Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2011-02-15 do 2012-09-04
Wersja archiwalna od 2011-02-15 do 2012-09-04
archiwalny
ZARZĄDZENIE Nr 8 MINISTRA SPRAW ZAGRANICZNYCH1)
z dnia 15 lutego 2011 r.
w sprawie systemu oceny i usprawniania kontroli zarządczej w działach administracji rządowej kierowanych przez Ministra Spraw Zagranicznych
Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.2)) w związku z art. 69 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.3)) oraz w związku ze standardami kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych, zawartymi w Komunikacie Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (Dz. Urz. Min. Fin. Nr 15, poz. 84), zarządza się, co następuje:
§ 1
Zarządzenie określa system oceny i usprawniania kontroli zarządczej w działach administracji rządowej kierowanych przez Ministra Spraw Zagranicznych.
§ 2
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1) Ministerstwie - rozumie się przez to Ministerstwo Spraw Zagranicznych;
2) jednostce organizacyjnej - rozumie się przez to jednostkę podległą lub nadzorowaną przez Ministra Spraw Zagranicznych, wymienioną w załączniku do obwieszczenia Ministra Spraw Zagranicznych w sprawie wykazu jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Spraw Zagranicznych;
3) komórce organizacyjnej - rozumie się przez to komórkę organizacyjną Ministerstwa wymienioną w zarządzeniu Prezesa Rady Ministrów w sprawie nadania statutu Ministerstwu Spraw Zagranicznych;
4) oświadczeniu o stanie kontroli zarządczej - rozumie się przez to oświadczenie składane przez Ministra za poprzedni rok w zakresie kierowanych przez niego działów administracji rządowej.
§ 3
1. Kontrolę zarządczą stanowi ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy.
2. Celem kontroli zarządczej jest zapewnienie w szczególności:
1) zgodności działania z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi;
2) skuteczności i efektywności działania;
3) wiarygodności sprawozdań;
4) ochrony zasobów;
5) przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania;
6) efektywności i skuteczności przepływu informacji;
7) zarządzania ryzykiem.
3. Ocena stanu kontroli zarządczej w działach administracji rządowej kierowanych przez Ministra Spraw Zagranicznych ma na celu uzyskanie informacji o stopniu zapewnienia przez kontrolę zarządczą osiągania celów, o których mowa w § 3 ust. 2.
§ 4
1. Sekretarze stanu, podsekretarze stanu, dyrektor generalny służby zagranicznej, dyrektorzy komórek organizacyjnych i kierownicy jednostek organizacyjnych podejmują działania w celu zapewnienia funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w nadzorowanych lub kierowanych komórkach organizacyjnych i jednostkach organizacyjnych, zgodnie ze standardami kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych.
2. Komórka organizacyjna właściwa w sprawach obsługi dyrektora generalnego służby zagranicznej koordynuje działania związane z oceną stanu kontroli zarządczej oraz procesem jej usprawniania w działach administracji rządowej kierowanych przez Ministra Spraw Zagranicznych.
§ 5
Źródłami informacji na temat stanu kontroli zarządczej w działach administracji rządowej kierowanych przez Ministra Spraw Zagranicznych są:
1) wyniki monitorowania, o którym mowa w § 6 ust. 2;
2) wyniki samooceny;
3) wyniki zadań audytowych;
4) ustalenia kontroli przeprowadzonych przez komórkę organizacyjną właściwą w sprawie instytucjonalnej kontroli wewnętrznej i instytucje zewnętrzne;
5) wyniki analizy skarg i wniosków wpływających do Ministerstwa;
6) ustalenia rzecznika dyscypliny finansów publicznych i komisji orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
§ 6
1. Monitorowanie kontroli zarządczej prowadzone jest przez osoby wymienione w § 4 ust. 1 oraz przez pełnomocników Ministra Spraw Zagranicznych.
