określonym czasie. Istniejące mechanizmy kontrolne tylko w pewnym stopniu mogą ograniczyć skutki ewentualnych zakłóceń. Średnie zagrożenie utraty dobrego wizerunku Ministerstwa. |
4 - wysokie | Poważne skutki prawne lub finansowe. Poważne zakłócenia pracy; mogą doprowadzić do nie wykonania celów Ministerstwa cyklicznie (stałe zagrożenie). Niska skuteczność istniejących mechanizmów kontrolnych. Wysokie zagrożenie utraty dobrego wizerunku Ministerstwa. |
5 - bardzo wysokie | Bardzo poważne skutki prawne lub finansowe. Olbrzymie zakłócenia pracy ministerstwa. Zagrożenia spowodują brak zachowania ciągłości procesów działania, utrzymania funkcjonalności systemów niezbędnych do wykonywania podstawowych celów; brak osiągnięcia kluczowych celów. Brak odpowiednich mechanizmów kontrolnych bądź istniejące mechanizmy okazują się nieskuteczne. Bardzo wysokie zagrożenie związane z utratą dobrego wizerunku Ministerstwa. Zagrożenie bezpieczeństwa ludzi. |
Załącznik nr 3
PRAWDOPODOBIEŃSTWO WYSTĄPIENIA RYZYKA
Liczba punktów/ oszacowane ryzyko | Opis prawdopodobieństwa |
1 - niskie | Może wystąpić w wyjątkowych sytuacjach. Obszar działania/proces nie dotyczy zadań strategicznych. Obszar działania/proces funkcjonuje w sposób stabilny od dłuższego czasu od wprowadzenia ew. zmian technologicznych, organizacyjnych i kadrowych. Istniejące mechanizmy kontrolne są skuteczne i adekwatne. |
2 - mało prawdopodobne | Ryzyko prawdopodobnie nie wystąpi. Istniejące mechanizmy kontrolne są najczęściej skuteczne i adekwatne. Obszar/proces w małym stopniu objęty jest regulacjami o charakterze zewnętrznym. |
3 - umiarkowane | Ryzyko może wystąpić w najbliższym roku. Realizacja zadań w ramach danego obszaru / procesu nie wymaga współpracy między wieloma komórkami, bądź z podmiotami zewnętrznymi. W ciągu ostatniego roku obszar/proces podlegał ograniczonym zmianom organizacyjnym, technologicznym i kadrowym. Obszar/proces objęty w małym stopniu regulacjami zewnętrznymi i wewnętrznymi, które mogły podlegać zmianom. |
4 - prawdopodobne | Istnieje duże prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka w najbliższym roku. Obszar/proces wymaga współpracy między wieloma komórkami organizacyjnymi bądź podmiotami zewnętrznymi. W ciągu ostatniego roku obszar/proces podlegał zmianom technologicznym, organizacyjnym i kadrowym, które mogą powodować konieczność działań dostosowawczych. Obszar/proces objęty dużą liczbą regulacji prawnych (zewnętrznych i wewnętrznych). Wdrożone mechanizmy kontrolne są w większości przypadków nieskuteczne. |
5 - prawie pewne | Ryzyko z pewnością wystąpi w ciągu najbliższego roku. Obszar/proces związany jest z działalnością większej liczby komórek organizacyjnych, wymaga współpracy z podmiotami zewnętrznymi. W ciągu ostatniego roku obszar/proces podlegał istotnym zmianom technologicznym, organizacyjnym i kadrowym lub jest w trakcie zmian. Obszar działania/proces uregulowany jest dużą liczbą przepisów - wewnętrznych i zewnętrznych. Brak jest wdrożonych mechanizmów kontrolnych ograniczających ryzyko lub są nieskuteczne. Zagrożenia dotyczą zadań w ramach celów strategicznych i należących do priorytetowych czynności/obszarów generujących ryzyko. |
Załączniki do zarządzenia nr 27 Ministra Spraw Zagranicznych
z dnia 26 lipca 2016 r.
