Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2009-12-06
Wersja aktualna od 2009-12-06
obowiązujący
ZARZĄDZENIE NR 26
MINISTRA SPRAW ZAGRANICZNYCH1
z dnia 6 grudnia 2009 r.
w sprawie resortowej strategii antykorupcyjnej Ministerstwa Spraw Zagranicznych na lata 2009 - 2010
Na podstawie art. 34 ust. l ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.2) w zw. z art. 47 ust. 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm.3) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Ustala się resortową strategię antykorupcyjną Ministerstwa Spraw Zagranicznych na lata 2009 -2010 w brzmieniu stanowiącym załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia, zwaną dalej „strategią”.
2. Celem strategii jest budowanie prawości oraz ograniczanie ryzyk korupcyjnych, zgodnie z zasadami dobrego zarządzania, w Ministerstwie Spraw Zagranicznych oraz jednostkach podległych i nadzorowanych przez Ministra Spraw Zagranicznych.
§ 2. 1. Za realizację zadań przewidzianych w strategii odpowiedzialni są dyrektorzy komórek organizacyjnych bądź inne osoby, określone w dokumencie w kolumnie „odpowiedzialni”.
2. Projekty procedur i aktów prawnych, opracowywanych w ramach strategii, podlegają uzgodnieniu z Pełnomocnikiem Ministra Spraw Zagranicznych do spraw reformy kontroli wewnętrznej, przeciwdziałania nadużyciom i procedur antykorupcyjnych.
3. Pełnomocnik Ministra Spraw Zagranicznych do spraw reformy kontroli wewnętrznej, przeciwdziałania nadużyciom i procedur antykorupcyjnych monitoruje realizację strategii i przedkłada Ministrowi Sprawa Zagranicznych kwartalne informacje z jej realizacji.
4. Dyrektor generalny służby zagranicznej nadzoruje wykonywanie zadań przewidzianych w strategii.
5. W terminie do dnia 31 stycznia 2011 r. dyrektor generalny służby zagranicznej przedstawi Ministrowi Spraw Zagranicznych sprawozdanie z realizacji strategii.
§ 3. 1. Dyrektor komórki organizacyjnej właściwej w sprawach zarządzania informacją opublikuje strategię w Biuletynie Informacji Publicznej MSZ oraz wewnętrznym serwisie intranetowym Ministerstwa Spraw Zagranicznych oraz poinformuje o niej jednostki organizacyjne nie mające dostępu do serwisu intranetowego.
2. Dyrektorzy komórek organizacyjnych wykonujących zadania w ramach strategii zapoznają pracowników z zadaniami wyznaczonymi dla komórki organizacyjnej.
§ 4. W terminie do dnia 30 października 2010 roku, Pełnomocnik Ministra Spraw Zagranicznych do spraw reformy kontroli wewnętrznej, przeciwdziałania nadużyciom i procedur antykorupcyjnych przygotuje projekt resortowej strategii antykorupcyjnej na lata 2010-2011.
§ 5. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
MINISTER SPRAW ZAGRANICZNYCH
/-/ Radosław Sikorski
|
1 Minister Spraw Zagranicznych kieruje działem administracji rządowej „sprawy zagraniczne” na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Zagranicznych (Dz. U. Nr 216, poz.1605).
2 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. Nr 80, poz. 717,, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600, z 2008 r. Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337 i Nr 98, poz. 817.
3 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1420, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 104, poz. 708, Nr 170, poz. 1217 i 1218, Nr 187, poz. 1381 i Nr 249, poz. 1832, z 2007 r. Nr 88, poz. 587, Nr 115, poz. 791, Nr 140, poz. 984 i Nr 82 poz. 560 oraz z 2008 r. Nr 180, poz. 1112, Nr 209, poz. 1317, Nr 216, poz. 1370, Nr 227, poz.1505 oraz z 2009 r. Nr 19, poz. 100, Nr 72, poz. 619, Nr 79, poz. 666 oraz Nr 62, poz. 504.