2. Monitorowanie, o którym mowa w ust. 1, polega w szczególności na ustaleniu, czy:
1) działania nadzorowanych jednostek oraz podległych pracowników pozostają w zgodzie z przepisami prawa, zasadami przyjętymi w jednostce oraz ze standardami kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych;
2) nadano odpowiednią rangę zapewnieniu jakości wykonywanych zadań i usług;
3) zadania i odpowiedzialność poszczególnych komórek organizacyjnych i jednostek organizacyjnych oraz pracowników zostały przypisane w sposób jasny i przejrzysty;
4) zasoby, w tym finansowe, są zużywane oszczędnie, celowo, efektywnie i terminowo oraz są dostatecznie zabezpieczone i nadzorowane;
5) plany działalności, programy, zamierzenia i cele są nadzorowane i osiągalne;
6) dane i informacje publikowane lub udostępniane wewnątrz i na zewnątrz Ministerstwa i jednostek organizacyjnych są dokładne, wiarygodne i aktualne;
7) ryzyka związane z realizacją zadań są na bieżąco identyfikowane i analizowane celem ciągłej poprawy funkcjonowania kontroli zarządczej;
8) przestrzegane są zasady etycznego postępowania;
9) realizowane są działania w celu poprawy funkcjonowania kontroli zarządczej.
3. Informacja o efektach monitorowania prowadzonego przez osoby wymienione w ust. 1 zbierana jest, co najmniej raz do roku.
4. Osoby wymienione w ust. 1 przekazują informację na temat efektów monitorowania za rok poprzedni, w terminie 2 tygodni od uruchomienia procesu zbierania informacji przez komórkę organizacyjną właściwą w sprawach obsługi dyrektora generalnego służby zagranicznej.
§ 7
1. Samoocena to sformalizowana, dotycząca określonego przedziału czasu, ocena systemu kontroli zarządczej dokonywana przez osoby wymienione w § 6 ust. 1, co najmniej raz w roku.
2. Proces samooceny, uruchamiany jest przez komórkę organizacyjną właściwą w sprawach obsługi dyrektora generalnego służby zagranicznej przy wykorzystaniu dedykowanego kwestionariusza samooceny.
3. Osoby wymienione w § 6 ust. 1 przekazują wyniki samooceny w terminie 2 tygodni od uruchomienia procesu przez komórkę organizacyjną właściwą w sprawach obsługi dyrektora generalnego służby zagranicznej.
§ 8
Komórka organizacyjna właściwa w sprawie instytucjonalnej kontroli wewnętrznej oraz audytu wewnętrznego przygotowuje informacje w zakresie określonym w § 5 pkt 3-5 w terminie 2 tygodni od uruchomienia procesu przez komórkę organizacyjną właściwą w sprawach obsługi dyrektora generalnego służby zagranicznej.
§ 9
1. Rzecznik dyscypliny finansów publicznych i komisja orzekająca w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych przygotowują informacje w zakresie określonym w § 5 pkt 6 na podstawie kwestionariuszy przekazanych przez komórkę organizacyjną właściwą w sprawach obsługi dyrektora generalnego służby zagranicznej.
2. Podmioty określone w ust. 1 dokonują zwrotu kwestionariuszy w terminie 2 tygodni od uruchomienia procesu przez komórkę organizacyjną właściwą w sprawach obsługi dyrektora generalnego służby zagranicznej.
§ 10
Dyrektor generalny służby zagranicznej określi wzory kwestionariuszy i schematów stosowanych w procesie pozyskiwania informacji na temat stanu kontroli zarządczej w działach administracji rządowej kierowanych przez Ministra Spraw Zagranicznych.
§ 11
1. Każdy pracownik może zgłaszać bezpośredniemu przełożonemu uwagi dotyczące funkcjonowania i usprawniania kontroli zarządczej w działach administracji rządowej kierowanych przez Ministra Spraw Zagranicznych.
2. Osoby wymienione w § 6 ust. 1 podejmują na bieżąco środki zaradcze wobec wszelkich zaobserwowanych problemów w funkcjonowaniu kontroli zarządczej, w szczególności poprzez:
1) zmianę i aktualizację funkcjonujących procedur i procesów w zakresie właściwości;
2) inicjowanie zmian i aktualizacji funkcjonujących procedur i procesów, będących właściwością innych podmiotów.