Załącznik nr 1
REJESTR RYZYK I DZIAŁAŃ ZAPOBIEGAWCZYCH NA ROK
Załącznik nr 2
Liczba punktów - oszacowane ryzyko | Opis oddziaływania (skutków) |
1 - nieznaczne | Brak skutków finansowych i prawnych. Nie występuje zagrożenie utraty dobrego wizerunku Ministerstwa. Ewentualne zakłócenia bez wpływu na realizację zadań i osiąganie celów. Ewentualne skutki ograniczane (neutralizowane) przez istniejące mechanizmy kontrolne. |
2 - małe | Nieznaczne skutki finansowe lub prawne. Małe zakłócenia pracy, ewentualne utrudnienia w realizacji zadań, nie mające wpływu na osiąganie celów. Istniejące mechanizmy kontrolne powinny ograniczyć skutki ewentualnych zakłóceń. Małe zagrożenie utraty dobrego wizerunku Ministerstwa. |
3 - średnie | Znaczne skutki finansowe lub prawne. Średnie zakłócenia pracy. Potencjalne zagrożenia mogą doprowadzić do niewykonania podstawowych zadań w określonym czasie. Istniejące mechanizmy kontrolne tylko w pewnym stopniu mogą ograniczyć skutki ewentualnych zakłóceń. Średnie zagrożenie utraty dobrego wizerunku Ministerstwa. |
4 - wysokie | Poważne skutki prawne lub finansowe. Poważne zakłócenia pracy; mogą doprowadzić do nie wykonania celów Ministerstwa cyklicznie (stałe zagrożenie). Niska skuteczność istniejących mechanizmów kontrolnych. Wysokie zagrożenie utraty dobrego wizerunku Ministerstwa. |
5 - bardzo wysokie | Bardzo poważne skutki prawne lub finansowe. Olbrzymie zakłócenia pracy ministerstwa. Zagrożenia spowodują brak zachowania ciągłości procesów działania, utrzymania funkcjonalności systemów niezbędnych do wykonywania podstawowych celów; brak osiągnięcia kluczowych celów. Brak odpowiednich mechanizmów kontrolnych bądź istniejące mechanizmy okazują się nieskuteczne. Bardzo wysokie zagrożenie związane z utratą dobrego wizerunku Ministerstwa. Zagrożenie bezpieczeństwa ludzi. |
Załącznik nr 3
PRAWDOPODOBIEŃSTWO WYSTĄPIENIA RYZYKA
Liczba punktów/ oszacowane ryzyko | Opis prawdopodobieństwa |
1 - niskie | Może wystąpić w wyjątkowych sytuacjach. Obszar działania/proces nie dotyczy zadań strategicznych. Obszar działania/proces funkcjonuje w sposób stabilny od dłuższego czasu od wprowadzenia ew. zmian technologicznych, organizacyjnych i kadrowych. Istniejące mechanizmy kontrolne są skuteczne i adekwatne. |
2 - mało prawdopodobne | Ryzyko prawdopodobnie nie wystąpi. Istniejące mechanizmy kontrolne są najczęściej skuteczne i adekwatne. Obszar/proces w małym stopniu objęty jest regulacjami o charakterze zewnętrznym. |
3 - umiarkowane | Ryzyko może wystąpić w najbliższym roku. Realizacja zadań w ramach danego obszaru / procesu nie wymaga współpracy między wieloma komórkami, bądź z podmiotami zewnętrznymi. W ciągu ostatniego roku obszar/proces podlegał ograniczonym zmianom organizacyjnym, technologicznym i kadrowym. Obszar/proces objęty w małym stopniu regulacjami zewnętrznymi i wewnętrznymi, które mogły podlegać zmianom. |
4 - prawdopodobne | Istnieje duże prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka w najbliższym roku. Obszar/proces wymaga współpracy między wieloma komórkami organizacyjnymi bądź podmiotami zewnętrznymi. W ciągu ostatniego roku obszar/proces podlegał zmianom technologicznym, organizacyjnym i kadrowym, które mogą powodować konieczność działań dostosowawczych. Obszar/proces objęty dużą liczbą regulacji prawnych (zewnętrznych i wewnętrznych). Wdrożone mechanizmy kontrolne są w większości przypadków nieskuteczne. |
5 - prawie pewne | Ryzyko z pewnością wystąpi w ciągu najbliższego roku. Obszar/proces związany jest z działalnością większej liczby komórek organizacyjnych, wymaga współpracy z podmiotami zewnętrznymi. W ciągu ostatniego roku obszar/proces podlegał istotnym zmianom technologicznym, organizacyjnym i kadrowym lub jest w trakcie zmian. Obszar działania/proces uregulowany jest dużą liczbą przepisów - wewnętrznych i zewnętrznych. Brak jest wdrożonych mechanizmów kontrolnych ograniczających ryzyko lub są nieskuteczne. Zagrożenia dotyczą zadań w ramach celów strategicznych i należących do priorytetowych czynności/obszarów generujących ryzyko. |
[1] § 2 pkt 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 13 Ministra Spraw Zagranicznych z dnia 21 kwietnia 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zasad zarządzania ryzykiem w dziale administracji rządowej kierowanym przez Ministra Spraw Zagranicznych (Dz.Urz.MSZ. poz 16). Zmiana weszła w życie 23 kwietnia 2022 r.
[2] § 2 pkt 11 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 13 Ministra Spraw Zagranicznych z dnia 21 kwietnia 2022 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zasad zarządzania ryzykiem w dziale administracji rządowej kierowanym przez Ministra Spraw Zagranicznych (Dz.Urz.MSZ. poz 16). Zmiana weszła w życie 23 kwietnia 2022 r.