Załącznik do zarządzenia nr 26 Ministra Spraw Zagranicznych
z dnia 6 grudnia 2009 r. w sprawie resortowej strategii antykorupcyjnej Ministerstwa Spraw Zagranicznych na lata 2009 - 2010
Resortowa strategia antykorupcyjna Ministerstwa Spraw Zagranicznych
na lata 2009 - 2010
Celem strategii jest budowanie prawości i ograniczanie ryzyk korupcyjnych zgodnie z zasadami dobrego zarządzania.
Dział | ||||
Zadanie | ||||
Cel | Etapy realizacji / | Odpowiedzialni / | Termin | Uwagi |
Usprawnienie kontroli zarządczej w obszarach ryzyk korupcyjnych i niegospodarności | ||||
1. Identyfikacja zadań wrażliwych i ustanowienie środków zaradczych w rozumieniu „Standardów kontroli finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych”: | ||||
Ograniczenie ryzyka wystąpienia szkodliwych wpływów dla gospodarki finansowej i wizerunku jednostek resortu Spraw Zagranicznych, a także ograniczenie negatywnych skutków tych wpływów. |
| Pełnomocnik MSZ ds. PA / współpraca BKA |
| W dniu 31 października 2009 r. Minister Spraw Zagranicznych wydał Zarządzenie nr 23 w sprawie identyfikacji zadań wrażliwych i w Ministerstwie Spraw Zagranicznych! |
1.1. Przygotowanie i wdrożenie dodatkowych środków zaradczych, zgodnie z załącznikiem nr 2 do Zarządzenia MSZ nr 23 z dnia 31 października 2009 r. | ||||
Ograniczenie ryzyk określonych wyżej w jednostce budżetowej Ministerstwo Spraw Zagranicznych. | Realizacja 31 zadań określonych w załączniku, wzmacniających lub ustanawiających procedury ograniczające ryzyka / | Komórki wiodące określone w załączniku. | 2009 | Identyfikację zadań wrażliwych oraz ustanowienie środków zaradczych przeprowadza się dla poszczególnych jednostek sektora finansów publicznych. Zarządzenie nr 23 MSZ dotyczy Ministerstwa Spraw Zagranicznych jako urzędu obsługującego ministra. |
1.2. Identyfikacja zadań wrażliwych w Ministerstwie Spraw Zagranicznych po połączeniu z UKIE, określenie dodatkowych środków zaradczych | ||||
Ograniczenie ryzyk określonych wyżej w jednostce budżetowej Ministerstwo Spraw Zagranicznych, obsługującej dwa działy administracji rządowej. | Identyfikacja zadań wrażliwych / 20% | Pełnomocnik MSZ ds. PA i BKA we współpracy z komórkami organizacyjnymi MSZ | II - III kw. | Połączenie w nowym MSZ zadań dwóch działów administracji rządowej oraz organizacyjne połączenie z UKIE wymaga ponownej identyfikacji zadań wrażliwych, obejmujących dwa działy administracji rządowej, oraz oceny i aktualizacji środków zaradczych. Przegląd powinien uwzględnić także wypełnienie obowiązków związanych z wydaniem aktów wykonawczych w kontekście art. 417 i 417(1) kodeksu cywilnego. |
Dział | ||||
Zadanie | ||||
Cel | Etapy realizacji / | Odpowiedzialni / | Termin | Uwagi |
1.3. Przygotowanie i wdrożenie dodatkowych środków zaradczych w Ministerstwie Spraw Zagranicznych po połączeniu z UKIE | ||||
Ograniczenie ryzyk określonych wyżej w jednostce budżetowej Ministerstwo Spraw Zagranicznych, obsługującej dwa działy administracji rządowej. | Realizacja zadań określonych w Zarządzeniu, o którym mowa wyżej, wzmacniających lub ustanawiających procedury ograniczające ryzyka /Miernik wykonania: stosunek zadań wykonanych w stosunku do wymaganych. | Wiodące komórki organizacyjne MSZ wymieniona w Zarządzeniu we współpracy z Pełnomocnikiem MSZ ds. PA | IV kw. |
|
1.4. Identyfikacja zadań wrażliwych oraz określenie dodatkowych środków zaradczych dla poszczególnych typów jednostek podległych i nadzorowanych: | ||||