3. Każdorazowo wraz z samooceną, a także na wniosek dyrektora komórki organizacyjnej właściwej w sprawach obsługi dyrektora generalnego służby zagranicznej, dyrektorzy komórek organizacyjnych oraz kierownicy jednostek organizacyjnych przesyłają informację na temat stwierdzonych problemów w zakresie funkcjonowania kontroli zarządczej wraz z planem wdrożenia adekwatnych środków zaradczych i usprawniających, a także wykazem już podjętych działań, w terminie określonym przez dyrektora komórki organizacyjnej właściwej w sprawach obsługi dyrektora generalnego służby zagranicznej.
4. Plan wdrożenia środków zaradczych i usprawniających podlega zatwierdzeniu przez dyrektora generalnego służby zagranicznej lub upoważnioną przez niego osobę, po uprzedniej konsultacji z właściwym członkiem Kierownictwa Ministerstwa.
5. Informacje, o których mowa w § 6 ust. 3, § 7 ust. 3, § 8, § 9 ust. 1 i § 11 ust. 3, podlegają analizie, monitorowaniu i gromadzeniu w komórce organizacyjnej właściwej w sprawach obsługi dyrektora generalnego służby zagranicznej.
6. Komórka organizacyjna właściwa w sprawach obsługi dyrektora generalnego służby zagranicznej sporządza sprawozdanie z wykonania planu wdrożenia środków zaradczych i usprawniających 2 razy w roku: do 15 sierpnia według stanu na dzień 31 lipca oraz do 15 lutego według stanu na dzień 31 grudnia, a także każdorazowo na wniosek Ministra Spraw Zagranicznych.
§ 12
1. Komórka organizacyjna właściwa w sprawach obsługi dyrektora generalnego służby zagranicznej, na podstawie źródeł wymienionych w § 5, w terminie do dnia 31 marca, przygotowuje projekt oświadczenia o stanie kontroli zarządczej za rok poprzedni oraz harmonogram wdrożenia ewentualnych działań usprawniających wskazanych w projekcie oświadczenia.
2. Komórka organizacyjna właściwa w sprawach obsługi dyrektora generalnego służby zagranicznej przekazuje projekt oświadczenia oraz harmonogram, o którym mowa w ust. 1, do Komitetu Audytu w celu zaopiniowania.
3. Komitet Audytu przekazuje do komórki organizacyjna właściwej w sprawach obsługi dyrektora generalnego służby zagranicznej opinię na temat projektu oświadczenia oraz harmonogramu, o którym mowa w ust. 1, w terminie 2 tygodni od ich otrzymania.
4. Komórka organizacyjna właściwa w sprawach obsługi dyrektora generalnego służby zagranicznej przekazuje projekt oświadczenia o stanie kontroli zarządczej oraz harmonogram, o którym mowa w ust. 1, wraz z opinią Komitetu Audytu Ministrowi Spraw Zagranicznych, za pośrednictwem dyrektora generalnego służy zagranicznej.
5. Harmonogram wdrożenia działań usprawniających wskazanych w projekcie oświadczenia podlega zatwierdzeniu przez Ministra Spraw Zagranicznych.
§ 13
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania, z mocą od dnia 1 stycznia 2011 r.
Minister Spraw Zagranicznych |
Radosław Sikorski |
|
1) Minister Spraw Zagranicznych kieruje działami administracji rządowej: sprawy zagraniczne oraz członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 i 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2009 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Zagranicznych (Dz. U. Nr 220, poz. 1725).
2) Zmiany tekstu jednolitego ogłoszono w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600, z 2008 r. Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 42, poz. 337, Nr 98, poz. 817, Nr 157, poz. 1241 i Nr 161, poz. 1 277 oraz z 2010 r. Nr 57, poz. 354.
3) Zmiany tekstu wymienionej ustawy ogłoszono w Dz. U. z 2010 r. Nr 28, poz. 146, Nr 96, poz. 620, Nr 123, poz. 835 i Nr 152, poz. 1020.