Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2010-05-09 do 2012-02-15
Wersja archiwalna od 2010-05-09 do 2012-02-15
archiwalny
ZARZĄDZENIE Nr 17
MINISTRA SPRAW ZAGRANICZNYCH1)
z dnia 9 maja 2010 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie wykonywania kontroli w urzędzie obsługującym Ministra Spraw Zagranicznych oraz innych jednostkach podległych lub nadzorowanych
Na podstawie art. 34 ust. 1 pkt. 3 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1
W zarządzeniu Nr 29 Ministra Spraw Zagranicznych z dnia 22 grudnia 2009 r. w sprawie wykonywania kontroli w urzędzie obsługującym Ministra Spraw Zagranicznych oraz innych jednostkach podległych lub nadzorowanych wprowadza się następujące zmiany:
1) po § 19 dodaje się § 19a w brzmieniu:
„§ 19a. Wprowadza się do stosowania Kodeks etyki kontrolera wewnętrznego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, stanowiący załącznik 2a do niniejszego zarządzenia.”;
2) dodaje się załącznik 2a w brzmieniu określonym w załączniku do zarządzenia.
§ 2
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Minister Spraw Zagranicznych |
Radosław Sikorski |
|
1) Minister Spraw Zagranicznych kieruje działami administracji rządowej - sprawy zagraniczne i członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2009 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Zagranicznych (Dz. U. Nr 220, poz. 1725).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600, z 2008 r. Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 42, poz. 337, Nr 98, poz. 817, Nr 157, poz. 1241 i Nr 161, poz. 1277 oraz z 2010 r. Nr 57, poz. 354.
Załącznik do zarządzenia Nr 17 Ministra Spraw
Zagranicznych z dnia 9 maja 2010 r. (poz. 26)
KODEKS ETYKI KONTROLERA WEWNĘTRZNEGO W MSZ
WSTĘP
Podstawą, na której opiera się praca kontrolera wewnętrznego jest zaufanie do przeprowadzanych przez niego ustaleń, wniosków i zaleceń pokontrolnych. Niezbędnym warunkiem uzyskania takiego zaufania jest zachowanie przez kontrolera wewnętrznego odpowiedniej postawy etycznej.
Celem Kodeksu jest promowanie uczciwego, rzetelnego i godnego postępowania kontrolera wewnętrznego przy wykonywaniu zadań kontrolnych.
Kodeks stanowi zestawienie zasad i reguł postępowania - odnoszących się do praktyki wykonywania zadań kontrolnych oraz norm zachowania oczekiwanego od kontrolera wewnętrznego.
Przy opracowywaniu Kodeksu wykorzystano: Kodeks etyki służby cywilnej oraz Kodeks etyczny audytora wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych.
ZASADY I REGUŁY POSTĘPOWANIA
1. Profesjonalizm
Kontroler wewnętrzny wykorzystuje posiadaną wiedzę, umiejętności i doświadczenie do prowadzenia kontroli.
Kontroler wewnętrzny:
1) podejmuje się przeprowadzenia tylko takich zadań, do wykonania których posiada wystarczającą wiedzę, umiejętności i doświadczenie;
2) prowadzi kontrolę zgodnie z przepisami prawa, wewnętrznymi przepisami komórki lub jednostki organizacyjnej dotyczącymi prowadzenia kontroli oraz niniejszym kodeksem etyki;
3) stale podwyższa swoje kwalifikacje zawodowe oraz efektywność i jakość wykonywanych zadań.
2. Uczciwość
Uczciwość kontrolera wewnętrznego buduje zaufanie do jego pracy, a przez to stanowi podstawę do polegania na jego ustaleniach i wnioskach z kontroli.
Kontroler wewnętrzny:
1) wykonuje swoją pracę uczciwie, rzetelnie i odpowiedzialnie;
2) przestrzega prawa oraz przepisów wewnętrznych obowiązujących w komórce lub jednostce organizacyjnej;
3) przedkłada dobro publiczne nad interesy własne i swojego środowiska;
4) nie angażuje się w działania sprzeczne z prawem lub w działania, które mogłyby podważyć zaufanie do pracy kontrolera wewnętrznego lub działalności komórki lub jednostki organizacyjnej.