1.4.1 - ambasad | ||||
1.4.2 - konsulatów generalnych | ||||
1.4.3 - instytutów polskich | ||||
1.4.4 - Zarządu Obsługi MSZ | ||||
Ograniczenie ryzyk określonych wyżej w poszczególnych typach jednostek organizacyjnych resortu. | Identyfikacja zadań wrażliwych dla jednostek danego typu / 20% | Pełnomocnik MSZ ds. PA i BKA we współpracy z jednostkami organizacyjnymi poszczególnych typów oraz nadzorującymi je komórkami organizacyjnymi MSZ | I - II kw. | Przeprowadzenie identyfikacji zadań wrażliwych oraz ustanowienie środków zaradczych oddzielnie w każdej jednostce organizacyjnej resortu jest wysoce utrudnione, ze względu na szczupłą obsadę wielu z tych jednostek oraz brak wyspecjalizowanego personelu. Jednocześnie ze względu podobny charakter zadań wykonywanych w poszczególnych typach jednostek jest możliwe i celowe przeprowadzenie zbiorczej identyfikacji zadań wrażliwych oraz zaproponowanie wspólnych środków zaradczych. |
1.5. Opracowanie dodatkowych środków zaradczych dla jednostek podległych i nadzorowanych przez Ministra Spraw Zagranicznych, określonych w pkt. 1.4 | ||||
Ograniczenie ryzyk określonych wyżej w poszczególnych typach jednostek organizacyjnych resortu. | Realizacja zadań określonych w Zarządzeniu, o którym mowa wyżej, wzmacniających lub ustanawiających procedury ograniczające ryzyko. | Pełnomocnik MSZ ds. PA i BKA we współpracy z jednostkami organizacyjnymi poszczególnych typów oraz nadzorującymi je komórkami organizacyjnymi MSZ | III kw. |
|
Dział | ||||
Zadanie | ||||
Cel | Etapy realizacji / | Odpowiedzialni / | Termin | Uwagi |
1.6. Wdrożenie dodatkowych środków zaradczych w jednostkach podległych i nadzorowanych przez Ministra Spraw Zagranicznych, przygotowanych w ramach zadania 1.5 | ||||
Ograniczenie ryzyk w poszczególnych jednostkach organizacyjnych. | Zaznajomienie personelu jednostki z dodatkowymi środkami zaradczymi / 20% | Kierownicy poszczególnych jednostek organizacyjnych we współpracy z Pełnomocnikiem MSZ ds. PA oraz nadzorującymi komórkami organizacyjnymi MSZ | IV kw. |
|
1.7. Uwzględnienie w zadaniach 1.2 do 1.5 nowych standardów kontroli zarządczej, które zostaną wydane przez Ministerstwo Finansów na podstawie nowej ustawy o finansach publicznych. | ||||
Dostosowanie wykonywanych zadań do aktualnych standardów kontroli zarządczej. | W razie potrzeby - aktualizacja zadań 1.2 do 1.5, etapów ich realizacji bądź stosowanej metodyki. | Pełnomocnik MSZ ds. PA | 2010 | Po opublikowaniu standardów kontroli zarządczej przez Ministerstwo Finansów. |
2. Wdrożenie systemu zarządzania ryzykiem w MSZ, którego elementem będzie zarządzanie ryzykiem korupcyjnym | ||||
Ustanowienie na potrzeby całej organizacji jednolitego systemu rozpoznawania i zarządzania ryzykiem, którego celem jest zabezpieczenie obszarów wrażliwych funkcjonowania organizacji oraz stworzenie sprawnego mechanizmu współpracy w tej dziedzinie kierowników komórek organizacyjnych resortu. | Wyznaczenie komórki organizacyjnej odpowiedzialnej za organizację systemu zarządzania ryzykiem w MSZ / 10% | Dyrektor Generalny Służby Zagranicznej we współpracy z Pełnomocnikiem MSZ ds. PA | 2010 | Wdrożenie systemu zarządzania ryzykiem jest niezbędne ze względu na wyższe wymagania i odpowiedzialność w zakresie kontroli zarządczej przewidziane w nowej ustawie o finansach publicznych oraz w celu właściwego przegotowania się do wyzwać, jaki stawia przed MSZ prezydencja Polski w UE. |
Wzmocnienie kontroli funkcjonalnej w obszarze ryzyk korupcyjnych i konfliktu interesów | ||||
3. Przegląd dodatkowego zatrudnienia członków służby zagranicznej | ||||
3.1. - w centrali, |
Dział | ||||
Zadanie | ||||
Cel | Etapy realizacji / | Odpowiedzialni / | Termin | Uwagi |
3.2. - w placówkach zagranicznych. | ||||
Sprawdzenie przestrzegania wymogów ustawowych dotyczących podejmowania dodatkowego zatrudnienia bądź dodatkowej działalności zarobkowej przez członków służby zagranicznej, w szczególności art. 36 ustawy o służbie zagranicznej. | Przygotowanie procedury przeprowadzenia przeglądu / 5% | Dyrektor Biura Spraw Osobowych i Szkolenia we współpracy z Pełnomocnikiem MSZ ds. PA | I - II kw. | W roku 2009 przeprowadzono przegląd dodatkowego zatrudnienia członków służby zagranicznej zatrudnionych w centrali. |
3.3. Aktualizacja zasad wydawania zgody na dodatkowe zatrudnienie. | ||||
Aktualizacja zasad w oparciu o wyniki przeprowadzonego przeglądu w celu ograniczenia ryzyk konfliktu interesów, legalizacji korzyści majątkowych, podważania prestiżu służby zagranicznej, kolizji z wykonywaniem obowiązków służbowych oraz podwójnego wynagradzania obowiązków. | Ocena stosowania zasad przyjętych w roku 2009 / 20% | Pełnomocnik MSZ ds. PA we współpracy z Dyrektorem Biura Spraw Osobowych i Szkolenia | I - II kw. | W wyniku przeglądu przeprowadzonego w roku 2009 opracowano zasady udzielania zgody na dodatkowe zatrudnienie, mające minimalizować występujące ryzyka. Zasady zostały wprowadzone do regulaminu pracy urzędu. |
4. Analiza oświadczeń o stanie majątkowym członków służby zagranicznej | ||||
4.1. Przeprowadzenie analizy oświadczeń o stanie majątkowym złożonych w okresie styczeń - wrzesień 2009 | ||||
Wypełnienie obowiązku nałożonego na DGSZ art. 10 ust. 4 ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne. | Zgodnie z postanowieniami Zarządzenia nr 4 DGSZ z dnia 12 czerwca 2009 r. w sprawie powołania Zespołu do spraw analizy oświadczeń o stanie majątkowym. | Zespół ds. analizy oświadczeń o stanie majątkowym we współpracy z Pełnomocnikiem MSZ ds. PA | 2009 | Zadanie w trakcie realizacji. |
4.2. Opracowanie raportu w sprawach osobowych oraz propozycji rozwiązań systemowych | ||||
Przygotowanie propozycji wniosków personalnych wynikających z analizy oświadczeń. | Zgodnie z postanowieniami Zarządzenia nr 4 DGSZ z dnia 12 czerwca 2009 r. w sprawie powołania Zespołu do spraw analizy oświadczeń o stanie majątkowym. | Zespół ds. analizy oświadczeń o stanie majątkowym we współpracy z Pełnomocnikiem MSZ ds. PA (rozwiązania systemowe) | 2009 | Zadanie w trakcie realizacji. |
Dział | ||||
Zadanie | ||||
Cel | Etapy realizacji / | Odpowiedzialni / | Termin | Uwagi |
4.3. Realizacja wniosków w sprawach osobowych | ||||
Realizacja przepisów ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne. | W przypadku uzasadnionego podejrzenia łamania przepisów ustawy wszczęcie postępowań dyscyplinarnych lub wystąpienie do właściwych instytucji zewnętrznych (prokuratura, CBA, sądy rejestrowe). | Dyrektor Generalny Służby Zagranicznej | 2009 - I kw. |
|
4.4. Wdrożenie rozwiązań systemowych | ||||