3. Obiektywizm
Kontroler wewnętrzny zachowuje najwyższy stopień obiektywizmu podczas prowadzenia kontroli, w szczególności przy zbieraniu, ocenianiu i przekazywaniu informacji na temat badanej działalności lub procesu. Formułując ustalenia i zalecenia nie kieruje się własnym interesem ani nie ulega wpływom innych osób.
Kontroler wewnętrzny:
1) chroni swoją niezależność przed próbami wpływania na wypracowane przez niego ustalenia i zalecenia;
2) przedstawia jasne i przejrzyste sprawozdania z przeprowadzonych przez siebie zadań kontrolnych, oparte na dowodach zebranych i ocenionych zgodnie z obowiązującymi regulacjami i uznaną praktyką w zakresie prowadzenia kontroli;
3) nie bierze udziału w żadnych działaniach, które mogą utrudnić bezstronne dokonanie ustaleń i sformułowanie zaleceń lub być postrzegane jako utrudniające ich wypracowanie. Zalicza się do nich w szczególności te działania, które są niezgodne z celami lub interesami komórki lub jednostki organizacyjnej;
4) nie akceptuje niczego, co mogłoby mu przeszkodzić w wypracowaniu obiektywnych ustaleń i wniosków lub być postrzegane jako brak obiektywizmu przy ich wypracowaniu;
5) ujawnia wszystkie istotne fakty, o których posiada wiedzę, a których nie ujawnienie mogłoby zniekształcić sprawozdanie z przeprowadzenia kontroli w obrębie badanego obszaru działalności komórki lub jednostki organizacyjnej.
4. Poufność
Kontroler wewnętrzny szanuje wartość i własność informacji, które otrzymuje i nie ujawnia ich bez odpowiedniego upoważnienia, chyba że istnieje prawny lub zawodowy obowiązek ich ujawnienia.
Kontroler wewnętrzny:
1) rozważnie wykorzystuje i chroni informacje uzyskane w trakcie wykonywania swoich obowiązków;
2) nie wykorzystuje informacji w celu uzyskania osobistych korzyści lub w jakimkolwiek innym celu, który byłby sprzeczny z prawem lub przynosiłby szkodę dla etycznych i zgodnych z prawem celów komórki lub jednostki organizacyjnej.
5. Postępowanie kontrolera wewnętrznego oraz relacje pomiędzy kontrolerami wewnętrznymi
Kontroler wewnętrzny postępuje w sposób sprzyjający umacnianiu zawodowej współpracy i dobrych stosunków z innymi kontrolerami.
Kontroler wewnętrzny:
1) swoim postępowaniem i wzajemną współpracą umacnia rangę i znaczenie kontroli dla właściwego funkcjonowania komórki lub jednostki organizacyjnej;
2) w relacjach z innymi kontrolerami postępuje w sposób sprzyjający umacnianiu zawodowej współpracy i dobrych stosunków międzyludzkich.
6. Konflikt interesów
Kontroler wewnętrzny nie bierze udziału w zadaniach kontrolnych, których przeprowadzenie może prowadzić do powstania konfliktu interesów.
Kontroler wewnętrzny:
1) upewnia się, że zalecenia sformułowane w wyniku przeprowadzenia zadania kontrolnego nie przenoszą na niego żadnych kompetencji ani odpowiedzialności w zakresie zarządzania komórką jednostką organizacyjną oraz gwarantują że funkcje tego rodzaju pozostają w całkowitej i wyłącznej kompetencji kierownika komórki lub jednostki organizacyjnej;
2) dba o ochronę swojej niezależności i unika konfliktu interesów, odmawiając przyjmowania jakichkolwiek korzyści, które mogłyby naruszać jego niezależność, uczciwość lub obiektywizm w wykonywanej pracy lub mogłyby być postrzegane jako naruszające te zasady;
3) unika wszelkich związków z członkami kadry kierowniczej i z pracownikami kontrolowanej komórki lub jednostki organizacyjnej oraz innymi osobami, które mogą wywierać na niego naciski albo w jakikolwiek sposób umniejszać lub ograniczać zdolność do działania;
4) unika powiązań, które mogą powodować ryzyko korupcji lub mogą być źródłem wątpliwości co do obiektywizmu i niezależności kontrolera.