Zapewnienie przestrzegania przepisów ustawy przez członków służby zagranicznej oraz usprawnienie procesu analizy oświadczeń. | Etapy realizacji wynikać będą z zatwierdzonych propozycji przedstawionych w raporcie. | Dyrektor Generalny Służby Zagranicznej we współpracy z Pełnomocnikiem MSZ ds. PA | 2009 - I kw. |
|
4.5. Przeprowadzenie analizy oświadczeń złożonych w 2010 r. wg nowych założeń systemowych | ||||
Wypełnienie obowiązku nałożonego na DGSZ art. 10 ust. 4 ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne. | Opracowanie projektu zarządzenia DGSZ w sprawie analizy oświadczeń majątkowych uwzględniającego nowe rozwiązania systemowe / 10% | Dyrektor Generalny Służby Zagranicznej we współpracy z Pełnomocnikiem MSZ ds. PA (zarządzenie, metodyka) | II - IV kw. | W przypadku wejścia w życie nowych rozwiązań ustawowych należy uwzględnić je w zarządzeniu. |
5. Zapewnienie adekwatnej kontroli instytucjonalnej i efektywnego audytu wewnętrznego po 1 stycznia 2010 r. | ||||
5.1. Przeprowadzenie oceny zasobów i struktur niezbędnych dla zapewnienia adekwatnej, instytucjonalnej kontroli wewnętrznej | ||||
Zapewnienie adekwatnej kontroli instytucjonalnej realizowanej przez komórkę kontroli wewnętrznej po połączeniu MSZ z UKIE. | Przeprowadzenie oceny zasobów i struktur w kontekście zwiększonych zadań / 40% | Dyrektor Biura Kontroli i Audytu | 2009 | Zapewnienie adekwatnej kontroli wewnętrznej było przedmiotem zaleceń kontroli KPRM. |
5.2. Przeprowadzenie oceny zasobów i struktur niezbędnych dla zapewnienia efektywnego audytu wewnętrznego | ||||
Zapewnienie efektywnego audytu wewnętrznego w kontekście zadań przewidzianych w nowej ustawie o finansach publicznych. | Przeprowadzenie oceny zasobów i struktur w kontekście nowych zadań / 40% | Zastępca Dyrektora Biura Kontroli i Audytu - kierownik audytu wewnętrznego. | 2009 | Nowa ustawa o finansach publicznych zwiększa zadania komórek audytu wewnętrznego oraz stawia przez ministrem dodatkowe zadania w zakresie kontroli zarządczej |
Dział | ||||
Zadanie | ||||
Cel | Etapy realizacji / | Odpowiedzialni / | Termin | Uwagi |
5.3. Wdrożenie zatwierdzonych rozwiązań do nowego regulaminu organizacyjnego oraz nowej struktury etatowej MSZ | ||||
Zapewnienie adekwatnej kontroli instytucjonalnej i efektywnego audytu wewnętrznego po 1 stycznia 2010 r. | Wdrożenie rozwiązań do statutu i regulaminu organizacyjnego urzędu / 30% | DGSZ we współpracy z dyrektorami komórek kontroli wewnętrznej i audytu. | 2009 / |
|
6. Usprawnienie monitoringu i realizacji zaleceń pokontrolnych NIK, innych kontroli zewnętrznych, kontroli wewnętrznej i audytu wewnętrznego. | ||||
Zapewnienie efektywnej realizacji zaleceń pokontrolnych. | Dokonanie przeglądu obowiązujących procedur / 30% | Dyrektor Biura Kontroli i Audytu oraz kierownik audytu wewnętrznego we współpracy z Pełnomocnikiem MSZ ds. PA | 2010 |
|
Legislacja | ||||
7. Wdrożenie ratyfikowanych konwencji antykorupcyjnych do nowej ustawy o służbie zagranicznej, ewentualnie do innych ustaw regulujących działanie służby zagranicznej | ||||
Wdrożenie ratyfikowanych konwencji antykorupcyjnych w zakresie: | Zgodnie z tokiem prac legislacyjnych. | Pełnomocnik MSZ ds. PA we współpracy z Dyrektorem BPZP | W toku |
|
8. Wprowadzenie rozwiązań horyzontalnych zarządzeniami Ministra SZ do czasu nadania im rangi ustawowej | ||||
8.1. Wprowadzenie Kodeksu postępowania służby zagranicznej | ||||
Uregulowanie w sposób przejrzysty i instruktażowy sposobu postępowania w relacjach z osobami i instytucjami zewnętrznymi (państwa obce, przedsiębiorcy, organizacje pozarządowe, interesanci itp.) w celu zapobiegania konfliktowi interesów. | Przygotowanie projektu kodeksu postępowania / 30% | Pełnomocnik MSZ ds. PA we współpracy z komórkami organizacyjnymi i placówkami zagranicznymi. | 2010 | Wdrożenie art. 8 Konwencji Narodów Zjednoczonych przeciwko korupcji. |
8.2. Wprowadzenie instrukcji antykorupcyjnej | ||||
Uregulowanie w sposób przejrzysty i instruktażowy (algorytm działania) sposobu reakcji na propozycje lub zjawiska korupcyjne oraz wprowadzenie mechanizmów ochrony osób zgłaszających uzasadnione podejrzenia w interesie publicznym. | Przygotowanie projektu instrukcji / 30% | Pełnomocnik MSZ ds. PA we współpracy z dyrektorem BKA | 2010 | Wdrożenie art. 9 Cywilnoprawnej konwencji o korupcji oraz art. 33 Konwencji Narodów Zjednoczonych przeciwko korupcji. |
Dział | ||||
Zadanie | ||||
Cel | Etapy realizacji / | Odpowiedzialni / | Termin | Uwagi |
Edukacja i etyka | ||||
9. Opracowanie lub aktualizacja i wdrożenie pakietów szkoleniowych z zakresu zapobiegania konfliktowi interesów i korupcji dla: | ||||
9.1. osób wyjeżdżających na placówki, | ||||
9.2. kadry kierowniczej komórek organizacyjnych MSZ w zakresie zamówień publicznych, | ||||
9.3. aplikantów, | ||||
9.4. pracowników centrali w zakresie nowych rozwiązań (kodeks postępowania oraz instrukcja antykorupcyjna). | ||||
9.5. pracowników dyplomacji ekonomicznej i pomocy rozwojowej w zakresie konwencji antykorupcyjnej OECD. | ||||
Zapewnienie wiedzy z zakresu zapobiegania konfliktowi interesów i korupcji oraz nowych rozwiązań antykorupcyjnych w resorcie. | Analiza aktualności funkcjonujących programów szkoleniowych / 20% | Biuro Spraw Osobowych i Szkolenia we współpracy z Pełnomocnikiem MSZ ds. PA | 2010 | 9.5 - wdrożenie rekomendacji Grupy Roboczej ds. Przekupstwa OECD. |
10. Powołanie Pełnomocników ds. etyki. | ||||
Zapewnienie fachowej pomocy członkom służby zagranicznej w zakresie zapobiegania konfliktowi interesów, w szczególności w zakresie przestrzegania kodeksu postępowania. | Dokonanie wyboru kandydatów na pełnomocników / 20% | Dyrektor Generalny Służby Zagranicznej we współpracy z Pełnomocnikiem MSZ ds. PA | 2010 | Dotychczasowi Pełnomocnicy ds. etyki zrezygnowali w roku 2009. |
Współpraca zewnętrzna | ||||
11.1. Udział w opracowaniu i realizacji trzeciego etapu rządowej strategii antykorupcyjnej | ||||
Zapewnienie wsparcia merytorycznego w tworzeniu strategii. Uwzględnienie zadań specyficznych dla służby zagranicznej. | Harmonogram i plan działania opracuje MSWiA | Pełnomocnik MSZ ds. PA | Zgodnie | W roku 2009 kończy się drugi etap wdrażania rządowej strategii antykorupcyjnej. Opracowanie trzeciego etapu powierzono zespołowi w MSWiA. |
11.2. Udział w opracowaniu i realizacji parasolowego programu antykorupcyjnego w ramach Partnerstwa Wschodniego | ||||
Wzmocnienie i wsparcie dla działań antykorupcyjnych prowadzonych w krajach partnerskich. | Harmonogram i plan działania opracuje Komisja Europejska oraz dedykowany panel tematyczny. | Pełnomocnik MSZ ds. Partnerstwa Wschodniego we współpracy z Pełnomocnikiem MSZ ds. PA | Zgodnie | W październiku 2009 platforma tematyczna Partnerstwa Wschodniego zaaprobowała politycznie koncepcję programu przedstawioną przez Polskę. Komisja Europejska ma przedstawić propozycje w sprawie ram organizacyjnych i finansowych programu. |